1-700-700-655 חודש מתנה

פתיחת עוסק מורשה

מה מייחד הנהלת חשבונות באינטרנט? כל עוסק מורשה חייב בהנהלת חשבונות על פי חוק. קיימות מספר אפשרויות לעשות זאת.

כל הפרטים החשובים על עוסק מורשה

מה זה עוסק מורשה? מי יכול לפתוח תיק עוסק מורשה ברשות המסים? כמה עולה לפתוח עוסק מורשה? מה השלבים לצורך פתיחת עוסק מורשה? מה ההבדל בין עוסק מורשה לעוסק פטור? מדוע כדאי לפתוח את התיק ברשות המסים בעזרת רואה חשבון מוסמך ומנוסה? המומחים של מערכת הנהלת חשבונות באינטרנט UCAN2 הכינו מדריך עדכני לפתיחת עוסק מורשה לשנת 2024.

 

מה זה עוסק מורשה?

ההגדרה של עוסק מורשה בחוק מס ערך מוסף היא עוסק שנרשם לפי סעיף 52 או סעיף 58 שהוא אינו עוסק פטור, וכן מי שנמנה על סוגי עוסקים שלגביהם קבע שר האוצר חובת רישום כעוסקים מורשים. באופן כללי, העוסק המורשה הוא מעמד של עצמאי לעניין מע”מ וזו אחת מצורות הרישום האפשריות והמרכזיות עבור עוסקים עצמאיים ובעלי עסקים קטנים ובינוניים במדינת ישראל.

מקובל להגדיר את המעמד של עוסק מורשה כעוסק עצמאי שאינו מאוגד בשותפות או חברה, ושמחזור העסקאות השנתי שלו גבוה מהתקרה שנקבעה עבור עוסק פטור, נכון לשנת 2023 התקרה עומדת על 107,682 ₪, או שהעיסוק של העצמאי הוא באחד מהמקצועות החופשיים המפורטים בחוק המע”מ, למשל עורכי דין, אדריכלים, סוחרי רכב, רואי חשבון ועוד. כדאי לדעת כי ועדת הכספים החליטה להעלות את התקרה של עוסק פטור לסכום של עד 120,000 ₪ החל מינואר 2024, בהתאם לכללים שנקבעו בתוכנית הכלכלית לשנים 2023 – 2024.

ראוי לציין כי עוסקים במקצועות החופשיים המפורטים בחוק המע”מ חייבים לבצע פתיחת תיק עוסק מורשה והם אינם יכולים להירשם כעוסק פטור, גם אם מחזור העסקאות השנתי שלהם נמוך מהתקרה הנקובה. כמו כן, עצמאי שהוא עוסק מורשה חייב להפיק חשבוניות מס בכל עסקה ולגבות מע”מ מלקוחותיו, עליו לדווח על המע”מ על בסיס חודשי או דו חודשי, בהתאם למחזור העסקאות שלו, ובנוסף הוא רשאי לקזז מע”מ על התשומות בגין רכישות והוצאות שוטפות.

 

איך פותחים עוסק מורשה?

יש שלוש דרכים מרכזיות לפתיחת עוסק מורשה ברשות המסים:

רישום מקוון – הדרך הקלה והפשוטה ביותר לצורך פתיחת עוסק מורשה היא באמצעות אתר רשות המסים, יש למלא טופס 821 במלואו ולצרף מסמכים על פי דרישה כגון: צילום תעודת זהות וספח, צילום של צ’ק מבוטל או אישור על ניהול חשבון מהבנק, הסכם שכירות או חוזה לרכישת המקום לפעילות העסק, וניתן לצרף גם תעודה מקצועית בהתאם לצורך.

רישום פיזי במע”מ ומס הכנסה – ניתן להגיע פיזית למשרדי מע”מ ומס הכנסה לצורך פתיחת עוסק מורשה, אך יש לזמן תור מראש למשרד מע”מ האזורי, בהתאם לכתובת העסק. מומלץ להוריד מהאתר את הטפסים לרישום העוסק ויש להגיש במשרד מע”מ טופס 821 יחד עם מסמכים נלווים. לאחר הגשת הטופס העצמאי נדרש להצהיר במקום על מחזור העסקאות השנתי הצפוי ועל סוג העיסוק, ובהתאם לכך נקבעת צורת ההתאגדות והוא יקבל תעודת עוסק מורשה זמנית, והתעודה הקבועה תישלח אליו בדואר. לאחר הרישום במשרד מע”מ ממשיכים למשרד מס הכנסה ויש להגיש טופס 5329 (דוח פרטים אישיים והצהרה על מקורות הכנסה). אם העוסק המורשה מתכנן להעסיק עובדים עליו לפתוח תיק ניכויים, ולאחר הרישום יש לעדכן את המוסד לביטוח לאומי ולפתוח בו תיק עצמאי, אפשר באופן מקוון, ולאחר הרישום מקבלים בדואר את פנקס המקדמות.

פתיחת עוסק מורשה בעזרת רואה חשבון מייצג – הדרך המומלצת, הקלה והמהירה ביותר לרישום עוסק מורשה ברשות המסים היא בעזרת רואה חשבון מייצג. רואה חשבון מבצע את פתיחת התיקים ברשויות המס ישירות מהמחשב שלו שמחובר למערכת המחשוב של רשות המסים, וכך אין צורך להתייצב פיזית במשרד מע”מ ולהתמודד עם מילוי הטפסים.

 

פתיחת עוסק מורשה שלבים:

  • פתיחת עוסק מורשה במשרד מע”מ האזורי (טופס 821) והצהרה על סוג העיסוק ומחזור העסקאות השנתי הצפוי.
  • קביעת מעמד עוסק מורשה לענייני מע”מ וקבלת תעודה.
  • פתיחת תיק במשרד מס הכנסה (טופס 5329).
  • פתיחת תיק עצמאי בביטוח לאומי.

לפרטים נוספים על השלבים בפתיחת עוסק מורשה

 

הכירו את מדרגות המס לעוסק מורשה (חודשי)

עצמאי המוגדר כעוסק מורשה משלם מס הכנסה לפי מדרגות המס העדכניות לשנת המס, בדיוק כמו שכיר או עוסק פטור.

טבלת מדרגות המס לעוסק מורשה נכון לשנת 2023:

מדרגות מס הכנסה שנתית (בש"ח)

מדרגות מס הכנסה חודשית (בש"ח)

אחוז מס

עד 81,480

  עד 6,790

10%

  81,481 – 116,760

  6,791 – 9,730

14%

  116,761 – 187,440

  9,731 – 15,620

20%

  187,441 – 260,520

  15,621 – 21,710

31%

  260,521 – 542,160

  21,711 – 45,180

35%

  542,161 – 698,280

  45,181 – 58,190

47%

  698,281 ומעלה

  58,191 ומעלה

50%

חשוב לדעת כי במקרים רבים שיעור מס ההכנסה שחל על עוסק מורשה נמוך יותר מהסכום המחושב לפי מדרגות המס העדכניות, מאחר שלא פעם העצמאי זכאי להנחות ולהטבות במס הכנסה, כלומר לנקודות זיכוי כמו מגורים באזורי פיתוח וביישובי עדיפות לאומית, הפרשות מוכרות לביטוח הפנסיוני, תשלומים לביטוח לאומי, הפרשות לקרן השתלמות ועוד.

כדי להבין מה עדיף – עוסק מורשה או פטור, כדאי לקרוא את המדריך שהכנו בנושא זה באמצעות לחיצה על הקישור.

לצורך איתור עוסק מורשה במאגרי המידע של רשות המסים ניתן ללחוץ על הקישור!

 

מי יכול לפתוח עוסק מורשה?

באופן כללי, כל אדם מעל גיל 18 שהוא תושב ישראל ומעוניין להיות עצמאי רשאי לפתוח תיק עוסק מורשה ברשות המסים, כל עוד מחזור העסקאות השנתי הצפוי גבוה מהתקרה שנקבעה למעמד של עוסק פטור או שהעצמאי הוא בעל מקצוע חופשי או עוסק בעיסוק המחייב רישום רק של עוסק מורשה לפי חוק המע”מ.

סעיף 13 לחוק מס ערך מוסף (חוק המע”מ) קובע כי יש מקצועות חופשיים וסוגי עיסוק המחייבים רישום רק כעוסק מורשה, גם אם מחזור העסקאות השנתי של העוסק נמוך מהתקרה שנקבעה לעוסק פטור, כלומר פחות מ-107,692 ₪ נכון לשנת 2023, ופחות מ-120,000 ₪ נכון ל-2024.

לפי סעיף 13 לחוק המע”מ בעלי המקצועות החופשיים וסוגי העיסוק המחייבים פתיחת עוסק מורשה כוללים בין היתר את העצמאים הבאים:

  • בעלי מקצועות חופשיים כמו רואי חשבון, יועצי מס, עורכי דין, אדריכלים, אגרונומים, טכנאים, הנדסאים, מהנדסים, מודדים, סוכני ביטוח, שמאים ועוד.
  • רופאים כולל רופאי שיניים, פסיכולוגים, וטרינרים.
  • בעלי בית ספר לנהיגה.
  • בעלי בית ספר או גן ילדים.
  • סוחרי ומתווכי מקרקעין.
  • סוחרי ומתווכי רכב.
  • ספקי ונותני שירותים למופעים אמנותיים.
  • עוסקים בתחומי קצרנות, תרגום, כתיבה ועריכה.

 

כמה עולה לפתוח עוסק מורשה?

ישראלים רבים שוקלים לפתוח עוסק ברשות המסים ולהפוך לעצמאים. רבים מהם מעוניינים לדעת כמה עולה לפתוח עוסק מורשה, לכן כדאי לדעת כי העלויות לפתיחת תיק עוסק מורשה ברשות המסים הן:

  • עלות פתיחת התיקים של עוסק מורשה באתר המקוון של רשות המסים היא חינמית לגמרי.
  • פתיחת עוסק מורשה בעזרת רואה חשבון או מייצג מוסמך אחר היא 300 – 600 ₪, כולל ייעוץ מקצועי.

לפתיחת עוסק מורשה יש יתרונות וחסרונות, היתרונות המרכזיים הם מחזור עסקאות שנתי ללא הגבלה, תדמית של עסק גדול ואמין יותר, קיזוז מע”מ תשומות ועוד. החסרונות המרכזיים הם חובת הדיווח החודשית או הדו חודשית, הטיפול בענייני מע”מ והעלות החודשית הגבוהה יותר של רואה חשבון.

המדריך באדיבות המומחים של מערכת UCAN2 – לפתיחת תיק עוסק מורשה על ידי רואה חשבון מנוסה צרו איתנו קשר עוד היום!

 

נכתב ע”י:

יורם שיפר –  רו”ח, מבעלי משרד רו”ח זיו, שיפר ושות’,
יזם אינטרנט בלתי נלאה, מפתח המערכת UCAN2
ועוד כמה וכמה מערכות אחרות שנועדו לעזור לבעלי עסקים לעוף אל עבר הזריחה.
הוא גם מנגן על טובה, מופיע עם תזמורת כלי הנשיפה כלים שלובים
ובסך הכל ממש שמח בחלקו.

לקבלת הסבר ופרטים מיועץ מקצועי