1-700-700-655 חודש מתנה

תושב חוזר זכויות

תושבים חוזרים? כדאי שתדעו

מה ההגדרה של תושב חוזר? האם יש זכויות לתושבים חוזרים? האם תושב חוזר זכאי לקבל הטבות מס שונות? אלו זכויות תושב חוזר מגיעות ליזמים עסקיים שקיבלו מעמד של תושבים חוזרים? המומחים של מערכת UCAN2 הכינו עבורכם מדריך מפורט ועדכני בנושא תושב חוזר – זכויות, ובכל שאלה ובקשה הנכם מוזמנים לפנות אלינו.

 

תושבים חוזרים? כדאי שתדעו

כל תושב חוזר זכאי ללא מעט זכויות והטבות המגיעות לו על פי חוק. מדינת ישראל מעודדת את אזרחיה לשוב לארץ לכן היא מציעה שורה של הטבות ותמריצים, ויש מגוון זכויות תושב חוזר שכדאי לממש ולנצל. איזה הטבות מס יש לתושב חוזר? כיצד המדינה מסייעת לתושב חוזר להקים עסק חדש? אילו עוד זכויות והטבות מגיעות לתושב חוזר? בואו נמשיך.

 

מיהו תושב חוזר?

ההגדרה של תושב חוזר לפי משרד העלייה והקליטה היא אזרח ישראלי אשר עומד בתנאים הבאים:

  • מעל גיל 17.
  • תושב ישראלי לשעבר.
  • שהות בחו”ל שנתיים לפחות, למעט יזם עסקי ו/או מדען הזכאים לסיוע לאחר שהות בחו”ל לפחות 3 שנים.
  • ביקור בישראל לסירוגין או ברציפות, לא יותר מ-4 חודשים בכל אחד משנות ההיעדרות מהמדינה, כאשר ביקור שהחל בשנה אחת ונמשך ברצף לתוך השנה הבאה ייחשב כביקור אחד במדינה.
  • ישראלי שיצא לחו”ל ולא היה מועסק (הוא, בת זוגו או אחד מהוריו) על ידי המדינה או אחת מרשויות המדינה בתפקיד של שליחות בחו”ל.

הגדרה זו מתייחסת אך ורק לקבלת סיוע ממשרד העלייה והקליטה. כדי לממש את הסיוע ממשרד העלייה והקליטה יש לקבוע מעמד תושב חוזר באחת הלשכות של משרד העלייה והקליטה, בהתאם לאזור המגורים. יש למלא טופס מקוון לקביעת המעמד בתוך 6 חודשים מיום החזרה לישראל. תקופת הזכאות לקבלת הסיוע ממשרד העלייה והקליטה היא 24 חודשים מיום החזרה, ותקופת הסיוע במכס היא ל-9 חודשים בלבד מיום החזרה לישראל.

לכן, חישוב הזכאות לקבלת מעמד תושב חוזר מבוססת על תקופת השהייה בחו”ל, וכפי שציינו יש לשהות מחוץ למדינה שנתיים, שלוש או יותר.

כדאי לדעת כי תיקון 158 לפקודת מס הכנסה מעודד את חזרתם ארצה של ישראלים ששוקלים ומעוניינים לשוב למדינה. הרפורמה שבוצעה הרחיבה את הקלות המס לתושבים חוזרים ותיקים, ויש אפשרות לפטור ממס בגין כל ההכנסות שהופקו או צמחו מחוץ למדינת ישראל, לתקופה של 10 שנים מיום השיבה לארץ. הפטור המקיף משמעותי מאוד מאחר שהוא ניתן על הכנסות אקטיביות ופסיביות, ובנוסף הפטור חל על נכסים שהתושב החוזר רכש בחו”ל.

 

זכויות המגיעות לתושב חוזר – מידע כללי

לאחר קבלת המעמד של תושב חוזר כדאי לממש את הזכויות וההטבות שהמדינה ומוסדותיה השונים מציעים. כך לדוגמה, חברת התעופה “אל על” מציעה הטבה בעלות כרטיסי הטיסה לתושבים חוזרים, יש אפשרות לקבל הבטחת הכנסה למי שעומד בקריטריונים, ובנוסף המדינה מציעה סיוע במימון הכשרות מקצועיות, סיוע למעסיקים הניתן לצורך מימון השכר של תושב חוזר, סיוע במרכזי התעסוקה, מענק חד פעמי לנזקקים, הקלות משתלמות במס הכנסה, הטבות במכס, אפשרות לייבא רכב באופן אישי ללא מיסים, קצבאות מהמוסד לביטוח לאומי לתושב חוזר העומד בקריטריונים ועוד.

בנוסף לזאת, משרד העלייה והקליטה מפעל תוכנית ייעודית לעידוד יזמות עסקית בקרב תושבים חוזרים. יזם שהוא תושב חוזר המעוניין להקים עסק חדש בישראל, או לפתח עסק קיים, יכול לקבל סיוע דרך אחד מהמרכזים העסקיים לעולים ולתושבים חוזרים, ויש גם מסלול מיוחד להקמת חברת הזנק.

 

זכויות תושב חוזר מעל 10 שנים

ישראלי לשעבר ששב למדינת ישראל לאחר יותר מ-10 שנים של היעדרות נחשב כתושב חוזר ותיק, על כן מגיעות לו זכויות והטבות אחרות. זכויות תושב חוזר מעל 10 שנים כוללות בין היתר את הזכויות וההטבות הבאות:

  • לפי פקודת מס הכנסה, תושב חוזר ותיק זכאי להיחשב כתושב חוץ במשך שנה נוספת מיום החזרה לישראל, כלומר באפשרותו ליהנות משנת הסתגלות.
  • פטור מקיף מתשלום מס הכנסה על הכנסות ממקורות בחו”ל במשך 10 שנים.
  • פטור ממס על רווחים שהופקו בחברה זרה בבעלות התושב החוזר.
  • פטור מתשלום מס על רווחי הון בעקבות מכירת נכסים שהיו בבעלות התושב החוזר הוותיק בחו”ל טרם חזרתו לישראל.
  • פטור מתשלום מס בגין נכסים שהיו בבעלות התושב החוזר בחו”ל, טרם חזרתו לישראל.
  • פטור מתשלום מס על ירושות ותרומות שהתושב החוזר קיבל מחו”ל.
  • קביעת שיעור המס על פנסיה מחו”ל שאינה עולה על שיעור המס שהתושב היה משלם במדינה הזרה שבה הוא גר, אם יש מיסוי על כספי הפנסיה במדינה זו.
  • הקלות במכס, לרבות פטור ממיסים על ייבוא חפצים אישיים

כדי לקבל את המעמד של שנת הסתגלות מרשות המיסים יש למלא טופס ייעודי וחשוב להגיש אותו בתוך 90 ימים בלבד מיום החזרה לישראל. מעמד ייחודי זה מאפשר לתושב החוזר לעזוב את המדינה בתום השנה בלי להיות מוגדר ברשויות כתושב ישראל, וכך ניתן לנצל ולממש את ההטבות אם מתכננים לחזור לישראל בעתיד. בנוסף, המעמד מאפשר לתושב המחזיק במניות בחברה ישראלית לקבל פטור מרווחי הון, כמו הפטור שניתן לתושבי חוץ.

 

תושב חוזר – זכויות והטבות נוספות

זכאות לשירותי בריאות

תושב חוזר זכאי לקבל שירותים רפואיים, בהתאם לחוק ביטוח בריאות ממלכתי, בסיום תקופת המתנה של 6 חודשים. יש אפשרות לפדיון תקופת ההמתנה.

 

זכאות לחינוך ציבורי

ילדי התושב החוזר זכאים ללמוד במערכת החינוך בארץ, כמו כל ילד שנולד במדינה. ניתן לקבל סיוע למימון מעונות לילדים ויש הקלות שונות לילדים בבחינות בגרות וניתן לקבל שעות תגבור.

 

זכאות לשירותים סוציאליים

לאחר הסדרת המעמד בביטוח לאומי התושב החוזר זכאי למלוא השירותים הסוציאליים המגיעים לתושבי המדינה לפי חוק, כולל קצבאות, הבטחת הכנסה, קצבת ילדים, קצבת נכות וקצבת אזרח ותיק.

 

זכאות לדיור

זכאות בהתאם לקריטריונים של משרד העלייה והקליטה בשילוב משרד הבינוי והשיכון. מומלץ לממש את הזכאות להקלות במס רכישה.

 

זכאות לשירות תעסוקה

זכויות תושב חוזר כוללות זכאות לשירות תעסוקה, כולל סיוע להשתלבות במחקר ופיתוח (מדענים), מימון קורסי הכשרה מטעם המדינה, סיוע בהעתקת עסקים לישראל, ושירותים שונים במרכז התעסוקה.

 

זכאות לשירות ספורט ותרבות

ספורטאים ואמנים שהם תושבים חוזרים זכאים לשורת הטבות ותמריצים מהמדינה, מומלץ לבדוק את ההטבות במשרד העלייה והקליטה. בדרך כלל מקבלים מענק חד פעמי וסיוע בתעסוקה.

 

זכאות לשירותי דת

זכאות מלאה למגוון שירותי דת, כמו הזכאות של תושבי המדינה, כולל זכאות לשירותי קבורה.

 

איזה מסמכים נדרשים לקבלת הזכויות?

כדי לממש זכויות לתושבים חוזרים יש להסדיר את מעמד התושבות במשרד העלייה והקליטה, ובנוסף חשוב להסדיר את עניין התושבות במוסד לביטוח לאומי. אם מעוניינים לממש הטבות במס הכנסה, למשל שנת הסתגלות, יש למלא טופס ייעודי באתר רשות המיסים. לצורך מימוש ההטבות והסדרת המעמד כדאי להכין מראש את המסמכים הבאים:

  • דרכון ישראלי בתוקף.
  • תעודת זהות + ספח.
  • אישור מהרשויות בחו”ל על שהיית תושב חוץ לפחות 10 שנים רצופות.
  • דוחות מס מהשנה האחרונה במהלך השהייה בחו”ל כתושב חוץ.
  • אישור על פתיחת חשבון בנק.

 

חשיבות הליווי של רואה חשבון

תושב חוזר המעוניין להקים עסק יכול לנצל היטב את הטבות המס והזכויות המגיעות לו. כדאי להיעזר ולהתייעץ עם רואה חשבון עוד לפני השיבה לישראל, מאחר שיש הטבות שניתן לממש כבר בשלב זה. כמו כן, בעת הקמת העסק כדאי לבחור מערכת הנהלת חשבונות מקוונת, ובעזרת רואה חשבון מנוסה אפשר לממש את ההטבות המגיעות ליזם.

אם תושב חוזר מקים עסק חדש בישראל לאחר החזרה לארץ, יש באפשרותו ליהנות משנת הסתגלות, ובשנה זו הוא לא ייחשב כתושב ישראל במס הכנסה.

כדי לממש את הטבות המס יש להוציא אישור זכאות ותעודת תושב חוזר, וחשוב לעדכן במערכת הנהלת חשבונות וברשויות המס את המעמד ולהיוועץ עם רואה חשבון מוסמך על מנת להבטיח את מימוש ההטבות והזכויות המגיעות לפי דין.

למידע נוסף בנושא זכויות תושב חוזר, כולל ייעוץ בנושא הטבות מס לתושב חוזר – אנא צרו קשר עם מערכת UCAN2.

לקבלת הסבר ופרטים מיועץ מקצועי