1-700-700-655 חודש מתנה

מה זה טופס 161?

כל הפרטים על טופס 161

מה זה טופס 161 מס הכנסה? מהו גיל הפרישה מעבודה וכיצד מתאימים אותו לחוק? מי נדרש למלא ולהגיש טופס 161? איך למלא נכון את הטופס? האם ולמי מגיעות הטבות מס? מה ההבדל בין הטופס החדש לבין הטפסים הקיימים 161 ו-161 א’? מדוע עליכם להקפיד ולבקש מהמעסיק למלא את הטופס הייעודי כאשר תקופת ההעסקה מסתיימת בגלל הגעה לגיל הפרישה, עזיבה או פיטורים? המומחים של מערכת הנהלת חשבונות UCAN2 הכינו מדריך בנושא.

 

הכירו את טופס 161

שכירים רבים אינם מודעים לחובות המעסיק כאשר הם מסיימים את תקופת ההעסקה אצלו מסיבה כזו או אחרת כמו הגעה לגיל הפרישה. לכן, אחת השאלות הנפוצות בקרב השכירים היא טופס 161 מה זה. בפועל, טופס 161 החדש מהווה הודעה על פרישה ממקום העבודה. ומטרת הטופס היא להסדיר את נושא מיסוי כספי הפיצויים שמגיעים לכם מהמעסיק שלכם, או מכמה מעסיקים. אם אתם עובדים אצל מספר מעסיקים, וכל מעסיק נדרש למלא את הטופס בנפרד.

לאחר שענינו על השאלה טופס 161 מה זה, חשוב לציין כי המעסיק שלכם חייב למלא את הטופס כאשר אתם מסיימים את עבודתכם אצלו או כאשר הגעתם לגיל הפרישה. לאחר שהמעסיק ממלא את החלק המיועד עבורו בטופס עליו להעביר את המסמך אליכם לצורך השלמת מילוי הפרטים. לאחר מילוי הפרטים המעסיק נדרש לאשר את נכונות הפרטים והסכומים בטופס ועליו לשגר את המסמך לפקיד השומה.

חשוב לדעת כי טופס 161 מס הכנסה הוא מסמך חשוב גם עבורכם, השכירים, מאחר שהטופס החשוב משפיע על הזכויות העתידיות המגיעות לכם, ועם קבלת הטופס מלא וחתום על ידי המעסיק עליכם להעביר את המסמך לקופות השונות המופיעות בטופס על מנת שתוכלו לקבל את כספי הפיצויים ולהימנע מתשלום מס גבוה ומיותר.

 

מהו גיל הפרישה וכיצד מתאימים אותו לחוק?

התיקון לסעיף 9א בפקודת מס הכנסה מיום אחד באפריל 2004 הותאם לגיל הפרישה מעבודה, וזאת בהתאם לחוק גיל הפרישה, כלומר גיל 67 לגברים וגיל 64 לנשים, או פחות מגיל 64 לנשים בכפוף להוראות העדכניות והספציפיות ביותר.

בתוך כך, חשוב לזכור כי ישנם מצבים שבהם גיל הפרישה נמוך יותר מהוראות החוק, למשל במקרה של פרישה מעבודה עקב נכות. התיקון לסעיף 9א לפקודה קובע כי אדם יחיד שפורש מעבודתו עקב נכות צמיתה שנקבעה לו בשיעור גבוה מ-75% ייחשב כמי שהגיע לגיל הפרישה, ובמצב זה הנישום נדרש להגיש טופס 161 יחד עם אישור מטעם ועדה רפואית של המוסד לביטוח לאומי, משרד הביטחון או משרד הבריאות.

 

מתי ממלאים טופס 161?

כאמור, טופס 161 החדש מיועד למעסיקים ולעובדים שכירים כאחד. לכן, המעסיק נדרש למלא את הטופס כאשר עליו להודיע על הפרישה שלכם, בהתאם להנחיות שנקבעו על ידי רשות המיסים, והמעסיק מגיש את הטופס לפקיד השומה שבו מתנהל תיק הניכויים של העסק שלו.

עובדים שכירים ממלאים ושולחים את הטופס לקופת הגמל, כל עוד המעסיק סימן בחלק ג1 שהעובד לא העביר אליו את חלק ב’ וסך הכסף שהופקד בקופת הגמל (קצבה) לא עולה על התקרה שנקבעה. העובד נדרש לאשר את הבקשה שלו מול פקיד השומה אם המעסיק סימן בטופס את חלק ג2 ולא התקיימו התנאים המפורטים בסעיף ג1.

 

איך ממלאים את הטופס?

חשוב לדעת כי טופס 161 בנוי משלושה חלקים עיקריים:

חלק א’ (באחריות המעסיק) – המעסיק נדרש למלא פרטים על העובד, כולל כספי פיצויים בקופות השונות, משך העבודה ועוד.

חלק ב’ (באחריות העובד) – עליכם למלא מה החלטתם לגבי כספי הפיצויים ומה ברצונכם לבצע בסיום העבודה אצל המעסיק עם כספי הפיצויים ומענקי הפרישה המגיעים לכם מהמעסיק. לכל החלטה שתבחרו עשויה להיות השפעה משמעותית מבחינת היבטי המיסוי וגובה הקצבה העתידית בגיל הפרישה, כמו גם השלכות על הטבות מס בעת הפרישה, לכן כדאי להתייעץ עם מומחים בנושא.

חלק ג’ (באחריות המעסיק) – לאחר מילוי הפרטים על ידכם המעסיק נדרש לחשב ולאשר את הנתונים ועליו להעביר הנחיות לקופות או להפנות אתכם לפקיד השומה, בהתאם לצורך.

לאחר הגשת טופס 161 למס הכנסה ובסיום הדיווח על ידי המעסיק או המעסיקים, תקבלו מסרון או מייל מרשות המיסים על מנת להיכנס למערכת ולמלא את הבחירות שלכם לגבי כספי הפיצויים המגיעים לכם, ופקיד השומה ינפיק את האישורים הרלוונטיים לכם ולמעסיקים. כיום, הגשת 161 למס הכנסה נעשית באופן מקוון במערכת הממוחשבת של רשות המיסים, והמעסיק או מייצג מטעמו יכולים להגיש את הדיווח.

 

האם ולמי קיימות הטבות מס?

בעת מילוי טופס 161 העובד יכול להנחות את רשות המיסים כיצד לנהוג בכספי הפיצויים ו/או במענקי הפרישה המגיעים לו, וניתן לסמן בטופס הטבות ופטורים אם זה רלוונטי, לדוגמה פטור על היוון קצבה או פנסיה, פטור מוגדל בהתאם לתנאי הזכאות, פטור על כספי פיצויי הפיטורים ומענקי הפרישה עד התקרה שנקבעה בפקודת מס הכנסה, רצף זכויות פיצויים ועוד.

יש לרשום את כל התשלומים, הזכויות והטבות המס המגיעות לכם בעת פרישה, בין אם הן שולמו במעמד הפרישה ובין אם הזכויות ישולמו במועד מאוחר יותר, לכן מומלץ לפרט את הזכויות והטבות המס השמורות לכם כעובדים.

המדריך באדיבות המומחים של מערכת הנהלת חשבונות UCAN2. בעלי עסק או חברה בע”מ ושכירים מוזמנים לפנות אלינו לייעוץ ולמידע נוסף.

לקבלת הסבר ופרטים מיועץ מקצועי