1-700-700-655 חודש מתנה

סגירת עוסק פטור: התהליך המלא

מאת: יורם שיפר

כתוצאה מהתפרצות נגיף הקורונה נסגרו עסקים רבים בישראל, בתחומים שונים ומגוונים, כאשר עיקר הפגיעה היא בקרב עסקים קטנים ובינוניים. כדי לסגור עסק בישראל יש לעדכן את רשויות המס השונות, לסגור את החשבון העסקי בבנק ולעדכן את הרשות המקומית, חברת חשמל ולדאוג לביטול פוליסות ביטוח לעסק.

כדאי לדעת כי תקנה 15 לתקנות מס ערך מוסף (רישום), התשל”ו-1976, קובעת כי עוסק פטור שאינו נדרש בתשלום מס לפי סעיף 31 (3) חייב להצהיר בכל שנה, עד לתאריך 31 בינואר, על מחזור העסקאות שלו בשנת המס החולפת. אם אין לו פעילות עסקית בתיק הוא יכול להגיש בקשה לסגירת התיק במע”מ. כמו כן, יש לציין כי עוסק פטור המחליט להפסיק את הפעילות העסקית יכול להגיש את הבקשה לסגירת התיק שלו באמצעות מייצג כמו רואה חשבון, יועץ מס או על ידי עורך דין.

 

3 תחנות עיקריות בדרך לסגירת עוסק פטור

סגירת עוסק פטור חשובה וחייבת להתבצע נכון אחרת רשויות המס אינן מעודכנות לגבי הסטטוס של העצמאי, והן עשויות להמשיך לחייב אותו בעלויות שונות ולדרוש מיסים. כדי לסגור עוסק פטור יש לעבור בשלוש תחנות עיקריות:
• סגירת התיק במע”מ – התחנה הראשונה לצורך סגירת עוסק פטור מתחילה במשרד מע”מ האזורי, יש להגיע למשרד תוך 15 ימים מהפסקת הפעילות בעסק. במשרד מע”מ או על ידי המייצג יש למלא טופס 18, ניתן להוריד את הטופס מאתר רשות המיסים, הטופס נועד לעדכן את מע”מ על סגירת העסק. בנוסף, יש להסדיר את החובות הפתוחים, אם יש כאלו, וחשוב לצרף לטופס צילום של דו”ח תקופתי אחרון הכולל דיווח על מכירת מלאי ו/או ציוד.
• סגירת התיק במס הכנסה – התחנה השנייה בדרך לסגירת העסק היא במשרד מס הכנסה, יש לעדכן את פקיד השומה על סגירת עוסק פטור תוך 90 יום ממועד הפסקת הפעילות העסקית. יש למלא ולהגיש טופס 2550 שנועד לסגירת התיק במס הכנסה וחשוב להגיש דו”ח שנתי עבור שנת הפעילות העסקית החולפת, גם אם בפועל העסק עבד רק חודשים ספורים ולא לאורך כל שנת המס. כמו כן, יש להסדיר חובות פתוחים למס הכנסה, אם ישנם.
• סגירת התיק בביטוח לאומי – התחנה השלישית בדרך לסגירת עוסק פטור נמצאת בלשכת המוסד לביטוח לאומי, יש למלא טופס 6101 (דין וחשבון רב שנתי), הטופס נועד לעדכון שינוי הסטטוס, את הטופס מגישים בסניף ביטוח לאומי הקרוב למקום המגורים. חשוב לוודא סגירת תיק ניכויים בביטוח לאומי באמצעות מילוי והגשת טופס 699 (הודעת המעסיק על סגירת תיק).
בסיום סגירת התיק ברשויות המס יש פעולות מומלצות נוספות. חשוב לסגור את חשבון הבנק של העסק, להודיע לעירייה על הפסקת הפעילות העסקית כדי להפסיק את תשלום הארנונה ואגרת רישוי, חשוב לעדכן את חברת חשמל ויש לבטל פוליסות ביטוח שנרכשו עבור העסק, את הביטוח מפסיקים מיום הפסקת הפעילות העסקית.
חשוב לשמור את פנקסי הנהלת החשבונות לתקופה של 7 שנים ממועד סגירת העסק.

 

פתיחה מחדש של עוסק פטור

אם מחליטים לפתוח מחדש עוסק פטור כדאי להיעזר ברואה חשבון או יועץ מס, וניתן לפתוח את העסק לבד, יש להגיע למשרד מע”מ בהתאם לאזור בו העסק יפעל, להמשיך למס הכנסה כדי לפתוח תיק מחדש ולפתוח תיק מחדש גם בביטוח לאומי.

 

מעבר מעוסק פטור לעוסק מורשה

עוסק פטור החוצה את רף ההכנסות שנקבע בתקנות יכול להיעזר ברואה חשבון מייצג כדי לבצע את המעבר לעוסק מורשה, או שעליו להגיע פיזית למע”מ ולהגיש טופס 821 חדש, ולאחר קבלת האישור יש להפיק חשבוניות מס ולא קבלות, לדווח פעם בחודש או חודשיים למס הכנסה ולדאוג לתשלום המקדמות לביטוח לאומי

נכתב ע”י:

יורם שיפר –  רו”ח, מבעלי משרד רו”ח זיו, שיפר ושות’,
יזם אינטרנט בלתי נלאה, מפתח המערכת UCAN2
ועוד כמה וכמה מערכות אחרות שנועדו לעזור לבעלי עסקים לעוף אל עבר הזריחה.
הוא גם מנגן על חצוצרה, מופיע עם תזמורת כלי הנשיפה כלים שלובים
ובסך הכל מ

לקבלת הסבר ופרטים מיועץ מקצועי