1-700-700-655 חודש מתנה

עסק מהבית – האם ניתן לנכות הוצאות שכר דירה

מאת שותף מערכת הנהלת חשבונות באינטרנט רו"ח יורם שיפר

העסק מנוהל מהבית? זה בשבילך

עצמאים רבים עובדים מהבית, במיוחד כיום לאחר משבר הקורונה, ולא מעט עוסקים מחליטים להקים עסק חדש המתנהל מביתם כדי לחסוך עלויות כמו שכר דירה ועוד. באופן כללי, עסק המתנהל כעסק מהבית רשאי לנכות הוצאות מסוימות ולקבל הכרה בהן כהוצאות עסקיות המוכרות לצורכי מס, למרות שבעבודה מהבית ההוצאות הן למעשה הוצאות פרטיות בגין אחזקת הבית. יש הוצאות מוכרות גם כאשר העסק מתנהל מהבית, אך קיים חריג לכלל זה מאחר ואין אפשרות לנכות הוצאות שכר דירה, גם לא לפי חלק יחסי של השימוש בנכס לצורך תפעול העסק מהבית. יש לציין כי מס על השכרת דירה לעסק שנה ממסלולי המס על השכרת דירת מגורים.

סעיף 17 לפקודת מס הכנסה מתיר את הניכוי של הוצאות שיצאו כולן בייצור ההכנסה של הנישום. סעיף 32 לפקודה קובע כי בעת קביעת ההכנסה החייבת לא יותרו ניכויים בגין הוצאות פרטיות או הוצאות הבית, אך בפועל התפתחה ברשות המיסים פרקטיקה לפיה מקצים שטח מסוים מהבית לטובת הפעילות העסקית, בדרך כלל חדר עבודה, לכן יש אפשרות לחלק את ההוצאות ולקבוע באיזה חלק ניתן להכיר ברשויות המס. ניתן לנכות חלק יחסי בלבד של הוצאות שונות כמו חשבון חשמל, מים, ארנונה, ועד בית, הוצאות ניקיון, טלפון ואינטרנט, ביטוח מבנה ועוד.

 

שימוש בדירה למטרות העסק

כאמור, החריג לכלל זה הוא הוצאות שכר דירה. בעניין ניכוי חלק של דמי השכירות חשוב לזכור כי השכרת דירת מגורים פטורה מתשלום מס עד התקרה שנקבעה או שיש לשלם מס מחזור בשיעור של 10%. לכן, אם בעל העסק (שהוא גם השוכר) עושה שימוש בחלק מדירת המגורים לצורכי העסק שלו, ההוצאה עבור דמי השכירות לא תוכר במס הכנסה בגלל היחס החוזי עם משכיר הנכס ובגלל נטל המס החל על המשכיר.

בהתאם לסעיף 122 לפקודת מס הכנסה, ניתן לבחור מסלול מס על השכרת דירה לעסק לפי השיעור הרגיל, כלומר מדרגה ראשונה של 31% ומעל גיל 60 שיעור המס הוא 10%.

 

במה דברים אמורים?

  • בכל הסכם שכירות של דירת מגורים מופיע סעיף המגדיר מהי מטרת השימוש בנכס, ולרוב מציינים כי מטרת השכירות היא למגורים בלבד. סעיף זה בחוזה השכירות מקנה לבעל הנכס פטור ממס בגין דמי השכירות שהוא גובה מהשוכר, על פי ההוראות הקיימות. אם בחוזה מופיע כי מטרת השכירות היא להפעלת עסק מהבית, המשכיר לא זכאי לפטור ממס.
  • עסק המשלם דמי שכירות חייב לנכות מס במקור מהתשלום, גם במצב שבו העסק מתנהל מהבית. כדי לנכות מס במקור יש לפתוח תיק ניכויים במס הכנסה, וכמובן שהנאשם חייב לדווח בזמן ולשלם את הניכוי במקור מדמי השכירות. זו מטלה שבעלי עסקים קטנים אינם מסוגלים לעמוד בה. מעבר לכך, אם העסק מתנהל מהבית והעצמאי לא ניכה מס במקור מדמי השכירות, הוצאות השכירות עבור העסק מהבית אינה מוכרת לצורכי מס.
  • חשוב לציין כי במקרה שבו שוכר הדירה חתם על חוזה שבו מופיע כי הדירה תשמש אך ורק למגורים, אם עוסק פטור או מורשה יפעיל עסק מהבית הוא אינו עומד בתנאי החוזה לכן הוא חשוף לתביעה מצד המשכיר. בנוסף לזאת, השימוש בדירת המגורים לניהול העסק מקנה פטור ממס למשכיר ולמעשה גם פטור ממס שבח במקרה והוא מוכר את הדירה. הפרת ההסכם והשימוש בדירה לצורכי העסק עלולה לגרום להגשת תביעה מצד המשכיר גם בגלל אובדן הפטור ממס.

המסקנה המתבקשת מדברים אלו היא שאין להשתמש בדירת מגורים כעסק מהבית בניגוד לאמור בהסכם השכירות. הכלל דומה גם למצב של חוזה שכירות לחנות כאשר הנכס בחוזה מופיע לצורכי מגורים. כמו כן, ההוצאה של דמי השכירות לא תוכר על ידי רשויות המס כהוצאה המותרת בניכוי מס הכנסה מאחר ולא נוכה מס במקור מדמי השכירות. למאמרים נוספים בנושא הנהלת חשבונות לחץ כאן!

 

עסק מהבית – האם משתלם ומה השיקולים?

עצמאים רבים בוחרים לנהל את העסק מהבית כדי לחסוך עלויות ולמזער הוצאות וסיכונים. גם ההכרה החלקית בהוצאות הבית לצורכי העסק מהווה שיקול עבור עוסק פטור בגלל מחזור ההכנסות הנמוך שלו. יש לא מעט בעלי מקצועות חופשיים המעדיפים לעבוד מהבית, במיוחד כיום לאחר שבעלי העסקים נאלצו להתמודד עם השלכות משבר הקורונה והסגרים הממושכים.

שיקולים ויתרונות לעסק מהבית:

  • חיסכון כספי – לא צריך לשכור משרד, חשמל, דלק, חניות ועוד.
  • הכרה בחלק מהוצאות הבית לצורכי העסק.
  • שיקולי נוחות והורות.

במה הדברים אמורים?

  • הסכם שכירות לדירת מגורים כולל בתוכו בד"כ סעיף חשבו המגדיר את מטרת השכירות – למגורים בלבד. סעיף זה מקנה לבעל הדירה פטור ממס (על פי תקרות הקבועות בחוק) מדמי השכירות אותם הוא גובה מהדייר בעוד שאילו מטרת השכירות הייתה לעסק או לצורך עסק מהבית – לא היה זוכה לפטור ממס.
  • כל עסק המשלם דמי שכירות , כולל עסק המתנהל כעבודה מהבית , חייב לנכות מדמי השכירות מס במקור. לצורך ביצוע ניכוי במקור , יש לפתוח תיק ניכויים , לדווח ולשלם את הניכוי במקור מדמי השכירות – מטלה שעסק קטן המתנהל כעבודה מהבית , לא יוכל לעמוד בה , יותר מזה , עסק המתנהל כעבודה מהבית אשר לא ניכה מס במקור מדמי השכירות – הוצאת השכירות לעסק בגין עסק מהבית – לא תוכר לצרכי מס הואיל ובחוק קיימת סנקציה הקובעת שהוצאה לא תוכר לצרכי מס אם הייתה חובה לנכות מס במקור – והמס נוכה כחוק.
  • חשוב מאד לדעת כי שוכר דירת מגורים שהפך אותה לעסק גם כעבודה מהבית חשוף לתביעה מצד משכיר הדירה במידה והדירה משמשת אותו לעסק בניגוד לרשום בהסכם כי מטרת השכירות הינה למגורים בלבד. שוכרים רבים הופכים דירות מושכרות לעסק כולל עסק מהבית בניגוד להסכם השכירות - במקרה זה מוקנה מעבר לפטור ממס למשכיר על דמי השכירות - גם פטור ממס שבח במקרה של מכירת הדירה.

לקבלת הסבר ופרטים מיועץ מקצועי