1-700-700-655 חודש מתנה

אישור עוסק פטור

מה זה אומר, ומה הוא כולל?

עוסק פטור הוא עצמאי בעל מחזור עסקאות שנתי נמוך, לכן הוא אינו גובה מס ערך מוסף מלקוחותיו. המעמד של העוסק נקבע בהתאם למחזור העסקאות השנתי של העסק, וכדי לקבל אישור עוסק פטור יש להצהיר בעת פתיחת התיק במע”מ על מחזור עסקאות שנתי צפוי הנמוך מסכום של 120,000 נכון לשנת 2024.

חשוב לדעת כי החוק בישראל מחייב פתיחת תיקים ברשויות המס ורק לאחר רישום כעוסק פטור במס ערך מוסף העצמאי יכול להוציא קבלות ללקוחות שלו. את הקבלה עליו להוציא מיד לאחר קבלת התשלום מהלקוח, בין אם מקבלים את התמורה במזומן, בשיק או באשראי ובין אם העצמאי מקבל את הכסף באמצעות העברה בנקאית לחשבון הבנק שלו.
כדי להפוך לעוסק פטור יש לפתוח תיק במע”מ ולהצהיר על מחזור העסקאות השנתי. פקיד השומה קובע בהתאם להצהרת העצמאי את צורת ההתאגדות, וכל עוד מחזור העסקאות נמוך מהתקרה שנקבעה, ניתן לקבל אישור עוסק פטור ולהוציא קבלות. עם זאת, יש עיסוקים ומקצועות המחייבים רישום כעוסק מורשה, ללא תלות במחזור העסקאות השנתי, למשל אדריכלים, עורכי דין, מהנדסים, רופאים, רואי חשבון, בעלי בית ספר לנהיגה ועוד.

 

מה זה אישור עוסק פטור?

אישור עוסק פטור הוא למעשה תעודה רשמית ממס ערך מוסף, התעודה מהווה אסמכתא לכך שהעצמאי נרשם כחוק במע”מ ובאפשרותו להפיק קבלות בכל עסקה. האישור מאפשר לעוסק הפטור להפיק קבלות ידניות או דיגיטליות, ולקבל תמורה מהלקוחות. עם זאת, חשוב לזכור כי עוסק פטור אינו רשאי לגבות מע”מ מהלקוחות, לכן אין באפשרותו להפיק חשבוניות מס אלא רק קבלות.
האישור על צורת התאגדות כעוסק פטור מחייב את העצמאי להגיש דו”ח מע”מ שנתי בלבד, והוא לא צריך להגיש דיווח חודשי או דו חודשי כמו עוסק מורשה וחברות. קבלת האישור על רישום כעוסק פטור אינה פוטרת את העצמאי מתשלום מס הכנסה, מאחר והפטור הוא רק מגביית מע”מ מהלקוחות.

 

מה הוא כולל?

אישור עוסק פטור כולל פרטים על העסק כמו מספר עוסק (בדרך כלל תעודת הזהות של העצמאי), שם פרטי ומשפחה של העצמאי, כינוי העסק, כתובת העסק, ומתחת לנתונים מופיע הכיתוב “נרשם כעוסק פטור לפי חוק מס ערך מוסף”.
בחלק התחתון של האישור מופיע תאריך ההדפסה, תאריך רישום העוסק, שם הממונה האזורי ושם מנהל רשות המיסים. חשוב לציין כי האישור תקף מבחינה משפטית רק לאחר שהעצמאי חותם עליו במקום המיועד לחתימתו.

 

מה השימוש שעושים בו?

כל עצמאי חייב להציג בפני הלקוחות אסמכתא על רישום העסק שלו ברשויות המס. אישור עוסק פטור מהווה את האסמכתא לרישום העוסק במס ערך מוסף, לאחר קבלת האישור העוסק הפטור רשאי להוציא קבלות ללקוחות עבור כל עסקה, וכמובן שעליו להקפיד על ניהול ספרים תקני ולהגיש בזמן את הדיווחים הנדרשים למע”מ ולמס הכנסה.
כאשר העוסק הפטור מבצע עסקה עם עסק אחר לרוב הוא יתבקש להציג את האישור על רישום כעוסק פטור כדי לקבל תשלום. האישור מאפשר ללקוחות לדעת כי הם מבצעים עסקה מול עסק רשום וחוקי.

 

מה חשוב לדעת על עוסק פטור?

פתיחת עוסק פטור מאפשרת לכל אדם להיות עצמאי ולהוציא קבלות ללקוחות. עוסק פטור מוגבל למחזור עסקאות שנתי עד לסכום של 120,000 ₪, אך יש מקצועות ועיסוקים המחייבים רישום כעוסק פטור. אם העוסק הפטור חורג מתקרת ההכנסות השנתית המעמד שלו ישתנה לעוסק מורשה ואז עליו לגבות מע”מ מהלקוחות ולהוציא חשבוניות מס.
לעוסק פטור יש חובות וזכויות, מאחר והוא אינו גובה מע”מ מהלקוחות הוא לא רשאי לקזז מס תשומות, אך אין עליו חובת דיווח חודשית או דו חודשית. עוסק פטור מגיש דו”ח מע”מ שנתי ועליו לשלם מס הכנסה, את הדיווחים כדאי להגיש בעזרת רואה חשבון מייצג. כמו כן, מומלץ לכל עוסק פטור להוציא קבלות בעזרת תוכנת הנהלת חשבונות באינטרנט, כך הוא מנהל ספרים בהתאם לחוק, נהנה מכלי ניהול שונים, יכול להגיש דיווחים בזמן והתוכנה מסייעת לו לנהל את העסק ולהציע שירות טוב יותר ללקוחות.

 

לקבלת הסבר ופרטים מיועץ מקצועי