1-700-700-655 חודש מתנה

מהי חשבונית מס פיקטיבית

חשבונית פיקטיבית - כדאי שתדעו מה זה אומר

מה זה חשבוניות פיקטיביות? האם יש סוגים שונים של חשבוניות פיקטיביות? מה הנזק שנגרם למדינה בגלל חשבונית פיקטיבית? איזה עונש מקבלים על הוצאת חשבונית פיקטיבית? כיצד להישמר מחשבוניות פיקטיביות בעסק? המומחים של מערכת UCAN2 הכינו מדריך בנושא חשבונית מס פיקטיבית.

על פי פרסומי רשות המיסים, התופעה של חשבונית מס פיקטיבית נפוצה מאוד, ויש הטוענים כי מדובר בתופעה שהפכה למכת מדינה הגורמת לפגיעה דרסטית בהכנסות המדינה ממיסים. במדריך זה נתייחס בין היתר לשאלות כמו חשבוניות פיקטיביות איך זה עובד, ובנוסף נציג את הסוגים השונים של חשבוניות פיקטיביות ואת העונשים המוטלים על בעלי עסקים וחברות המואשמים בעבירה חמורה זו.

 

מה זה חשבוניות פיקטיביות

כל עסק חייב על פי חוק לדווח על העסקאות שהוא מבצע ולשלם מיסים בזמן. העסק נדרש להוציא חשבונית מס בגין כל עסקה ולדווח עליה לרשות המיסים. אחת מהשיטות הלא חוקיות להעלים מס ולהקטין את חבות המס היא באמצעות חשבוניות פיקטיביות, כאשר חשבונית פיקטיבית היא חשבונית שאינה מדווחת למע”מ על ידי העסק שהוציא אותה, כלומר לא משלמים את המע”מ בגינה ובפועל מעלימים מס.

ראוי לציין כי חשבונית פיקטיבית נועדה למטרות זיוף והונאה, היא מאפשרת לבעלי עסקים להשתמט מתשלום מס, וזו דרך מוכרת לפשיעה כלכלית, להלבנת הון ולהעלמת מס (בעיקר מע”מ). במדינת ישראל יש תופעה מוגברת של חשבוניות פיקטיביות והמדינה, יחד עם משרד האוצר ורשות המיסים, מנסה להילחם בתופעה לכן הוחלט על עונשים כבדים ומסירת או שימוש בחשבוניות פיקטיביות מוגדרת כעבירת מס (עבירה כלכלית), וזו עבירה פלילית לפי סעיף 220(6) לפקודת מס הכנסה ולפי סעיף 117(א)(5) לחוק מס ערך מוסף.

לפי דוח מבקר המדינה, השימוש, לרבות הסחר, בחשבוניות הפיקטיביות, גורם לנזק של מיליארדי שקלים בכל השנה. השימוש המוגבר בחשבוניות אלה מקטין את הכסף שמגיע לאוצר המדינה, לכן יש בכך פגיעה משמעותית בכלל האזרחים.

 

סוגי חשבוניות מס פיקטיביות:

לאחר שהבנו מה זה חשבונית פיקטיבית, כדאי לדעת כי יש סוגים שונים של חשבונית מס פיקטיבית:

 

חשבונית מס פיקטיבית

הוצאת חשבונית מס מבלי שבאמת ניתן בגינה שירות מלא או חלקי. העסק שמקבל את החשבונית הפיקטיבית מגדיל את הוצאותיו לעניין מס הכנסה ויכול להקטין את מס התשומות שעליו להעביר למע”מ בגלל קיזוז מס תשומות. במקרה זה יש פגיעה כפולה באוצר המדינה כיוון שהעסק שקיבל את החשבונית הפיקטיבית מקטין את חבות המס שלו והעסק שהפיץ את החשבונית אינו משלם מס כדין.

ברשות המיסים מנסים להילחם בתופעה זו ומתייחסים בחומרה להוצאת החשבונית הפיקטיבית בגלל אי ההכרה במס תשומות, לכן העונשים הצפויים עשויים להיות כבדים, ובדרך כלל מפעילים סנקציות פליליות, לרבות חיוב בכפל מס והגשת כתב אישום פלילי חמור שיכול להסתיים במאסר בפועל.

 

חשבונית מס מנופחת

העוסק מוציא חשבונית מס עם סכום נקוב גבוה מהסכום הריאלי של העסקה, או שהוא מוציא חשבונית בערך נקוב שונה מהסכום שנקבע בין הצדדים לעסקה. זוהי דרך מוכרת להעלמת מס וניתן לטשטש את החשבונית הפיקטיבית המדווחת במסגרת הדיווח על הוצאות העסק. הפעולה דורשת שיתוף פעולה בין הצדדים לעסקה, מאחר שהעסק שמדווח על ההכנסה המפורטת בחשבונית, אם הוא מדווח עליה, מעוניין להרוויח משיתוף הפעולה. המטרה העיקרית של החשבונית המנופחת היא להגדיל את מס התשומות שניתן לקזז בגין הוצאת החשבונית.

 

חשבונית מס זרה

החשבונית מופקת על ידי צד ג’ שאינו מעורב בעסקה ואינו נותן שירות או מוכר נכס כלשהו. חשבונית מס זרה משקפת עסקה כשרה ואמיתית אך יש יחסי זרות בין שם העסק שנקוב בחשבונית לבין העסק שביצע את העבודה או סיפק שירות בפועל. זו דרך נפוצה בקרב עברייני המס להעלים מס ולהגדיל רווחים.

 

איך נשמרים מחשבוניות פיקטיביות?

מומלץ לכל בעלי העסקים להימנע מהוצאת ומקבלת חשבוניות פיקטיביות, וחשוב לציין כי אי ידיעת החוק אינה פוטרת את העסק ובעליו מאחריות. כדי להישמר מאחריות אזרחית ופלילית בגלל חשבונית פיקטיבית חייבים בעלי העסקים להקפיד על מספר בדיקות מקדימות כגון:

  • בדיקת אישור ניהול ספרים וניכוי מס במקור. יש לוודא כי האישורים תקינים ובתוקף, וכדאי לבדוק את המסמכים מול פקיד השומה ולתעד את הבדיקה באמצעים שונים.
  • דרישה לקבלת מסמך ההתאגדות ואימות המסמך בעזרת אנשי מקצוע, כולל התייחסות לתקנון החברה, זכויות חתימה, פרוטוקול לאישור עסקאות וכדומה.
  • הקפדה על נהלי ביקורת פנימית ותהליכי אישור מחמירים לבדיקה ולאימות הלגיטימיות של כל חשבונית וכל עסקה, לרבות הצלבת חשבוניות ומסמכים ובדיקת אי התאמות ברשומות הפיננסיות.
  • עריכת חוזה התקשרות לפני ביצוע העסקה וזיהוי הגורמים המפורטים בחוזה הכתוב.
  • אימות החשבונית שהוצאה ובדיקה שהיא הופקה על ידי הצד שמעורב בעסקה.
  • קבלת אישור מקורי ממשרד רואה החשבון של החברה איתה מתקשרים לצורכי אימות ובדיקה כי אין לחברה חובות לרשויות המס.
  • בדיקת אימות זהות במסמכים וגם בשיחות טלפוניות מול הגורמים המעורבים לעסקה שאיתם נותן השירות עובד.
  • מעבר למערכת חשבונית דיגיטלית או מערכת הנהלת חשבונות באינטרנט.

לכן, חשוב לבדוק את הפרטים בכל עסקה ועסקה שבה מעורבים, ויש לבדוק היטב שמבצעים עסקה עם חברה פעילה ואמיתית שפועלת באופן חוקי. בעלי עסקים שמוכיחים בפני פקיד השומה כי עשו בדיקות מקדימות לפני ביצוע העסקה החשודה מפחיתים נגדם את החשדות, לכן תמיד מומלץ לבדוק אישור ניהול ספרים, אישור ניכוי מס במקור, בדיקת מסמכי ההתאגדות, וכדאי לבקש גם צ’ק דוגמה ולהפיק דוח עדכני ממאגר רשם החברות.

 

מהן הבעיות המשפטיות עם חשבוניות זרות?

השימוש בחשבונית זרה נפוץ מאוד בקרב משפחות הפשע בישראל, והתופעה פופולרית אצל חברות בנייה, כוח אדם, ניקיון, שירותי אבטחה וכד’. בתוך כך, חשוב לזכור כי החוק אינו פטור את העסק ובעליו בגין חשבוניות פיקטיביות, ואי ידיעת החוק אינה פוטרת מאחריות. מאחר שחשבונית זרה משקפת עסקה קיימת ואמיתית, יתכן שבעל העסק אינו מודע לכך שהוא קיבל חשבונית זרה, ובמקרה של חקירה ברשות המיסים יהיה עליו להוכיח שהוא באמת לא ידע כי קיבל חשבונית מס פיקטיבית, וכדי להוכיח את טיעוניו הוא יידרש להציג ראיות לכך שהוא ביצע בדיקות שונות כדי לפעול כחוק וכי הוא פעל בתום לב.

 

אילו עונשים צפויים על שימוש או הנפקת חשבוניות פיקטיביות?

לרשות המיסים יש כלים מתקדמים לזיהוי ולניטור עסקים המשתמשים או מפיקים חשבוניות מס פיקטיביות. ברשות המיסים מנסים להילחם בתופעה שהפכה למכת מדינה, לכן לאורך השנים החמירו את העונשים המוטלים על עסקים שמבצעים עבירה זו. העונשים הצפויים בגין הפקת ושימוש בחשבוניות פיקטיביות הם:

 

פסילת ספרים

אחת מהסנקציות הנמצאות בשימוש נרחב ע”י רשות המיסים היא פסילת ספרי העסק, מכוח הוראות מס הכנסה (ניהול פנקסי חשבונות), ובנוסף יוטל קנס בגין פסילת ספרים בשיעור של 1% ממחזור העסק.

 

קנסות וריביות

סעיף 220(6) לפקודת מס הכנסה קובע כי אדם שבמזיד או בכוונת תחילה ניסה להתחמק ממס או לסייע לאדם אחר להתחמק מתשלום מס צפוי לעונש מאסר עד שבע שנים או לקנס לפי האמור בסעיף 61(א(04) לחוק. הקנס נושא ריבית פיגורים גבוהה אם לא משלמים בזמן.

 

מאסר

מאחר שזו עבירה פלילית, החוק קובע עונש מאסר בפועל עד שבע שנים.
אחריות מנהלים – מאחר שזו גם עבירה אזרחית וכלכלית, ניתן להחיל אחריות על מנהל העסק, מעבר לעונשים אחרי החלים על העסק ובעליו.

 

כפל מס

סעיף 50(א) לחוק מע”מ קובע עונש כפל מס, כלומר מי שהוציא חשבונית פיקטיבית יחויב בסכום מס כפול מהסכום הנקוב בחשבונית. אם בעל העסק הוציא חשבונית פיקטיבית בסך 1,000 ₪ והמע”מ הוא 170 ש”ח, רשות המיסים יכולה לחייב אותו בתשלום בגובה 340 ₪.

בשורה התחתונה, יש להימנע משימוש ומהוצאת חשבוניות פיקטיביות. למידע נוסף ולייעוץ מקצועי בנושא זה הנכם מוזמנים לפנות למומחים של מערכת UCAN2.

 

נכתב ע”י:

יורם שיפר –  רו”ח, מבעלי משרד רו”ח זיו, שיפר ושות’,
יזם אינטרנט בלתי נלאה, מפתח המערכת UCAN2
ועוד כמה וכמה מערכות אחרות שנועדו לעזור לבעלי עסקים לעוף אל עבר הזריחה.
הוא גם מנגן על חצוצרה, מופיע עם תזמורת כלי הנשיפה כלים שלובים ובסך הכל ממש שמח בחלקו.

לקבלת הסבר ופרטים מיועץ מקצועי