1-700-700-655 חודש מתנה

עצמאי או חברה

מאת שותף מערכת הנהלת חשבונות באינטרנט רו"ח יורם שיפר

אחת ולתמיד - עצמאי או חברה?

יזם המעוניין להקים עסק חדש נדרש לפתוח תיקים ברשויות המס השונות. בתהליך פתיחת עסק חדש כל עצמאי נדרש להחליט האם לפתוח עוסק פטור, עוסק מורשה או חברה בע”מ. לרישום העסק בתור עצמאי או חברה בע”מ יש השלכות משמעותיות עבור היזם, לכן מומלץ לפנות לייעוץ מקצועי כבר בשלב זה. עדיף להתייעץ עם רואה חשבון או יועץ מס מאחר ולכל צורת התאגדות יש יתרונות וחסרונות שכדאי להכיר מראש על מנת לקבל החלטה נכונה, שקולה ואחראית.

במדריך זה המומחים של UCAN2 מסבירים לנו מיהו עצמאי והאם כדאי להיות עצמאי או חברה בע”מ. חשוב לציין כי ההסברים בכתבה נועדו לצורכי ידע בלבד ואין לראות בהם תחליף לייעוץ מקצועי. מה עדיף לנו? האם כדאי להקים חברה או שעדיף לנו להיות עובד עצמאי (עוסק פטור או עוסק מורשה)? מה השיקולים שצריכים להנחות אותנו בנושא זה? כל זאת ועוד בהמשך המדריך!

 

הקדמה – עצמאי או חברה

רגע לפני שאנחנו צוללים לעומק המדריך כדי להבין מה עדיף – עצמאי או חברה בערבון מוגבל (בע”מ), חשוב להדגיש כי אין תשובה אחת ויחידה לשאלה נפוצה זו. ישנם שיקולים שונים המשפיעים על ההחלטה האם להיות עוסק מורשה או חברה בע”מ, לכן חשוב להתייעץ ולבדוק כל מקרה לגופו. יש להתייחס לפרמטרים ולנתונים שונים, כמו גם למאפייני הפעילות העסקית הצפויה, היבטי מיסוי, שיקולים משפטיים וכלכליים, היקף וסוג הפעילות העסקית, צפי צמיחה ועוד.

 

מה ההגדרה של עצמאי?

יש מספר הגדרות למושג עצמאי, ובמדריך זה המומחים של מערכת הנהלת חשבונות מקוונת UCAN2 משתמשים בהגדרה המוכרת של ביטוח לאומי. על פי המוסד לביטוח לאומי עובד עצמאי הוא מי שעונה על אחד מהתנאים הבאים:

  • אדם העוסק במשלח ידו לפחות 20 שעות בשבוע (בממוצע).
  • אדם שהכנסתו החודשית ממשלח ידו שווה או עולה על 50% מהשכר הממוצע במשק.
  • אדם העוסק במשלח ידו לפחות 12 שעות בשבוע (בממוצע) וכל עוד הכנסתו הממוצעת ממשלח ידו שווה או גבוהה מ-15% מהשכר הממוצע במשק.

כדאי להכיר את ההגדרה של עצמאי גם בהקשר הכלכלי של הביטוי, כלומר אדם שהכנסותיו הן מפעילות עסקית במשלח ידו, ולא כשכיר המועסק על ידי מעסיק. בעוד השכיר מקבל שכר חודשי מהמעסיק שלו ובנוסף הוא זוכה לתנאים סוציאליים חשובים, לעצמאי אין רשת ביטחון כמו שכיר ועליו לנהל בעצמו את העסק שהוא הקים על כל המשתמע מכך.

 

עבודות והכנסות

ההכנסות מיגיעה אישית של עצמאי יכולות להיות ממסחר (קניה ומכירה של מוצרים שונים), ייצור מוצרים או מתן שירות מסוים. יחד עם זאת, לעצמאי יכולות להיות הכנסות נוספות מעבר להכנסותיו ממשלח ידו, למשל תיק השקעות (ניירות ערך, מט”ח וכו’), שכר דירה מנכסים בבעלותו ועוד. אלו הכנסות שאינן נובעות ממשלח ידו של העצמאי, כלומר מעבודתו בעסק.

חשוב לציין כי ההכנסות בעסק של העצמאי יכולות להיות מיוצרות על ידי עבודתו, בשותפות עם עצמאים אחרים או באמצעות העובדים המועסקים על ידו. אם העצמאי מחליט להקים ולנהל חברה בע”מ, החברה נמצאת בשליטתו המלאה, היא מהווה ישות משפטית הנפרדת מבעליה לכן יש לעצמאי הגנה משפטית רחבה ומקיפה לעומת עוסק מורשה או פטור. בנוסף, הוא מוגדר באופן פורמלי כשכיר בחברה, ובדיני המיסים הוא מוגדר כבעל שליטה בחברת מעטים לכן ההתייחסות אליו מעורבות ולעתים רשות המיסים תתייחס אליו כאל עצמאי ולעתים כאל שכיר.

לעצמאי יכולות להיות הכנסות מיגיעה אישית ושלא מיגיעה אישית. פקודת מס הכנסה קובעת מתי ההכנסה של העצמאי היא מיגיעה אישית ומגדירה את שיעורי המס החלים עליה. שיעור המס בגין יגיעה אישית נמוך יותר משיעור המס המוטל על הכנסות שמקורן לא ביגיעה אישית כגון: הכנסה מריבית, מרווחי הון, מנדל”ן ועוד.

בדרך כלל עצמאי או חברה יכולים לייצר הכנסות מיגיעה אישית בדרכים הבאות:

ייצור מוצר

עוסק המתמחה בייצור מוצרים בעלי ערך נקרא תעשיין.

מסחר (קנייה ומכירה)

בעבר היה נהוג לבצע סחר חליפין אך כיום העצמאי פועל בשוק מסוים ומשתמש באמצעי חליפין כמו כסף כדי למכור ללקוחות סחורות ולספק להם שירות.

מתן שירות

עצמאים וחברות כאחד יכולים לייצר הכנסה באמצעות מתן שירות שבו הם מתמחים, למשל שירותי עריכת דין, ראיית חשבון, גרפיקה, ייעוץ ועוד.

 

רווח והפסד

כל עצמאי המקים עסק לוקח סיכונים רבים ונאלץ להתמודד עם אי ודאות, תחרות גבוהה, תנודתיות בשוק ועוד. הצלחת העצמאי תלויה בגורמים רבים ובמיוחד בשני הפרמטרים הבאים:

  • הצלחה במכירת מוצר או שירות.
  • רווחיות גבוהה המאפשר לעצמאי להתפרנס בכבוד, הרווח הוא ההפרש בין ההכנסות של בית העסק לבין ההוצאות.

באופן כללי, מקובל לחשוב שיש לכל עצמאי פוטנציאל להרוויח הרבה מאוד כסף לעומת השכירים במשק, אך בפועל העצמאים בישראל מתמודדים עם אתגרים רבים, ולא מעט מהם הם בעלי עסקים קטנים עם מחזור עסקאות נמוך. יש לציין כי העסק מושפע מגורמים שונים ולא רק מהמקצועיות של העצמאי או מרמת השירות שלו, במיוחד במדינה כמו ישראל שבה המצב הביטחוני יכול להשתנות בן רגע.

אם העצמאי לא מנהל נכון את העסק שלו הוא צפוי להפסדים כספיים ולקשיים כלכליים, ואכן מידי שנה נסגרים עשרות אלפי עסקים בארץ, כאשר לא מעט מהעסקים הנסגרים לא שרדו את שנתם הראשונה.

 

מעמד העצמאי מול רשויות המס – מה חשוב לדעת?

לעצמאי יש מעמד מיוחד בפני רשויות המס ועליו להקפיד על ניהול ספרי העסק, רישום מדויק של כלל הכנסותיו והוצאותיו ועליו להוציא חשבונית וקבלה לכל הכנסה. העצמאי חייב על פי חוק לדווח לרשויות המס השונות ולשלם מיסים בהתאם לכללים שנקבעו. כדי להיות עצמאי יש לפתוח תיקים ברשויות המס הבאות:

  • רישום כעוסק במשרד מס ערך מוסף (מע”מ). בשלב זה יש להצהיר על מחזור העסקאות הצפוי ובהתאם למחזור השנתי וסוג העיסוק יוחלט האם העסק יהיה פטור או מורשה.
  • פתיחת תיק במס הכנסה, יש להגיש דוחות שוטפים (חודשי או דו חודשי), לשלם מקדמות מס, להגיש דוח שנתי בזמן ולשלם מס בגין רווחים בהתאם לכללים ומדרגות המס.
  • פתיחת תיק במוסד לביטוח לאומי במעמד של עובד עצמאי, יש לשלם מדי חודש בהתאם להכנסות ומעמד העצמאי.

לעצמאי יש חובות וזכויות, הוא יכול לקזז מע”מ תשומות (עוסק מורשה או חברה), לקבל הכרה בהוצאות שונות של העסק, לנצל הטבות מס שונות ועוד.

 

שיקולי עצמאי להפוך לחברה

אחריות והגנה משפטית – חברה בע”מ היא ישות משפטית נפרדת לבעליה, לעומת עצמאי האחראי באופן מלא על התחייבויות העסק ותביעות שהוגשו נגדו.

שיקולי מס – מס חברות בשיעור 23% לעומת מס שולי שיכול להגיע עד כמעט 50% לעצמאי.

ביטוח לאומי/בריאות – לעצמאי יש חבות של עד 17% לעומת אי חבות עבור חברה, למעט חבות בגין שכר עבודה.

הכרה בהוצאות – עצמאי עובד זכאי להכרה חלקית לעומת הכרה מלאה עבור חברה.

תדמית ומוניטין – לחברה בע”מ יש מוניטין של עסק גדול, יציב ואמין.

עלויות כספיות – ניהול עסק עצמאי זול יותר בהשוואה לעלויות הניהול של חברה. החברה חייבת למנות רואה חשבון מבקר ולשלם אגרה שנתית לרשם החברות. עלות הנה”ח וראיית החשבון לחברה גבוהה יותר.

תנאים סוציאליים – הפרשות סוציאליות לעצמאי הן על רווחי העסק לעומת ההפרשות המופרשות כשכיר בחברה בהתאם לתלוש השכר.

 

לסיכום, להישאר עצמאי או להתאגד כחברה?

ההחלטה האם להיות עצמאי או חברה היא החלטה מורכבת ובעלת השלכות ומשמעויות רבות ומגוונות. אם ההכנסה עולה על כמה עשרות אלפי שקלים בחודש כדאי לשקול מעבר ממעמד של עובד עצמאי לצורת התאגדות של חברה בע”מ.

מומלץ לפנות למומחים של UCAN2 על מנת להחליט מהי צורת ההתאגדות העסקית הנכונה והמתאימה ביותר עבורנו!

השאלה האם להישאר עצמאי או להתאגד כחברה מעסיקה עצמאיים רבים

להלן מערכת השיקולים שיש לקחת בחשבון לצורך קבלת ההחלטה על הפיכת העסק העצמאי או השותפות לחברה בע”מ… או להפך. אדון בקצרה בחלק מהשיקולים. לגבי הרחבת הדיון והשיקולים רצוי להתייעץ עם בעלי מקצוע.

  • הגבלה באחריות
  • שיעורי מס נמוכים יותר על רווחים בלתי מחולקים
  • חיסכון בדמי ביטוח לאומי
  • עלויות ניהול חשבונות ודוחות לרשויות
  • הוראות ניהול ספרים החלות על העסק
  • צבירת ותק לתשלום פיצויים פטורים ממס לבעלים כשכיר בעל חברה
  • קיזוז הפסדים - מהעסק הפרטי או מכמה עסקים המופעלים במקביל
  • תכנוני מס
  • תכנוני מס רווחי הון
  • רכישת נכס מקרקעין
  • הצורך וסכום ההשקעה הנדרש לרכישת רכוש ציוד וכיו"ב
  • עבודה משותפת של הבעל והאישה בחברה - חישוב נפרד או מאוחד
  • אפשרות לפתוח ולסגור חברות לצרכים שונים
  • פעילות מול שותפים שונים בעסקים מגוונים
  • גיוס הון
  • תדמית בעיני הלקוחות והגורמים הבאים במגע עם העסק
  • דרישות חוקיות

לקבלת הסבר ופרטים מיועץ מקצועי