1-700-700-655 חודש מתנה

תכנון מס - מה צריך לדעת?

כל הפרטים החשובים על תכנון מס

האם כל עצמאי חייב לעשות תכנון מס? מה זה תכנון מס ולמי זה מתאים? מהו תכנון מס אגרסיבי ולמה מומלץ להימנע ממנו? מהי המטרה המרכזית לתכנון מס עבור עוסק מורשה, עוסק פטור או חברה בע”מ? איך רואה חשבון יכול לסייע בנושא ועד כמה הוא חשוב בתכנון מס? המומחים של מערכת UCAN2 הכינו מדריך באחד מהנושאים החשובים ביותר לעצמאים ולבעלי חברות ועסקים.

 

מה זה תכנון מס?

באופן כללי, תכנון מס נועד להפחית את חבות המס שחלה על עסק, אדם או חברה תוך שימוש באמצעות חוקיים ולגיטימיים. החוק מאפשר לכל נישום לנהל את ההכנסות, ההוצאות, הרווחים וגם את ההפסדים בצורה מקצועיות, יעילה וחכמה על מנת לשלם פחות מס, כמובן במסגרת מגבלות דיני המס בארץ ו/או בחו”ל (מיסוי בינלאומי).

יש המכנים את פעולת תכנון המס כפתרון מקצועי וחכם להימנעות מתשלום מיסים, בדרך חוקית, ולמעשה משתמשים בפרצות הקיימות בחוקים ובדיני המס כדי להפחית את חבות המס שחלה על הנישום, בין אם מדובר בעסק ובין אם ביחיד. יחד עם זאת, הפרצות המשפטיות שנחשבות לדרכים לגיטימיות להקטנת חבות המס נתונות לפרשנות מקצועית, ויש להבחין בין תכנון מס לגיטימי לבין התחמקות מתשלום מס והעלמת מס.

 

איך מתבצע תכנון מס?

רבים מהעצמאים והמשקיעים (כולל יחידים) שואלים מה זה תכנון מס ואיך לבצע זאת בצורה נכונה וחוקית. לכן, כדאי לדעת כי ברוב המדינות בעולם, ובהן גם מדינת ישראל, ניתן לבצע תכנון חכם ולגיטימי לתכנון המס באופן מיטבי וחוקי, תוך ניצול פרצות בחוק ובהתאם לתקנות הלגיטימיות שנקבעו על ידי רשויות המס.

כדי לבצע תכנון מס נכון חייבים להיוועץ ולקבל ליווי מקצועי של אנשי מקצוע מיומנים המתמחים בענייני מיסוי, בדרך כלל רואה חשבון או יועץ מס, ויש לשקלל משתנים וקריטריונים שונים כגון: דיני המס בישראל, חוקי ודיני המיסוי בינלאומי, אמנות מס עליהם חתמה מדינת ישראל עם מדינות זרות רבות, הליכים משפטיים לגיטימיים, הקמת ותפעול חברות בחו”ל, פעולות לתכנון מס בהודעה מראש, ניצול הטבות מס המוענקות מהמדינה, דחיית הוצאות והקדמת הדיווח על הכנסות לקראת סוף שנת המס, תרומות, מיזוגים ורכישות, לרבות רכישת חברה בהפסדים ועוד.

יש דרכים מאוד יצירתיות לבצע תכנון מס בעזרת הנהלת חשבונות וליווי של רואה חשבון או יועץ מס מומחה, אך יש להימנע מפעולות החורגות מתכנון המס הלגיטימי.

ברשות המיסים נלחמים בתופעת תכנוני מס אגרסיביים. מסיבה זו הוחלט על חובת גילוי לתכנוני המס האגרסיביים ושר האוצר קיבל סמכות, באישור ועדת הכספים בכנסת, לקבוע את רשימת הפעולות החייבות בדיווח. כדאי לדעת כי רשימת תכנוני המס החייבות בדיווח מופיעות בפקודת מס הכנסה, בחוק מס ערך מוסף ובנוסף יש התייחסות לנושא גם בחוק מיסוי מקרקעין.

ניתן למצוא את הדרישות לדיווח על תכנוני מס בתקנות מס הכנסה (תכנון מס החייב בדיווח – הוראות שעה), התשס”ז-2006, ובתקנות מס ערך מוסף (תכנון מס החייב בדיווח (הוראות שעה)), התשס”ז-2006.  בחודש דצמבר 2009 הוראות השעה הפכו לתקנה מחייבת וקבועה.

 

מה המטרה העיקרית בתכנון מס?

המטרה העיקרית של תכנון מס נכון היא להביא להפחתת חבות המס, במסגרת החוק ובדרכים לגיטימיות ומותרות. חשוב לציין כי המטרה אינה להתחמק מתשלום מס או להימנע מתשלום מס – פעולות הגובלות בסיכון של עבירה פלילית ונקיטת עיצומים נגד הנישום. החוק בישראל ובמדינות רבות ברחבי העולם מאפשר לחברות, יחידים ונישומים אחרים לעמוד בתקנות ובחוקים לגיטימיים שנקבעו על ידי רשויות המס ומשרד האוצר על מנת להביא לתשלום מס מופחת תוך דיווח אמין ושקוף.

ראוי לציין כי באמצעות תכנון נכון ניתן לקבל החזרי מס משתלמים.

 

מהי עסקה מלאכותית וכיצד היא עלולה לסכן אותך?

עסקה מלאכותית היא פעולה מסוימת או סוג של עסקה שנועדה להפחית את נטל המס המוטל על הנישום, ללא הצדקה לקיום הפעולה. סעיף 86 לפקודת מס הכנסה קובע כי עסקה כלשהי שעלולה להפחית או שהיא מפחיתה את סכום המס שהיה על אדם כלשהו לשלם היא מלאכותית או שהיא בדויה ולא בוצעה בפועל, או שמטרת העסקה או הפעולה הינה הימנעות ממס או הפחתת תשלום המס בדרך לא נאותה – במקרה זה רשאי פקיד השומה להתעלם מהעסקה והוא רשאי להטיל תשלום מס על האדם שביצע את הפעולה כדי להימנע או להפחית את המס.

לכן, אם הפעולה בוצעה במטרה להימנע או להפחית מס, כלומר עסקה מלאכותית, פקיד השומה רשאי להתעלם ממנה, לדוגמה נישום המתגרש מבת זוגו במטרה להשיג נקודות זיכוי שהחוק מעניק למשפחה שבראשה עומד הורה עצמאי (משפחה חד הורית).

 

מהו תכנון מס אגרסיבי ולמה חשוב להימנע ממנו?

תכנון מס אגרסיבי נועד להקשות על פקיד השומה לאתר ולחשב את חבות המס של הנישום, ואחת המטרות בפעולה זו היא להגיע למצב שבו פקיד השומה מוותר על נטל המס שהיה על הנישום לשלם בפועל או שהשומה תתיישן.

בגלל פעולות מתוחכמות של רואי חשבון שהקשו על פקיד השומה לחשב את חבות המס הוחלט על תיקון 147 לפקודת מס הכנסה, בנוסף לסעיף 145(א)2 המחייב דיווח על פעולות וסוגים שונים של עסקאות המוגדרים כתכנון מס מפורש. כדי להימנע ממצבים אלו, ברשות המיסים דורשים דיווח על פעולות שונות לתכנון מס בהודעה מראש, למשל ויתור על חוב לאדם קרוב בסכום גבוה מ-1 מיליון ₪, רכישת שליטה בחברה כלשהי בסכום בשיעור 50% או יותר, מקלט מס במדינה המאפשרת פעולה זו, צפי הפסדים מעל סכום של 3 מיליון ₪ ועוד.

 

שיטות לתכנון מס אפקטיבי בהתאם לתרחישים עסקיים

כדאי לדעת כי יש שתי שיטות מרכזיות לדיווח על פעילות עסקית לרשות המיסים, בהתאם לסוג העיסוק של הנישום:

דיווח על בסיס מצטבר

שיטת דיווח זו מבוססת על צבירת ההכנסות וההוצאות בתקופת הפעילות העסקית, זו השיטה המוקבלת לעסקים יצרניים ולעסקים המבצעים מכירות ועובדים מול ספקים שונים. אם הנישום צובר חובות בגלל לקוחות שלא שילמו או שהם ניסו לשלם אך התשלום לא כובד, הנישום יכול להכיר בחובות אלה כהוצאה עסקית ולקבל החזר מע”מ, כל עוד הוא מוכיח כי הוא ביצע את כל הפעולות החוקיות לגביית התשלום, ובנוסף במקרים מסוימים הוא יקבל החזר בגין הוצאות התביעות המשפטיות לגביית התשלום.

 

דיווח על בסיס מזומן

שיטת דיווח זו מבוססת על רישום ההכנסות וההוצאות בזמן חילופי הכספים, זו שיטה המתאימה לבעלי מקצועות חופשיים שאינם מחזיקים מלאי וסחורה. בשיטה זו קיים תמרון כספי גמיש וגבוה מאחר שההוצאות מקדימות את ההכנסות, לדוגמה תשלום לקבלן שיפוצים עבור תיקון או תחזוקה, תשלום שכר טרחה לאיש מקצוע כמו רואה חשבון או עו”ד ועוד.

 

כמה חשוב רואה חשבון בנושא?

כל עצמאי, כולל עוסק מורשה או עוסק פטור, המעוניין להקטין את חבות המס בדרך חוקית חייב לקבל ייעוץ וליווי מקצועי של רואה חשבון או יועץ מס. תכנון מס הוא נושא מורכב ומחייב ידע בדיני המס בארץ ובמיסוי בינלאומי, וגם שכירים בעלי הכנסות גבוהות יכולים לקבל החזרי מס ולשלם פחות מס אם הם מבצעים תכנון מס אופטימלי בעזרת רואה חשבון מנוסה.

למידע נוסף הנכם מוזמנים לפנות למומחים של מערכת UCAN2.

לקבלת הסבר ופרטים מיועץ מקצועי