1-700-700-655 חודש מתנה

אישור על ניכוי מס במקור

מידע רלוונטי בנושא ניכוי מס במקור

עצמאים רבים פונים אל המומחים של UCAN2 כדי להבין מה זה בדיוק ניכוי מס, איך מקבלים אישור על ניכוי מס במקור, כיצד לדווח על הניכוי ואיך לקבל פטור מניכוי מס במקור. כדי להבין מה זה אישור על ניכוי מס במקור המומחים שלנו הכינו מדריך בנושא. 

 

מהו ניכוי מס במקור?

באופן כללי, ניכוי מס במקור מתאר את הפעולה של הפחתת מס הכנסה במהלך ביצוע עסקה מסוימת. החובה לנכות מס במקור מוטלת על הגורם המשלם, עליו לבצע ניכוי מלא או חלקי מהתשלום למוטב, ואת הסכום שנוכה עליו להעביר לרשויות המס.

ראוי לציין כי המונח ניכוי מס מתייחס לחובה שחלה על המשלם, למרות שחובת המס חלה בפועל על המוטב, כלומר על מי שמקבל את התשלום. הגורם המשלם נדרש להוריד את מס ההכנסה בהתאם לשיעור הניכוי הקבוע באישור של המוטב.

כדאי לדעת כי החל מחודש ספטמבר 2017 הוחלט ברשות המיסים להעניק פטור לכל מי שפותח עוסק פטור במס הכנסה, הפטור ניתן רק למי שסווג במע”מ בעת פתיחת התיק כעוסק פטור. בעלי עסקים המקפידים על דיווחים שוטפים והגשת הדוח השנתי בזמן יכולים להגיש בקשה לקבלת פטור מניכוי מס במקור וכך לא צריך להתמודד עם הדיווח הנוסף למס הכנסה, אך כדאי להתייעץ עם רואה חשבון בנושא זה.

 

מהי מטרת ניכוי מס במקור?

החוקים במדינת ישראלים קובעים את חובת התשלום למס הכנסה, ואחת הדרכים לגביית המס מעסקים של עצמאים היא באמצעות ניכוי מס במקור על ידי לקוחות בית העסק. בנוסף על זאת, ברשות המיסים מעוניינת לבצע גבייה של תשלומי המס במהלך שנת המס העדכנית, לכן עצמאים מקבלים פנקס מקדמות בתחילת שנת המס ועליהם להעביר את התשלום ישירות למס הכנסה.

מומלץ לבדוק את שיעור המס שיש לנכות באמצעות אתר רשות המיסים, יש לגלוש לאתר המקוון ולהקליד את מספר העוסק המורשה כדי לבדוק את מהו שיעור הניכוי שנקבע לבית העסק. כמו כן, כדאי לדעת כי כאשר לקוח משלם לעסק ומפחית מהתשלום למוטב את ניכוי המס בהתאם לאישור הקיים, הלקוח חייב לספק לעסק אישור על הניכוי, בדרך יש לספק גם אישור ניהול ספרים, ובנוסף עליו להפיק לעסק אישור שנתי הכולל פירוט על הסכומים ששולמו והסכומים שנוכו במקור. את האישורים האלה העצמאי חייב לצרף לדוח השנתי שהוא מגיש למס הכנסה (טופס 1301), ועליו לשמור את האישורים החודשיים כדי להוכיח את הזכאות לקיזוז מהמקדמה.

 

דוגמאות לניכוי מס במקור

הדוגמאות הנפוצות ביותר לניכוי מס במקור הן:

  • כל מעסיק חייב לנכות תשלום מס הכנסה משכר העובדים. הניכוי מופיע בתלושי השכר החודשיים של העובדים והמעסיק מעביר את הסכום לרשות המיסים, במקום עובדיו.
  • לקוח החייב בניכוי מס במקור בגין תשלומים לספקים שלו עבור קבלת שירות ו/או סחורה, כאשר לספק אין פטור מניכוי במקור.
  • בנק המנכה מס על תשלום דיבידנד, אם בעל החשבון מנהל תיק ניירות ערך מקבל דיבידנד על ניירות הערך בחשבון.
  • ניכוי במקור על מענק פרישה, השכרת נכס, פרסים, הגרלות ועוד.

חובת ניכוי מס הוסדרה בסעיפים 162 עד 173 לפקודת מס הכנסה, מכוח סעיפים אלה נקבעו תקנות המפרטות את כללי הניכוי במקור, בין היתר יש לנכות מס במגוון רחב של תשלומים כמו שכר עובדים, שכר מרצים, שכר סופרים וכיוצא בזה. כאשר עצמאי פותח תיק ברשויות המס והוא מתכנן להעסיק עובדים עליו לפתוח תיק ניכויים במס הכנסה (מומלץ להרחיב את הידע ולקרוא מה זה תיק ניכויים), ועליו לנכות את המס משכר עובדיו ולהעביר את הסכום לרשות המיסים.

 

גובה ניכוי המס שיופחת בתשלום

חשוב לדעת כי בכל עסקה שבה לקוח עסקי צריך לשלם עבור שירות או מוצר שהעסק שלכם ביצע, המשלם חייב לבצע בדיקת ניכוי מס במקור של העסק שלכם על מנת להפריש את אחוז הניכוי המופיע באישור, ואת הכסף שהוא ניכה מסכום העסקה עליו להעביר ישירות לרשות המיסים. ברוב המקרים גופים ציבוריים המבצעים עסקאות עם העסק שלכם נדרשים לבדוק את אישור ניכוי המס במקור שיש לכם, ובנוסך עליהם לבדוק האם יש לכם אישור ניהול ספרים. האישורים נחוצים עבור גופים ציבוריים ועליה לבודק את האישורים של הספקים העובדים איתם.

לאחר הגשת הדוח השנתי למס הכנסה, פקיד השומה מחשב את המס שהעסק שלכם נדרש לשלם בהתאם להכנסה השנתית החייבת, ועליו להפחית מסכום זה את המס שנוכה במקור מהתשלומים לעסק שלכם. לכן, כאשר מגישים דוח שנתי למס הכנסה חשוב לצרף אישור שנתי מכל לקוח, כלומר יש לצרף טופס 857 על ניכוי המס במקור מכל לקוח ולקוח בנפרד.

אם פקיד השומה מגלה כי המס שנוכה במקור גבוה ממס ההכנסה שעליכם לשלם בפועל – ניתן לקבל החזר ממס הכנסה. אם לאחר החישוב של פקיד השומה הוא מגלה כי המס שנוכה במקור נמוך מהמס שהעסק צריך לשלם, תקבלו דרישה לתשלום היתרה.

גובה ניכוי מס במקור מספקים נקבע על ידי פקיד השומה במס הכנסה, ושיעור הניכוי תלוי בהכנסה הצפויה של העסק. אם פקיד השומה צופה הכנסות גדולות הוא בדרך כלל יקבע ניכוי מס במקור גבוה, כך גם במקרה של חברה חדשה שעדיין אינה מוכרת למס הכנסה, גם אם הכנסות החברה צפויות להיות נמוכות.

לאחר מספר שנים מקובל להפחית את שיעור אחוזי הניכוי במקור כל עוד העסק הגיש דיווחים שוטפים בזמן והקפיד על הגשת הדוחות למס הכנסה. ברוב המקרים אפשר להגיש בקשה לקבלת פטור מניכוי מס במקור, וכל עוד העסק הקפיד על דיווחים בזמן הוא יוכל לקבל את הפטור.

חשוב להדגיש כי אם אין לעסק שלך אישור על ניכוי מס במקור, המשלם חייב לנכות מסכום התשלום את שיעור הניכוי המקסימלי הקבוע בתקנות בהתאם לתחום העיסוק, לכן ברוב המקרים המשלם ינכה עד 30% מהתשלום למוטב.

אם בעל העסק סבור שהסכומים שנוכו במקור מהתשלומים שהוא קיבל היו גבוהים משיעור המס הצפוי בשנת המס הנוכחית, באפשרותו לבקש מפקיד השומה להפחית את שיעור המס שינוכה במקור או לקבל פטור מוחלט מחובת הניכוי במקור. לפני הגשת הבקשה כדאי לבצע בדיקת ניכוי מס במקור וניתן להפיק באתר גם אישור ניהול ספרים מאחר ויש לקוחות הזקוקים לאישור זה יחד עם האישור על ניכוי מס.

 

מי חייב לנכות מס במקור?

התקנות קובעות את חובת ניכוי המס במקור מגורמים שונים, כאשר יש משלמים החייבים בניכוי מס במקור ללא תלות בגובה המחזור בעסק שלהם, למשל המדינה, רשויות מקומיות, בנק ישראל, ביטוח לאומי, מוסדות כספיים על פי חוק מע”מ, בתי חולים, מוסדות להשכלה גבוהה, חברות המחזיקות בזיכיון לנפט וחצבים, חברות העורכות הגרלות או הימורים ועוד.

כמו כן, חברה שמחזור העסקאות השנתי שלה מעל 5.3 מיליון ₪ כולל מע”מ
(כולל אגודה שיתופית או חברות בנות של חברת האם), ונישום החייב בניהול מערכת חשבונות כפולה ע”פ הוראות ניהול ספרים – חייבים בניכוי מס.

לסיכום, ניכוי מס במקור מהוות את אחת הדרכים לגביית מס, הנושא אינו ברור בקרב רוב העצמאים, לכן מומלץ לפנות לייעוץ מקצועי הניתן על ידי המומחים של UCAN2, ויש להקפיד על דיווח נכון לפי סעיף 166 לפקודת מס הכנסה.

לקבלת הסבר ופרטים מיועץ מקצועי