1-700-700-655 חודש מתנה

תעודת עוסק מורשה

איך מוציאים ומה זה כולל

עוסק מורשה הוא עצמאי שמחזור העסקאות השנתי שלו גבוה מ-102,292 ₪, נכון לשנת 2022, או שהוא עצמאי העוסק באחד מהמקצועות המפורטים בתקנות שאינם מאפשרים לו לפתוח תיק כעוסק פטור, למשל רופאים, רואי חשבון, עורכי דין, אדריכלים ועוד.
תעודת עוסק מורשה נחוצה לעצמאי כדי להפיק חשבוניות מס וקבלות כנדרש בחוק, יש לציין כי פתיחת עוסק מורשה מאפשרת לעוסק לגבות מע”מ מהלקוחות ולקזז מע”מ תשומות. את התעודה נהוג לתלות על קיר בולט בבית העסק, וכדי לקבל אותה יש לפתוח תיקים ברשויות המס השונות, כלומר במע”מ, מס הכנסה וביטוח לאומי.

 

איך מוצאים תעודת עוסק מורשה?

כדי לתלות את התעודה על הקיר בעסק יש לבצע פתיחת תיק עוסק מורשה במע”מ. יש להגיע פיזית ללשכת מע”מ הסמוכה למקום המגורים או לכתובת העסק שמתכננים להקים, חשוב להצטייד במסמכים כמו צילום תעודת זהות וספח, חוזה שכירות על שם בית העסק אם רלוונטי, אישור על ניהול חשבון בנק או שיק מבוטל מהחשבון, תעודות ואישורים על הכשרה מקצועית אם צריך, וניתן לצרף גם הסכם התקשרות עם לקוח פוטנציאלי. בנוסף, יש למלא ולהגיש טופס 821 בכתב. לאחר פתיחת התיק מקבלים מספר עוסק מורשה.
לאחר פתיחת התיק במע”מ ממשיכים ללשכת מס הכנסה וממלאים טופס 5329. אם מתכוונים להעסיק עובדים יש לפתוח במס הכנסה גם תיק ניכויים. התחנה האחרונה לפתיחת תיק ברשויות המס ההיא בביטוח לאומי, אפשר לשלוח את הטופס באמצעות הדואר. בעזרת רואה חשבון מייצג ניתן לפתוח את התיקים ברשויות המס ישירות מהמחשב שלו, זו הדרך המומלצת לפתיחת התיקים.

 

מה כלול בתעודה עוסק מורשה?

תעודת עוסק מורשה היא תעודה רשמית הנשלחת על ידי מס ערך מוסף, לאחר השלמת הרישום ברשויות המס הרלוונטיות. התעודה מהווה אסמכתא לרישום העסק כנדרש בתקנות, היא מאפשרת לעוסק לפעול כעצמאי ולהפיק חשבוניות מס וקבלות ללקוחות, ויש לזכור כי עוסק מורשה חייב לגבות מע”מ בכל עסקה ולהעביר את הסכום לרשות המיסים.
התעודה כוללת פרטים שונים כמו מספר העוסק, שם העוסק, כינוי העסק וכתובת מלאה של העסק. בכל תעודת עוסק מורשה המונפקת על ידי מע”מ מופיע המשפט: “נרשם כעוסק מורשה לפי חוק מס ערך מוסף (מע”מ), ורשאי להוציא חשבונית מס”. ובתחתית התעודה מופיע תאריך רישום העוסק, תאריך הדפסה, ממונה אזורי ושם מנהל רשות המיסים. את התעודה יש להציב במקום בולט בבית העסק, בדרך כלל על קיר מרכזי.

 

מה השימוש בתעודת עוסק מורשה?

תעודת עוסק מורשה היא אסמכתא רשמית ממס ערך מוסף לכך שהעצמאי נרשם כחוק ברשויות המס ורשאי להפיק חשבוניות מס ללקוחות. התעודה מפיגה חשש אצל לקוחות פוטנציאליים, היא מאשרת שהעוסק רשאי להוציא חשבוניות מס ולגבות מע”מ מהלקוחות, והתעודה מאפשרת לעצמאי לקזז מע”מ מההוצאות השוטפות של העסק.
במקרים מסוימים, העוסק מתבקש להציג תעודת עוסק מורשה כדי להשתתף במכרזים או להגיש הצעה על פרויקט גדול עבור גוף ציבורי. גופים גדולים דורשים הצגת תעודת עוסק מורשה על מנת לשלם לספקים. לעוסק מורשה יש תדמית של עסק רציני ואמין, לעומת עוסק פטור הזוכה למוניטין פחות טוב.

 

דברים שחשוב לדעת על עוסק מורשה

עוסק מורשה הוא עצמאי שנרשם כחוק ברשויות המס ומחזור העסקאות השנתי שלו גבוה מ-102,292 ₪ או שהוא עוסק באחד מהמקצועות המחייבים רישום כעוסק מורשה. עוסק מורשה חייב לגבות מע”מ מלקוחותיו, בכל עסקה, הוא נדרש להעיר את המע”מ לרשות המיסים. הוא חייב להפיק חשבונית מס ולאחר קבלת התשלום מהלקוח עליו להוציא קבלה.
לעוסק מורשה יש זכויות וחובות כגון האפשרות לקזז מע”מ תשומות, דיווח חודשי או דו חודשי למע”מ, הגשת דוחות תקופתיים ועוד.
הדרך היעילה והנוחה ביותר לניהול העסק היא בעזרת מערכת הנהלת חשבונות מקוונת, באמצעותה ניתן להפיק חשבוניות וקבלות דיגיטליות, להקפיד על ניהול ספרים כנדרש בחוק ולהגיש דוחות תקופתיים. המעבר להנהלת חשבונות באינטרנט חוסך זמן וכסף, מייעל את העבודה, משפר את השירות ללקוחות, מסייע לעוסק המורשה לנהל נכון את העסק שלו, ומונע בעיות מול רשויות המס.

לקבלת הסבר ופרטים מיועץ מקצועי