1-700-700-655 חודש מתנה

מיסוי אופציות לעובדים

למה זה חשוב והאם זה קשור אליך?

רבים מעובדי ההייטק, ובעיקר עובדים במחלקות המו”פ בהייטק, מקבלים מהחברות המעסיקות אותם הטבה של אופציות למניות החברה. האופציות משמשות כתמריץ מרכזי לעובדים והן גורמות לעובדי ההייטק להישאר בחברה לפרק זמן ארוך ולהשקיע את מלוא מרצם בעבודה ובהצלחת החברה, על מנת לממש את האופציות בהמשך הדרך וליהנות מרווח משמעותי ומשיפור ניכר במעמדם הכלכלי. כדי להבין מה זה מיסוי אופציות לעובדים עלינו להכיר קודם כל את מערכת המיסוי בישראל ולהבין כיצד רשות המיסים מחשבת מס על אופציות שניתנו לעובדי החברה.

 

היבטי מיסוי אופציות לעובדים

כאמור, הרציונל שעומד מאחורי הקצאת אופציות לעובדים הוא תמריץ מרכזי להישארות העובדים בחברה, בין אם מדובר על חברת הייטק ובין אם בחברה בתעשייה אחרת. הקצאת האופציות מכירה בעובדים כשותפים חשובים הלוקחים חלק מרכזי באינטרסים ובמאמצים הנדרשים להצלחת החברה. סעיף 102 לפקודת מס הכנסה קובע מספר דרכים לצורך מיסוי אופציות לעובדים, ועל פי סעיף זה ניתן לבחור במסלול הפופולרי למיסוי רווח הון, בהתקיים תנאים מסוימים.

אם החברה מעניקה אופציות לנותני שירותים ואין יחסי עובד מעביד, במקרה זה סעיף 102 לפקודה אינו חל על העובדים ובמצב זה מחילים את סעיף 3(ט), כלומר מיסוי לפי מדרגות המס. חשוב לדעת כי יש הבדלים בין מיסוי אופציות לעובדים המועסקים בחברה פרטית לבין היבטי המיסוי החלים עם עובדים בחברה ציבורית.

פסק דין חדשני ותקדימי בשנת 2023 קובע כי המעמד של מי שהמירו אופציות וקיבלו דיבידנד זהה למעמד של משקיעים, על כן יש לגבות מהם מס בשיעור של 20%-15% במקום מס בשיעור של 25% כפי שרשות המיסים דרשה עד לאחרונה. בית המשפט המחוזי בלוד קיבל את הטענה של עובד הייטק נגד רשות המיסים שבחרה לגבות ממנו לפי שיעור של מס דיבידנד בגובה 25% בגין הרווחים שנותרו אצלו באמצעות המניות שהוחזקו על ידי נאמן, ובית המשפט קבע שיש להחיל על העובד מס בשיעור נמוך יותר ובהתאם לקבוע בחוק העידוד.

 

מס אופציות החל על עובדים בחברה ציבורית

עובדים המועסקים בחברה ציבורית, כלומר בחברה אשר מניותיה נסחרות באחת מהבורסות בעולם, הרווח ממימוש האופציות נוצר רק כאשר מחיר המניה של החברה (המעסיק) גבוה מתוספת המימוש של האופציה. סעיף 102 לפקודת מס הכנסה קובע מספר מסלולי מס, ובהם המסלול השכיח של רווח הון עם נאמן. במקרה זה, חבות המס החלה על העובד היא בשיעור של 25% מרווח שנוצר, ללא תשלום עבור דמי ביטוח לאומי ו/או מס בריאות. כדי ליהנות משיעור מס זה צריכים להתקיים התנאים הבאים:

  • האופציות הוענקו לעובדי החברה, לנושאי משרה ולדירקטורים.
  • מימוש האופציות רק לאחר שנתיים מיום קבלתן.
  • מחיר המימוש לאופציה הוא בהתאם לשווי השוק במועד הקצאת האופציות (מחיר סגירה ממוצע).

 

מס אופציות החל על עובדים בחברה פרטית

לאחר הרפורמה במס שנכנסה לתוקף בינואר 2003 נקבעו הוראת עדכניות להסדרת היבטי מיסוי אופציות לעובדים. סעיף 102 לפקודה קובע שלושה מסלולי מיסוי אפשריים:

  • הקצאת אופציות ומניות לעובדים באמצעות נאמן, כלומר מסלול הוני.
  • הקצאות אופציות ומניות לעובדי החברה שלא באמצעות נאמן, כלומר מסלול פירותי עם נאמן.
  • מסלול מיסוי ללא נאמן.

המסלול ההוני נחשב לפופולרי ביותר בקרב העובדים בגלל שיעור המס המופחת על רווח הון בגובה 25%, כאשר ההכנסה לא מחויבת בדמי ביטוח לאומי. יחד עם זאת, במסלול ההוני החברה אינה יכולה לנכות הוצאות למס הקשורות להקצאות האופציות לעובדים.

היבטי המיסוי על אופציות, כמו גם היבטי מס דיבידנד, הם נושאים מורכבים לכן מומלץ לפנות אל רואה חשבון מקצועי ומנוסה כדי לקבל החלטות נכונות.

לקבלת הסבר ופרטים מיועץ מקצועי