1-700-700-655 חודש מתנה

החזר מס על הפסדים בשוק ההון

כן, זה אפשרי

בעקבות הרפורמה משנת 2003 חלה חובה לשלם מס על רווחי הון ממכירת ניירות ערך בבורסה, וכיום התקנו מחייבות את הבנקים והברוקרים לנכות מס במקור מהרווחים שהופקו כתוצאה מפעילות בשוק ההון. נכון לשנת 2024 המס שחל על רווחי הון עומד על 25%, הוא מחושב לפי הרווח הריאלי ומשלמים את המס רק לאחר מכירה בפועל של הנכס, למשל ניירות ערך. בתוך כך, חברות המשקיעות בשוק ההון, כמו גם עצמאים ושכירים, עלולים לחוות הפסדים בשוק ההון, לכן נשאלת השאלה האם ניתן לבצע קיזוז הפסדים ולקבל החזר מס על הפסדים בשוק ההון. 

 

האם קיימת אפשרות להחזר מס על הפסדים בשוק ההון?

השקעות בשוק ההון מאפשרות לנישומים השונים לייצר רווח הון, אך כמו כל אפיק השקעה אחר יש סיכון בהשקעות השונות בבורסה לניירות ערך, וקיימת חשיפה להפסדים כספיים. אם ישנם הפסדים כתוצאה מהפעילות בשוק ההון ניתן לקזז את ההפסדים מהרווחים שהנישום צבר בתקופת זמן מסוימת מאחר שהפעילות בשוק ההון מסווגת כהכנסה עסקית או כהכנסה הונית.

סעיף 92 לפקודת מס הכנסה עוסק באפשרות לבצע קיזוז הפסדים ובעקבות תיקון 147 לפקודה, הפסד הון שוטף של חברה או יחיד שנוצר לאחר מימוש ניירות הערך, ניתן לקזז את ההפסד כנגד רווח הון ריאלי, בין אם ההפסד או הרווח הופקו מנכס בחו”ל, כולל ניירת ערך הנסחרים באחת מהבורסות בחו”ל, ובין אם ההפסד או הרווח צמחו מנכס בישראל, כולל ניירות ערך בבורסה בתל אביב.

כמו כן, הפקודה קובעת כי ניתן לקזז הפסד הון שוטף מניירות ערך מסוגים שונים גם כנגד הכנסות שהופקו מדיבידנד או מריבית, כאשר ההכנסות נובעות מאותו נייר ערך שמומש, ויש אפשרות לקזז את ההפסד בשוק ההון גם כנגד הכנסות ריבית ודיבידנד מניירות ערך סחירים או שאינם סחירים כל עוד המס על הריבית או הדיבידנד לא עולים על 25%.

חשוב לדעת כי עמדת רשות המיסים היא שיש לקזז קודם כל את הפסדי ההון כנגד רווחי הון, ורק לאחר מכן ניתן לקזז את ההפסד כנגד דיבידנד וריבית, אך בבתי המשפט ניתן להבחין בעמדה שונה.

 

מה הקריטריונים?

ברשות המיסים מכירים במספר אפשרויות ותרחישים בגינם ניתן לקבל החזרי מס בגין הפסדים בשוק ההון:

  • קיזוז הפסדים מפעילות בשוק ההון כנגד רווחי הון שהופקו ונצברו בשנה המס.
  • קיזוז הפסדים ממניות כנגד דיבידנדים או ריבית ממניות אחרות, באותה שנת המס.
  • קיזוז הפסדי הון משבח במקרקעין.
  • קיזוז הפסדי הון מניירות ערך כנגד אופציות במקום העבודה במסלול רווח הון.
  • העברת הקיזוז כתוצאה מפעילות בשוק ההון שלא קוזז בשנת המס לשנים שלאחר מכן, לצורך קיזוז רווחי הון עתידיים.

 

איך עושים את זה?

כדי לקבל החזר מס על הפסדים בשוק ההון, עוסק מורשה או חברה בע”מ, חייבים להגיש דוח שנתי למס הכנסה. יש להגיש טופס 867 המופק על ידי הבנק ובו ריכוז של תוצאות הפעילות באפיקי ההשקעה השונים וחשוב לצרף את חיובי המס ששולמו עבורם. חשוב לציין כי ניתן להגיש בקשה להחזר מס עד 6 שנים לאחר שנת המס ובמקרה זה יש להגיש את הטפסים והאישורים הנדרשים לפקיד השומה כדי לדרוש החזרי מס.

 

האם עוסק מורשה או פרילנסר זכאי להחזר שונה?

עצמאי שהוא עוסק מורשה או פרילנסר משלם מקדמות חודשיות למס הכנסה וחייב להגיש דוח שנתי, ולאחר הגשת הדוח פקיד השומה מבצע חישוב מס ובוחן האם מגיע לעצמאי החזר מס או שהוא נדרש בתשלום נוסף.

חשוב להדגיש כי נושא קיזוז ההפסדים וקבלת החזרי מס על הפסדים בשוק ההון הוא נושא מורכב המחייב ידע מקצועי מעמיק, לכן מומלץ לפנות ליועץ מס מנוסה שמכיר את שוק ההון וכללי הדיווח.

לקבלת הסבר ופרטים מיועץ מקצועי