1-700-700-655 חודש מתנה

עסקת ברטר – כל מה שצריך לדעת

איך זה קורה בפועל?

עסקת סחר חליפין, המוכרת בתור עסקת ברטר, הייתה נפוצה מאוד בעת העתיקה כאשר אנשים החליפו מוצרים שהם ייצרו או נכסים שהיו ברשותם בתמורה למצרכים או לנכסים של אנשים אחרים, והברטר שימש גם כאמצעי תשלום תמורת עבודה או שירות כלשהו. צוות המומחים של מערכת UCAN2 הכין מדריך בנושא עסקאות ברטר וכיצד יש לדווח עליהן בצורה נכונה ובהתאם לחוק.

בשנים האחרונות החלו עסקים רבים לבצע עסקאות ברטר, לכן חשוב להכיר את הכללים מבחינה חשבונאית לעסקה מסוג זה. הכלל הוא שיש להתייחס לכל עסקת סחר חליפין כשתי עסקאות נפרדות, לכן יש להקפיד על דיווח מס תקני ועל פי החוק המחייב, ועל כל אחת מהעסקאות המוכר חייב להוציא חשבונית.

 

מהי עסקת ברטר?

כאמור, עסקת ברטר היא מתן שירות של צד א’ בתמורה לקבלת שירות מצד ב’, כאשר העסקה אינה מבוצעת בתשלום כסף על כלל צורותיו ורבדיו, כלומר עסקה ללא אמצעי חליפין, ובמקום תשלום כל אחד מהצדדים לעסקה מקבל שירות (או מוצר) מהצד השני. כך לדוגמה, רואה חשבון יכול להעניק לעורך דין שירותים חשבונאיים בתמורה לקבלת שירותים משפטיים מעורך הדין, וכל צד חייב להוציא חשבונית כחוק, גם אם בפועל לא הועברו כספים בין הצדדים המעורבים בעסקה.

 

סוגי עסקאות ברטר

באופן כללי, יש שני סוגים עיקריים של עסקאות סחר חליפין (ברטר):

עסקת חליפין פרטית שאינה עסקית

העסקה נעשית בין שני יחידים, וכל צד מעניק שירות או מוצר מסוים לצד השני, בתמורה לקבלת שירות מצד ב’. לדוגמה: אדם פרטי מעניק שירות של הכנת אוכל בביתו עבור צד ב’, ובתמורה לכך צד ב’ מעניק לו שירות שהוא זקוק לו, למשל ניקיון הבית או שירות הוצאת כלבים. העסקה הפרטית אינה מחייבת בדיווח לרשויות המס, אך כדי להימנע מבעיות עם רשות המיסים כדאי להתייעץ עם רואה חשבון לפני ביצוע העסקה.

 

עסקת חליפין בין שני עסקים

עסקת ברטר הנעשית בין שני צדדים עסקיים, לדוגמה עורך דין המספק שירותים משפטיים לסוכנות פרסום שבתמורה לשירותים המשפטיים מעניקה לעורך הדין שירותי פרסום בדיגיטל. עסקה זו חייבת בדיווח לרשויות המס על ידי שני הצדדים לעסקה, וכל צד חייב להוציא חשבונית לצד האחר בעסקה.

 

האם עסקאות ברטר (סחר חליפין) חוקיות?

בהחלט כן. חוק עסקאות ברטר קובע כי עסקאות סחר חליפין מותרות, אך יש להוציא עליהן חשבונית של שני הצדדים ולציין במסמך מה הייתה התמורה שהתקבלה. חשוב להדגיש כי תקנות המס בישראל קובעות כי יש לדווח על כל סוג של הכנסה, בין אם התקבלה תמורה כספית בגינה ובין אם התקבלה תמורה שווה בכסף. שני הצדדים חייבים לדווח על העסקה שבוצעה ביניהם והעסקה חייבת בתשלום מס בגין אותה ההכנסה.

ברוב המקרים מבצעים עסקאות ברטר כאשר הסכומים בגין השירות של כל אחד מהצדדים המעורבים בעסקה הינם זהים. יחד עם זאת יש גם מקרים שבהם צד א’ העניק שירות בסכום גבוה יותר מהשירות שהוא קיבל בתמורה מצד ב’, ובמקרה זה כל אחד מהצדדים לעסקה חייב לדווח מה סכום השירות שהוא העניק לצד האחר בעסקה.

 

איך כבעל עסק מדווחים על עסקה מסוג זה?

החוק קובע כי עסקאות הברטר מותרות בישראל, אך העסקת יוצרת אירוע מס לכן יש לבצע דיווח מס בהתאם לכללים. על פי החוק, כל אחד מהצדדים לעסקת הברטר חייב להוציא חשבונית לצד שהשני ולנקוב בסכום השירות, מעין עסקה בין שני ספקים, כאשר יש לחשב נכון את ערך התמורה ובדרך כלל כל צד לעסקה מעניק שירות בשווי ערך זהה. כך לדוגמה, מורה לפילטיס יכולה להעניק שירות של 4 שיעורים בסטודיו שלה לרואה חשבון, בתמורה לשירות של ייעוץ חשבונאי, וכך שווי העסקה זהה אצל שני הצדדים וכל אחד מהם מדווח על העסקה. הדיווח בהתאם לחוק קריטי גם בעת מילוי הצהרת הון על פי דרישה מפקיד השומה לכן חשוב להוציא חשבוניות כחוק ולא לשכוח לדווח על עסקאות מסוג זה.

 

ממה חשוב להיזהר בעסקת ברטר?

  • חשוב לבצע הערכת שווי נכונה של השירות הניתן על ידי כל אחד מהצדדים.
  • יש להתייחס להיבטי המיסוי בעסקאות מסוג זה.
  • יש לבדוק מראש את כדאיות עסקת הברטר בין שני ספקים.
  • עסקאות ברטר חייבות דיווח מס על פי התקנות, אחרת מסתכנים בקנס, חקירות ואישום פלילי.
  • לעסקאות סחר חליפין יש יתרונות וחסרונות, הן נפוצות בעיקר בקרב עסקים חדשים ובשלבי פיתוח, אך לא רק.
  • חשוב להתייעץ עם רואה חשבון לפני עריכת הסכם לעסקת ברטר עם עסק או נותן שירות כלשהו.

לקבלת הסבר ופרטים מיועץ מקצועי