1-700-700-655 חודש מתנה

האם הגשת דוחות למס הכנסה מחייבת רואה חשבון?

פרטים שכדאי לכם דעת לקראת הגשת דו''ח

בעלי עסקים וחלק מהשכירים, בעיקר שכירים בעלי הכנסה גבוהה, חייבים להגיש דוח שנתי למס הכנסה. תהליך הגשת הדוח השנתי מעלה מדי שנה את ההתלבטות האם להגיש את הדוח למס הכנסה לבד או שעדיף להיעזר בשירות של מייצג מוסמך כמו רואה חשבון או יועץ מס.

כדאי לדעת כי התקנות מאפשרות לעצמאים ולשכירים שצריכים להגיש את הדוח השנתי לעשות זאת לבד, כך ניתן לחסוך לא מעט כסף מאחר שהשירות להכנת הדוח השנתי על ידי רואה חשבון מהווה הוצאה משמעותית בעיקר עבור פרילנסרים ובעלי עסקים קטנים, לרבות עוסקים זעירים המוגבלים במחזור עסקאות שנתי עד 120,000 ש”ח.

יחד עם זאת, רבים נרתעים מהכנת והגשת הדוח השנתי למס הכנסה בעצמם בגלל הצורך להתמודד עם טפסים ביורוקרטיים של רשות המסים ונתונים כספיים שונים, ובגלל החשש מטעויות העלולות לגרום לתשלומי מס גבוהים, לחקירות בלתי נעימות במס הכנסה וכו’.

 

מי חייב להגיש דוח שנתי למס הכנסה?

סעיף 131 לפקודת מס הכנסה מפרט מי חייב בהגשת דוח מס הכנסה (דוח שנתי), ובנוסף יש תקנות הקובעות מי חייב בהגשת הצהרת הון. סעיף 134א לפקודה קובע מי פטור מהגשת הדוח השנתי בהתאם לנסיבות מסוימות המופיעות בתקנות מס הכנסה.

 

החוק בישראל מחייב הגשת דוח שנתי למס הכנסה לנישומים הבאים:

  • יחיד החייב על פי התקנות להגיש דין וחשבון שנתי, כל עוד הוא תושב ישראל מעל גיל 18. גם תושב ישראל מתחת לגיל 18 שיש לו הכנסה מעל התקרה שנקבעה חייב להגיש את הדוח השנתי.
  • תושב חוץ בעל הכנסות חייבות במס בישראל.
  • תושב שבשנת המס מכר זכויות במקרקעין או עשה פעולה מסוימת באיגוד, כפי שנקבע בחוק מיסוי מקרקעין.
  • עצמאים ופרילנסרים חייבים להגיש דוח שנתי למס הכנסה הכולל דיווח על ההכנסות וההוצאות שלהם.
  • בעלי שליטה בחברת בעלת משלח יד זרה או בחברה נשלטת זרה.
  • תושב ישראל שהעביר כספים לחו”ל בשנת המס האחרונה בסכום של 500,000 ₪ או יותר (נכון ל-2023).
  • שכירים החייבים בדיווח, כלומר עובדים שכירים בעלי הכנסות גבוהה מ-698,280 ₪.
  • בעלי הכנסה נשכר דירה למגורים בישראל או בחו”ל הגבוהה מסכום של 363,000 ₪, כל עוד שולם בגינה מס בשיעור של 10% או 15%, לפי סעיף 122 לפקודה ומי שמדווח על הכנסה משכר דירה במסלול מס שולי.
  • עולה חדש או תושב חוזר בעלי הכנסה מקצבת חוץ בסכום העולה על 363,000 ש”ח.

חשוב לדעת כי בשנת 2024 שונו חלק מכללי המיסוי ויש גם הקלות לעצמאים ולחייבים בדיווח בגלל מלחמת חרבות ברזל. החל משנת 2024 בעלי עסק קטן, ובהם גם עוסקים זעירים לפי מסלול ההתאגדות החדש עליו הוחלט השנה, יכולים למלא דוח מקוצר למס הכנסה, כלומר עליהם למלא טופס 137.

 

מועד הגשת הדוח השנתי למס הכנסה

החוק קובע כי יש להגיש את הדוח השנתי עד לתאריך 30 באפריל בשנה שלאחר שנת המס, יש עסקים המורשים להגיש את הדוח במועד מאוחר יותר. אם בעל העסק אינו מסוגל להגיש את הדוח בזמן עליו להגיש בקשה מסודרת לפקיד השומה כדי לקבל ארכה להגשת הדוח.

בעקבות מלחמת חרבות ברזל הודיעה רשות המיסים כי בכוונתה להקל על העצמאים והיחידים החייבים להגיש את הדוח השנתי, לכן כדאי להתעדכן באתר לגבי מועד הגשת הדוח או להתייעץ עם רואה חשבון.

 

הגשת הדוח השנתי לבד

באופן כללי אפשר להחליט על הגשת דוח שנתי לבד ובצורה מקוונת כנדרש בתקנות. הגשת הדוח לבד חוסכת עלויות והוצאות כבדות לרואה חשבון, וניתן למלא טופס 1301 בצורה מקוונת באתר של רשות המסים. הגשת הדוח לבד מתאימה בעיקר לבעלי עסקים קטנים, ובמיוחד לעוסק פטור או לעוסק זעיר שהכנסותיהם נמוכות ועליהם לשקול היטב כל הוצאה.

לעוסק מורשה ולחברות בע”מ עדיף להשאיר את מילוי והגשת הדוח השנתי לרואה החשבון שלהם בגלל מורכבות הדיווח והידע הנדרש, יש לצרף גם מסמכים רבים לטופס וכדי להימנע מתשלום מקדמות גבוה בשנה הקרובה, עדיף להשאיר את הדיווח לגורם מוסמך ומנוסה.

כיום, בעזרת תוכנה מקוונת ייעודית כמו מערכת הנהלת חשבונות באינטרנט הכוללת אפשרות להפקת חשבוניות וקבלות, אפשר להפיק דוח שנתי בקלות ובכמה לחיצות עכבר. באמצעות תוכנה מתקדמת אפשר להפיק דוח שנתי מלא עם הוצאות במקום הנכון, ללא עזרה של רואה חשבון. את הדוח משדרים ישירות למערכת המחשוב של רשות המיסים, ולאחר השלמת שידור הנתונים מקבלים פלט בשני עותקים, ויש לחתום על פלט אחד ולהגיש אותו פיזית בלשכת מס הכנסה בהתאם למיקום ולרישום העסק.

 

מדוע כדאי להגיש דוח שנתי למס הכנסה בעזרת רואה חשבון או יועץ מס?

  • אין צורך להתמודד עם מילוי הטופס המורכב, כך נמנעים מביורוקרטיה.
  • רואה חשבון או יועץ מס הם אנשי מקצוע מנוסים במילוי והגשת דוחות לרשויות המס.
  • הימנעות מטעויות בנתונים ובמילוי הדוח שעשויים להביא לעיכובים, קנסות, חבות מס גבוהה ועוד.
  • רואה חשבון יכול לשדר את הדוח השנתי ישירות למערכת הממוחשבת של רשות המיסים.
  • חיסכון בזמן, אפשר להתמקד בנושאי הליבה של העסק.
  • רואה חשבון או יועץ מס יודעים כיצד לממש באופן מקסימלי את הניכויים והטבות המס המגיעים לנישום.
  • הגשת הדוח בזמן, ללא קנסות ועונשים.

 

נכתב ע”י:

יורם שיפר –  רו”ח, מבעלי משרד רו”ח זיו, שיפר ושות’,
יזם אינטרנט בלתי נלאה, מפתח המערכת UCAN2
ועוד כמה וכמה מערכות אחרות שנועדו לעזור לבעלי עסקים לעוף אל עבר הזריחה.
הוא גם מנגן על חצוצרה, מופיע עם תזמורת כלי הנשיפה כלים שלובים ובסך הכל ממש שמח בחלקו.

לקבלת הסבר ופרטים מיועץ מקצועי