1-700-700-655 חודש מתנה

מי צריך לעשות תיאום מס?

האם גם אתה צריך?

מי צריך לעשות תיאום מס ומי רשאי לבצע את הפעולה? מאיזה סכום צריכים לבצע את תיאום המס? איך לעשות נכון את הפעולה? האם כל עצמאי חייב בתיאום מס או שהפעולה מיועדת רק עבור שכירים וגמלאים שיש להם הכנסה מכמה מקורות? פנינו למומחים של מערכת הנהלת חשבונות באינטרנט UCAN2 וקיבלנו תשובות על כל השאלות הנפוצות בנושא. 

 

מאיזה סכום צריך לעשות תיאום מס?

באופן כללי תיאום המס מיועד לשכירים ולגמלאים שיש להם כמה מקורות הכנסה ללא תלות בסכום ההכנסה, והתיאום נועד לאפשר להם להימנע מתשלומי מס עודפים במהלך שנת המס. יש לבצע את הפעולה במהלך שנת המס ולפני שהיא מסתיימת. יחד עם זאת, אם שיעור המס שנוכה מהשכר של העובד היה גבוה מסכום המס שהיה עליו לשלם על פי חוק, באפשרותו להגיש בקשה להחזר מס, וניתן להגיש בקשה להחזרי מס עד 6 שנים מתום שנת המס האחרונה.

לכן, כאשר שואלים מי צריך לעשות תיאום מס כדאי לדעת כי אוכלוסיית היעד כוללת את האנשים הבאים:

  • שכיר המועסק ביותר ממקום עבודה אחד במהלך שנת המס.
  • שכיר שהחליף את מקום עבודתו בשנת המס.
  • שכיר שיש לו מספר מקורות הכנסה החייבים בתשלום מס במהלך שנת המס, למשל דמי אבטלה או דמי לידה.
  • גמלאי שיש לו משכורת מהמעסיק מעבר לקצבת הפנסיה.
  • עובד עצמאי שיש לו מקורות הכנסה נוספים מעבר להכנסה שלו מבית העסק, הוא רשאי להגיש את הבקשה לתיאום המס רק עבור ההכנסות שאינן מהעסק וממשלח ידו, לדוגמה אם הוא מועסק אצל שני מעסיקים מעבר להכנסה מהעסק שלו, ובמקרה זה באפשרותו לבצע את תיאום המס בגין הכנסותיו כשכיר.
  • מי שזכאי להקלות מס שלא נלקחו בחשבון לכן הוא שילם מס גבוה ממה שהיה עליו לשלם בפועל לאחר מימוש ההקלה.

ראוי לציין כי בעלי עסקים לא צריכים לבצע את תיאום המס במהלך שנת המס מאחר שהם מגישים דו”ח שנתי למס הכנסה, ולאחר הגשת הדו”ח הם יכולים לקבל החזר מס אם הם שילמו מס ביתר. כדאי לדעת כי העצמאים יכולים להקטין את תשלומי המס במהלך שנת המס בדרכים לגיטימיות כמו הקטנת תשלום המקדמות למס הכנסה, הקטנת או ביטול חובת ניכוי מס במקור וכיוצא בזה.

 

למה חשוב לעשות תיאום מס?

לאחר שהבנו מי צריך לעשות תיאום מס חשוב להדגיש כי הפעולה מאפשרת לשכירים ולגמלאים, כמו גם לחלק מהעצמאים המועסקים אצל שני מעסיקים כשכירים לכן יש להם מקורות הכנסה נוספים, להימנע מתשלום מס ביתר. התיאום במהלך שנת המס מאפשר לזכאים לשלם מס בדיוק לפי החוק, ואם הם לא מבצעים את התיאום והם עובדים נניח אצל שני מעסיקים שונים, המעסיק המשני צפוי לנכות משכרם את שיעור המס המקסימלי.

 

איך יודעים שעושים הכול בצורה נכונה?

יש מספר דרכים לבצע תיאום מס:

  • המעסיק מגיש את הבקשה לתיאום המס עבור העובד שלו באמצעות מילוי טופס 101 (כרטיס עובד), את הבקשה מגישים עם תחילת עבודתו של השכיר ובתחילת כל של שנת מס.
  • תיאום המס באופן מקוון באתר רשות המיסים.
  • הגשת בקשה בכתב לפקיד השומה להקלה ולתיאום בחישוב ניכויי המס.
  • אפשר לפנות למייצג עמו רואה חשבון או יועץ מס על מנת שהם יבצעו את התיאום עבור העובד או העצמאי, יש להעניק למייצג ייפוי כוח.

לאחר בדיקת הבקשה מקבלים אישור וכדאי לשמור את המסמך במחשב ולהעבירו למעסיק.

 

האם ניתן לעשות תיאום מס רטרואקטיבי?

את תיאום המס מבצעים במהלך שנת המס. אם משלמים מס ביתר במהלך השנה ניתן להגיש בקשה לקבלת החזרי מס בגין התשלום העודף.

למידע נוסף ולתיאום המס על ידי המומחים של UCAN2 – צרו איתנו קשר עוד היום!

לקבלת הסבר ופרטים מיועץ מקצועי