1-700-700-655 חודש מתנה

ניתוק תושבות מס הכנסה

מה חשוב שתדעו על ניתוק תושבות מס הכנסה?

מה זה תהליך ניתוק תושבות ממס הכנסה? מה ההבדל בין תהליך זה להליך ניתוק תושבות ביטוח לאומי? איך מבצעים ניתוק תושבות? מה המבנה של טופס 1348 לניתוק התושבות? למי מגישים את הטופס ומתי? למי זה מתאים? האם כדאי לעובד עצמאי לבצע הליך זה או שעדיף לשמור על תושבות ישראלית? המומחים של מערכת UCAN2 הכינו עבורכם מדריך מקיף בנושא.

 

הכירו את טופס 1348

ישראלים רבים עוברים לחו”ל בתנאי רילוקיישן, בדרך כלל כדי לצורכי עבודה ופרנסה וכדי לשדרג את הקריירה וליהנות מרווחה כלכלית. רבים אחרים עוברים לחו”ל לתקופה ממושכת כדי לרכוש השכלה (לימודים), לחיות עם בן או בת זוג שגר במדינה זרה או שהם מחליטים להגר מסיבה כזו או אחרת.

על פי דיני המס הקיימים במדינת ישראל, כל עוד יש לאזרח מעמד של תושב ישראל הוא חייב בתשלום מס בישראל, לכן עליו להמשיך לשלם דמי ביטוח לאומי, דמי בריאות ומיסים בהתאם להכנסותיו, גם אם מקור ההכנסה שלו בחו”ל. כל עוד התושב לא ניתק את תושבותו לענייני מס הוא מוגדר במס הכנסה כתושב ישראל לכל דבר ועניין, לכן עליו לדווח על הכנסותיו, גם אם הן צמחו והופקו בחו”ל, ועליו לשלם מס בישראל על פי דיני המס המקומיים.

ראוי לציין כי ההליך הביורוקרטי של ניתוק תושבות מס הכנסה הינו הליך מורכב מאוד ולא מעט סוגיות קיימות בנושא זה מול רשות המיסים, חלקן מגיעות לפתחי בתי המשפט בארץ בגלל המחלוקות בין הנישומים לבין רשות המיסים. לכן, כדאי לפנות לרואה חשבון (או ליועץ מס) המתמחה בנושא, ויש להתייחס גם לאמנות המס עליהן מדינת ישראל חתמה במרוצת השנים עם עשרות מדינות זרות.

חשוב לדעת כי הליך ניתוק תושבות מס הכנסה שונה מהליך ניתוק תושבות בביטוח לאומי, אלו שני הליכים נפרדים ובלתי תלויים. במאמר מוסגר נציין כי אם מבצעים ניתוק תושבות מביטוח לאומי מאבדים את הזכאות לקבלת שירותי רפואה בארץ ובנוסף אין אפשרות לקבל קצבאות מהמוסד לביטוח לאומי, כולל קצבת זקנה.

אם מעוניינים לבצע הליך זה יש למלא טופס 1348בהתאם לתיקון 223 לפקודת מס הכנסה, החל משנת 2006. מילוי הטופס מאפשר לנישום שמרכז חייו מתנהל במדינה זרה (בהתאם לקריטריונים שנקבעו) ושוהה תקופה ממושכת בחו”ל להפסיק לשלם מס הכנסה בישראל, ואם בקשתו אושרה ברשות המיסים הוא אינו נדרש לדווח על מקורות ההכנסה שלו שצמחו בחו”ל. במבחן התושבות בודקים גם את מספר ימי השהייה של האדם בישראל, בכל שנה.

 

סעיף 1 לפקודה קובע כי אדם נחשב לתושב ישראל לענייני מס אם מתקיים אחד מהתנאים הבאים:

  • האדם שהה בישראל בשנת מס קלנדרית מעל 183 ימים.
  • האדם שהה בישראל בשנת מס מסוימת מעל 30 ימים, וסך הכול הוא שהה בישראל מעל 426 ימים באותה שנה יחד עם השנתיים שקדמו לה.

 

טופס 1348 לניתוק תושבות מס הכנסה

כפי שציינו, תיקון 223 לפקודת מס הכנסה קובע כי אדם פלוני שמחליט לעבור למדינה זרה וכל עוד הוא מצהיר כי מרכז חייו אינו במדינת ישראל, למרות שחזקת ימי השהייה עדיין קיימת, כלומר הוא שהה מעל 183 ימים בשנה בארץ, נדרש להוכיח את טענתו כדי שרשות המיסים תאפשר לו לנתק תושבות, וכדי לבצע זאת עליו למלא טופס 1348.

טופס זה (1348) מאפשר לנישום להצהיר על התושבות שלו, יחד עם זאת כדי שבקשתו תאושר עליו לעמוד במבחן מרכז החיים – כלומר הוא חייב להוכיח כי מרכז חייו בחו”ל, ויש לצרף מסמכים ואישורים להוכחת הטענה. כל עוד פלוני לא הוכיח כי מרכז חייו עבר במלואו לחו”ל הוא ייחשב כתושב ישראל לענייני מס ועליו לדווח על הכנסותיו ולשלם מיסים בישראל.

 

מי צריך למלא טופס זה?

ישראל שחי בחו”ל שנים רבות, מעל 4 שנים, וכל עוד הוא ניתק את קשריו עם מוסדות רשמיים במדינת ישראל והוא מנהל את מרכז חייו במדינה זרה ולא מתכנן לשוב לארץ יכול להגיש טופס 1348 לצורך הליך ניתוק התושבות.

 

איך ממלאים טופס 1348?

יש למלא טופס ניתוק תושבות מס הכנסה (1348) כאשר מעוניינים לבצע ניתוק תושבות ממס הכנסה, הטופס הוא ספח לטופס 1301 וכולל 26 שאלות באמצעותן קובעים את מרכז חייו של הנישום. יש למלא בטופס את מספר ימי השהייה בישראל בשנת המס הקלנדרית ובשנה ובשנתיים שקדמו לה לצורך קביעת מעמד התושבות. בנוסף, הנישום נדרש לציין את המדינה שהפכה למרכז חיין, לצרף אישור תושבות מהמדינה הזרה לשנת המס, לענות על השאלות השונות ולצרף מסמכים ואישורים להוכחת טיעוניו.

 

מה הסיבות לניתוק תושבות מס הכנסה?

הסיבות המרכזיות להליך ניתוק תושבות מס הכנסה הן:

  • הימנעות מתשלום מס כפול, לאחר ניתוק התושבות ממס הכנסה פלוני אינו צריך לשלם מס בישראל וגם במדינה הזרה שבה הוא גר.
  • הפחתת נטל המס מאחר שיש מדינות שבהן חבות המס נמוכה יותר.
  • אפשרות להשיג זכויות ו/או תנאים מיוחדים המוענקים לתושבים במדינה זרה.

 

איך ולמי מגישים דו”ח ניתוק תושבות לצורכי מס?

את הטופס מגישים לרשות המיסים בישראל, עד ליום 31 בדצמבר לשנת המס שבה הנישום מבצע ניתוק תושבות, במסגרת הגשת הדוח השנתי ליחיד (טופס 1301).

 

מתי כדאי להתחיל בתהליך ניתוק התושבות?

כאשר מרכז החיים הוא במדינה זרה, לאחר מגורים ממושכים בחו”ל מעל 4 שנים.

 

האם כדאי לשמור על תושבות ישראלית?

אם עוברים בתנאי רילוקיישן או מתכננים לגור בחו”ל תקופה קצובה בזמן, ויודעים מראש מתי חוזרים לישראל – מומלץ לשמור על התושבות הישראלית וכך שומרים על הזכויות והזכאות בביטוח לאומי.

חשוב לדעת כי ישראלי שהגיש טופס ניתוק תושבות לביטוח לאומי והצהיר על תושבות ברשות המיסים והתושבות שלו נותקה ייחשב על פי חוק כתושב חוץ. אם הוא מחליט לחזור לישראל הוא יקבל מעמד של תושב חוזר, ללא חובות לרשויות המס, לרבות ביטוח לאומי.

חשוב להתייעץ עם רואה חשבון מנוסה בנושא מס הכנסה ניתוק תושבות לפני מילוי והגשת הטופס בגלל מורכבות הנושא וההשלכות המשמעותיות של הליך ניתוק תשובות. למידע נוסף הנכם מוזמנים לפנות למומחים של מערכת UCAN2.

לקבלת הסבר ופרטים מיועץ מקצועי