1-700-700-655 חודש מתנה

מה החשיבות של החזרי מס לשכירים

הפרטים שצריך לדעת לפני שמתקדמים

עובדים שכירים שניכו מהשכר שלהם במהלך השנה סכומים הגבוהים מאלו שהיו בפועל אמורים לשלם בשנת המס, זכאים על פי חוק לקבל החזר מס. ניתן לדרוש את החזרי המס עד 6 שנים אחורה, לאחר תום שנת המס בגינה מבקשים את ההחזר. לכן, את הבקשה להחזר מס עבור שנת 2017 ניתן היה להגיש עד סוף שנת 2023.

המומחים של UCAN2 הכינו מדריך מפורט המיועד לשכירים שהם תושבי ישראל שאינם חייבים להגיש דוח שנתי למס הכנסה, אך ברצונם לממש את זכאותם לקבל החזר. המדריך נועד לספק מידע עדכני על הזכויות של עובדים שכירים, לרבות תהליך הגשת הבקשה ומילוי הדוח השנתי המקוצר.

 

החזר מס לעובדים שכירים – רקע כללי

כל אחד מאיתנו, כאזרח וכתושב מדינת ישראל, חייב בתשלום מס כזה ואחר. שיטת המיסוי בישראל היא פרוגרסיבית, כלומר ככל שההכנסה שלנו גבוהה יותר כך נשלם יותר מיסים. חלקנו משלמים יותר וחלקנו פחות בהתאם להכנסותינו, מדרגת המס אליה הגענו, מצבנו המשפחתי ועוד.

באופן כללי, ההכנסה החייבת במס, כלומר הכנסה של עובד שכיר לאחר ניכויים, קיזוזים, הטבות ופטורים שמגיעים לנו, מחולקת לכמה שכבות, ועל כל שכבה, שהיא בעצם מדרגת המס, מוטל מס בשיעור שונה. מדרגות המס מתעדכנות ומשתנות מידי שנה, ושיטה זו נועדה להגדיל את המס שעלינו לשלם ככל שההכנסה שלנו עולה. יחד עם זאת, חשוב לציין כי יש שוני בין הכנסה שנוצרה מיגיעה אישית, כלומר מעבודה, לבין הכנסה שנוצרה ממקור אחר כמו דמי שכירות על דירה או חנות.

עובדים רבים שהמעסיק ניכה משכרם סכומי מס גבוהים ממה שהיה עליהם לשלם, אינם יודעים כי על פי חוק מגיעים להם החזרי מס לשכירים. מתי מגיע לשכיר החזר מס ואיך מקבלים אותו? בואו נמשיך!

 

שכיר – האם מגיעים לך החזרי מס?

חשוב להבין כי לא הכול מושלם, בטח שלא הבירוקרטיה במדינתנו הקטנה, כיוצא מכך במקרים מסוימים עלול לקרות מצב של גביית מס יתר מהשכר שלנו כעובדים שכירים. יש מגוון סיבות מדוע נוכו יותר מיסים ממה שהיינו צריכים לשלם בפועל, לדוגמה שיטת החישוב השנתי המשוערך על פיו מחושב המס ברשות המיסים. במהלך השנה המיסים שנגבים מכם מחושבים באופן משוערך ורק בסוף שנת המס ניתן לחשב בצורה ודאית את הסכום שאכן היה עליכם לשלם. על כן, יכול להיות מצב שבו רשות המיסים תגבה משכרנו יותר ממה שהרווחנו רק על סמך חישוב מקדים שלה. כמובן שבמקרה זה האשמה אינה שלנו ומדובר בהליך ביורוקרטי מסורבל שניתן לפתור בקלות בעזרת רואה חשבון בסוף השנה.

מקרה נוסף בו אנו זכאים כעובדים שכירים להחזר מס הוא תרחיש של הקלות במס שאולי, בעקבות ההשתייכות שלנו לאוכלוסייה מסוימת, אנו זכאים להן – למשל מגורים בפריפריה, הורים לילדים עם צרכים מיוחדים בעלי מוגבלויות שונות וכו’. לעיתים אף ייתכן כי המעסיק וחשב השכר שמפיק עבורנו את התלוש אינם מודעים לזכאות שלנו להטבות ולהקלות אלו. חשוב לדעת שגם כעצמאיים עם עוסק מורשה או פטור, אנחנו זכאים להחזרי מס, אך עלינו לבדוק זאת בסוף כל שנת מס. אין לשכוח בסוף כל שנת מס לערוך תיאום מס על מנת לקבל בחזרה את כספנו ולהתחיל שנה חדשה ברגל ימין מבחינה כלכלית ופרוצדורלית.

 

בדיקת החזר מס לשכיר

כדי לבדוק את הזכאות שלנו כעובדים שכירים לקבל החזר מס, עלינו להגיש בקשה להחזר מס באופן מקוון או ידני. ראוי לציין כי בעשור האחרון צצו חברות רבות המציעות שירות של בדיקת החזר מס לשכיר אך השירות כרוך בתשלום ובפועל עדיף לבצע את הבדיקה לבד או לפנות אל רואה חשבון מוסמך ומנוסה.

חשוב לדעת כי פקודת מס הכנסה, תשכ”א-1961 קובעת כי כל הכנסה המתקבלת על ידי אדם מחויבת במס, גם אם ההכנסה נוצרה בחו”ל ולא רק בארץ. מי שמגישים דוח שנתי למס הכנסה ממלאים גם את הבקשה להחזר באופן מקוון דרך אתר רשות המיסים. מי שמבקשים החזרי מס עבור מספר שנים ייאלצו לבקש החזר מס עבור כל שנה בנפרד.

לכן, אנחנו כשכירים המעוניינים לקבל את ההחזר המגיע לנו על פי חוק, יכולים לבדוק האם אנו מגיע החזר מס באמצעות הגשת דוח שנתי מקוצר באתר של רשות המיסים. יש להגיש את הדוח בתוך 6 שנים מתום שנת המס בגינה שילמנו יותר מס ממה שהיה עלינו לשלם. הדוח המקוצר אינו מיועד עבורנו אם הייתה לנו בשנת המס הכנסה ממקורות כגון: עסק, שבח חייב, ניירות ערך לא סחירים, הכנסות שנוצרו בחו”ל או הכנסה כבעלי שליטה בחברה או הכנסה מנאמנות.

למעשה, עלינו למלא ולהגיש טופס 135 וחשוב לצרף אישורים על ההכנסות שלנו ושל בן או בת הזוג, מכל המקורות. בין היתר עלינו לצרף לבקשה אישורים כגון:

  • טופסי 106 מכל המעסיקים או משלמי קצבה.
  • טופסי 806 עבור הכנסות ממשלמים אחרים.
  • טופס 161 אם פרשנו מהעבודה או פוטרנו על ידי המעסיק במהלך שנת המס.
  • אישורים על קבלת דמי אבטלה, דמי פגיעה, תגמול מילואים ותשלומים אחרים מביטוח לאומי.
  • אישור מהבנק (טופס 867) על הכנסות מריבית על פיקדונות, תוכניות חיסכון ו/או רווחים מניירות ערך.

כמו כן, עלינו לצרף לטופס 135 אישורים על הטבות מס, למשל אישור על תושבות ביישוב מזכה, אישור על לימודים באקדמיה, תעודת עולה או תושב חוזר, אישור על פטור ממס הכנסה המגיע לנכים ולעיוורים וכיוצא בזה.

 

תוך כמה זמן מקבלים את החזר המס?

לאחר סיום בדיקת החזר מס לשכיר על ידי פקיד השומה, עלינו להמתין עד כשנה מיום עריכת השומה והגשת הבקשה להחזר מס, או שנקבל את ההחזר תוך שנתיים מתום שנת המס שבה שולם המס, לפי המאוחר מביניהם. אם אנחנו חייבים להגיש דוח שנתי למס הכנסה נוכל לקבל את ההחזר בתוך 90 ימים בלבד מיום הגשת הדוח במשרד מס הכנסה, או ב-31 ביולי בשנת המס שלאחר השנה שבה הגשנו את הדוח, לפי המאוחר מביניהם.

חשוב לציין כי להחזר המס לשכירים מתווספים הפרשי הצמדה וריבית בשיעור של 4% לשנה. ההחזר יועבר ישירות לחשבון הבנק שלנו. כמו כן, כדאי לדעת כי החישוב עשוי לגלות כי שילמנו פחות מס ממה שהיינו צריכים לשלם בפועל, ובמקרה זה אנו חייבים לשלם את ההפרש.

 

האם בדיקת החזר מס לשכיר עולה כסף?

במקרה שאנחנו מבצעים בדיקת החזר מס לבד וללא סיוע של חברה או איש מקצוע, הבדיקה אינה כרוכה בתשלום. יש חברות רבות המציעות שירות זה בעלות מסוימת, בדרך כלל לפי אחוזים, אך אין צורך לשלם לחברות מאחר ואפשר להגיש את הבקשה לבד. יחד עם זאת, כדאי לפנות לרואה חשבון או ליועץ מס כדי לבדוק את הנושא, ועדיף להשאיר את הטיפול בידי אנשי המקצוע, גם בתמורה לתשלום כזה או אחר.

 

עוד דברים שחשוב לדעת

  • אם המעסיק שגה בחישובי המס במשכורות שלנו אפשר לקבל את ההחזר דרך תלוש השכר המופק על ידי המעסיק, כל עוד שנת המס עדיין לא הסתיימה, וללא הגשת הבקשה.
  • חשוב לבדוק אילו הטבות מס מגיעות לנו במהלך שנת המס ולממש אותן לפני תום השנה.
  • החזר המס עובר ישירות אל חשבון הבנק שלנו, ויש להקפיד במילוי פרטי החשבון בטופס הבקשה כדי להימנע מתקלות ועיכובים.

למידע נוסף ולשירות בדיקת החזר מס לשכירים ולעצמאים – צרו קשר עם המומחים של UCAN2.

לקבלת הסבר ופרטים מיועץ מקצועי