1-700-700-655 חודש מתנה

דיווח מע"מ מקוון

איך שולחים ומי צריך להגיש?

דיווח מע''מ באופן מקוון - הפרטים החשובים

החוק מחייב כל עוסק מורשה להגיש דיווח מע”מ מקוון לרשות המיסים, אחת לחודש או חודשיים, וכמובן להעביר את תשלומי מס ערך מוסף שהעוסק גבה מלקוחותיו. פקיד השומה קובע במעמד פתיחת התיק מהי תקופת הדיווח של העוסק, והדיווח למע”מ כולל את ההפרש שבין סכום המע”מ שהעוסק גבה מלקוחותיו ושאותו הוא נדרש להעביר לרשות המיסים, לבין סכום המע”מ שהעוסק שילם עבור מוצרים ושירותים לבית העסק, כלומר מס תשומות.

רשות המיסים דורשת כיום מעוסקים מורשים לבצע שידור מע”מ מקוון, באמצעות אתר האינטרנט של רשות המיסים. כדאי לדעת כי סעיף 72 לחוק מס ערך מוסף קובע שיש להגיש באופן מקוון גם דוחות מיוחדים למע”מ. כמו כן, עוסקים שלא חייבים להגיש דיווח מע”מ מפורט רשאים לדווח ולשלם מע”מ לא יאוחר מהיום ה-19 בחודש העוקב לתקופת עליה מדווחים, כלומר זוכים להארכה של כמה ימים כאשר שולחים דיווח מע”מ מקוון.

 

מהו דיווח מע”מ מקוון?

עד לתאריך 1 בינואר 2016 חלה חובה על העוסקים להגיש דיווח מע”מ חודשי או דו חודשי באופן ידני. כדי להקל על העוסקים החייבים בדיווח ולייעל את העבודה הוחלט לאפשר הגשת דיווח מקוון מע”מ, ותקופת הדיווח היא אחת לחודש או לחודשיים. יש לציין כי תקופת שידור מע”מ מקוון נקבעת ברשות המיסים בהתאם לגובה מחזור העסקאות השנתי הצפוי של העוסק. אם הצפי של מחזור העסקאות השנתי של העוסק הוא מעל 1,535,000 לשנה, נכון לשנת 2022, העוסק חייב בדיווח חודשי.

ראוי לציין כי דיווח מע”מ מקוון תקופתי כולל את כלל העסקאות שהעסק ביצע במהלך תקופת הדיווח, לרבות סחורות שבעל העסק לקח לצורך שימוש עצמי ו/או לשימוש בני ביתו, למשל מזון ושתייה שהעוסק לוקח מהמכולת שלו. דיווח מקוון מע”מ כולל גם את כל העסקאות שהעוסק הוציא בגינן חשבוניות בתקופת הדיווח, וכן חשבוניות מס שהעסק הוציא באותה התקופה, גם אם העסקה עדיין לא בוצעה או שהלקוח טרם שילם את התמורה בגין העסקה. הדיווח כולל גם פירוט של מס התשומות שהעוסק מקזז מסכום מס העסקאות שעליו להעביר לרשות המיסים, לכן יש לפרט את סכום המס לפי תשומות כמו ציוד ותשומות אחרות.

בשורה התחתונה של הדוח המקוון שיש לשדר לרשות המיסים מופיע הסכום לתשלום, כלומר ההפרש בין סכום מס העסקאות לבין סכום מס התשומות, ובמקביל לשידור הדיווח יש להעביר את הכסף לרשות המיסים. שידור מע”מ מקוון הוא פתרון נוח ומתקדם יותר לעומת חובת הדיווח הידני, ניתן לשלוף את הנתונים באמצעות מערכת הנהלת חשבונות ולהפיק את הדוח התקופתי בלחיצת כפתור. יחד עם זאת, מומלץ להשאיר את הכנת הדוח ושליחתו לגורם מייצג מורשה כמו רואה חשבון.

 

על מי חלה חובת דיווח מע”מ?

תיקון 37 לחוק מס ערך מוסף, התשל”ו-1975, קובע כי חייבי המס נדרשים לדווח באופן מפורט על העסקאות שהם ביצעו בתקופת הדיווח, ובנוסף עליהם לדווח באופן מפורט על התשומות ששימשו את העסק לביצוע העסקאות ולייצור ההכנסה.

החוק מחייב כל עוסק, החל מרמה של עוסק מורשה, להגיש דיווח מע”מ מקוון אחת לחודש או חודשיים, לכן גם חברות בע”מ, שותפויות והתאגדויות עסקיות נוספות חייבות להגיש את הדיווח התקופתי למע”מ, בהתאם לפרק הזמן שנקבע לחובת הדיווח על ידי פקיד השומה ברשות המיסים.

חשוב לציין כי עוסק פטור לא נדרש להגיש דיווח מע”מ מקוון תקופתי, והחוק דורש ממנו להגיש דו”ח מקוצר אחת לשנה, הדוח כולל מידע לצורכי בקרה.

לבעלי עסקים בינוניים או גדולים, כמו גם לחברות בע”מ ולארגונים גדולים ומובילים – מומלץ להכין ולבצע שידור מע”מ מקוון בעזרת  מייצג מורשה כמו רואה חשבון או יועץ מס. בדרך כלל המייצג אוסף את הנתונים הדרושים להכנת הדיווח למע”מ באמצעות גישה ישירה אל מערכת הנהלת חשבונות של הארגון, ולאחר הכנת הדוח הוא משדר אותו ישירות מהמחשב שלו המחובר למערכת המחשוב של רשות המיסים.

 

באופן כללי חובת הדיווח חלה על הנישומים הבאים:

  • כל עוסק החייב לנהל את פנקסי החשבונות של העסק בהתאם לשיטת החשבונאות הכפולה, בהתאם לפקודת מס הכנסה.
  • כל עוסק שמחזור העסקאות השנתי שלו מעל 1,535,000 ₪ החייב לפי החוק להכין מאזן ולמנות רואה חשבון מבקר.
  • מלכ”ר עם מחזור שנתי גבוה מ-20 מיליון ₪.
  • מוסדות כספיים שונים עם מחזור כספי גבוה מ-4 מיליון ₪.

 

איך מדווחים מע”מ באופן מקוון?

כדי להגיש בזמן דיווח מע”מ מקוון העוסק נדרש למלא את הפרטים כדי להירשם המערכת, ועליו לענות על מספר שאלות זיהוי. בסיום שלב הרישום העוסק יקבל הודעה ובה קוד משתמש וסיסמה זמנית, ולאחר כניסה ראשונה למערכת הדיווח המקוונת באתר רשות המיסים העוסק נדרש להחליף את הסיסמה הזמנית.

יודגש, כי ניתן להגיש דיווח מע”מ מקוון באמצעות אתר האינטרנט של רשות המיסים עד ה-19 בחודש העוקב, לעומת חובת הגשת דיווח ידני עד ה-15 בחודש העוקב. הדיווח המקוון למע”מ מבוסס על קובץ 874PCN, זהו קובץ ייעודי באינטרנט המאפשר מילוי ודיווח מקוון על מע”מ לרשות המיסים. הדרך המהירה והנוחה ביותר להפיק את הקובץ אשר מאפשר שליחת דיווח מע”מ מקוון היא באמצעות מערכת הנהלת חשבונות UCAN2, וכדאי לדעת כי לא כל התוכנות להנהלת חשבונות תומכות באפשרות זו.

 

יש לציין כי שידור מע”מ מקוון באמצעות אתר האינטרנט של רשות המיסים ניתן רק לעוסקים העומדים בתנאים הבאים:

  • לקוחות בנקי לאומי, הבינלאומי, מרכנתיל דיסקונט, מזרחי טפחות ובנק דיסקונט שהסדירו את חיבור החשבון שלהם לשירות זה.
  • לקוחות כל הבנקים המשלמים את המע”מ באמצעות כרטיסי אשראי. יחד עם זאת, הסכום המרבי שניתן לשלם באמצעות כרטיס אשראי הוא עד 15,000 ₪, למעט עוסקים בעלי כרטיס לאומי כארד שיכולים לשלם מע”מ עד לתקרה של 25,000 ₪.

 

למה להגיש דיווח מע”מ מקוון ולא בדרך אחרת?

המומחים של UCAN2 ממליצים לכל העוסקים החייבים בדיווח תקופתי למע”מ למלא את הדוח המקוון באתר רשות המיסים ולא בדרך אחרת מהסיבות הבאות:

  • קל להפיק את הדיווח באמצעות תוכנה ייעודית להנהלת חשבונות.
  • אי הגשת הדיווח בזמן מאפשרת לפקיד השומה לקבוע את גובה המס שעל העוסק לשלם, בהתאם לשיקול דעתו.
  • איחור במילוי הגשת הדיווח למע”מ גורר אחריו קנסות (פיגורים + חוב), הפרשי הצמדה וריבית. איחור בדיווח עשוי לגרום לקנס מנהלי בהתאם לחוק העבירות המנהליות.
  • איחור חוזר ונשנה של הדיווח למע”מ עלול להביא להגשת כתב אישום נגד העוסק ולנקיטת אמצעים קשים נוספים.

 

איך יודעים מתי לדווח?

באתר רשות המיסים ניתן למצוא את מועדי הדיווח והתשלום של דוחות מע”מ לשנת המס הנוכחית.

באופן כללי חובת הדיווח היא עד ה-15 בחודש העוקב, אך שידור דיווח מקוון מע”מ מאפשר לעוסק לשלוח את הדיווח עד ה-19 בחודש העוקב. מועד תשלום דוח מע”מ מקוון זהה לתאריך הדיווח, אך מועד תשלום דוח מע”מ מקוון עבור עוסק החייב בדיווח מפורט הוא עד ה-23 בחודש.

 

עשיתי טעות בדוח מה ניתן לעשות?

אם העוסק טעה בדיווח למע”מ באפשרותו להגיש דוח מתקן, ויש לפרט את הפרטים הנכונים. את הדוח המתקן חייבים להגיש במשרד המע”מ האזורי, ולאחר הגשת התיקון עשויים לגלות כי העוסק חייב בתשלום נוסף והוא יקבל שובר תשלום במשרד מע”מ.

לקבלת הסבר ופרטים מיועץ מקצועי