1-700-700-655 חודש מתנה

טופס 106

מה זה טופס 106?

תקנות מס הכנסה מחייבות את כלל המעסיקים המשלמים משכורות לעובדים לתת לעובדים שלהם אישור הנקרא טופס 106 על כל המשכורות ששולמו ועל המס שנוכה מהן. לאחר מילוי טופס 106 המעסיק חייב למסור את האישור לא יאוחר מיום 31 במרץ לגבי שנת המס הקודמת או ביום שבו העובד הפסיק לעבוד אצל המעסיק, לפי העניין. 

חשוב לדעת כי טופס 106 מציג את הריכוז השנתי של המשכורות החודשיות ששולמו לעובד השכיר על ידי המעסיק שלו, בשנת המס האחרונה. באמצעות הטופס אפשר לבדוק את מאזן הניכויים במס הכנסה ולבדוק האם מגיע החזר מס לשכיר או לעצמאי. מה זה טופס 106 ואת מי הוא משמש בדרך כלל? מי צריך למלא את הטופס ומתי? המומחים של מערכת UCAN2, מערכת הנהלת חשבונות באינטרנט, הכינו עבורנו מדריך בנושא.

 

מי צריך למלא טופס 106?

בתום כל שנת מס המעסיק נדרש למלא ולהגיש לרשות המיסים טופס 106 לכל אחד מהעובדים אצלו. הטופס מרכז את המשכורות החודשיות ששולמו במהלך שנת המס האחרונה, ולאחר מילוי טופס 106 השכיר או העצמאי יכול לבצע תיאום מס ולקבל החזרים.

הטופס הייעודי שיש להגיש למס הכנסה כולל את הנתונים והפרטים הבאים:

  • פירוט המשכורות החודשיות ששולמו לעובד במהלך שנת המס.
  • פירוט תשלומים בכסף ובשווי הטבות כמו טלפון, רכב צמוד, מתנות וכו’.
  • ניכויים משכר העובד למס הכנסה, דמי ביטוח לאומי, דמי ביטוח בריאות.
  • פירוט על ניכויים וזיכויים שניתנו לעובד על ידי המעסיק.
  • פירוט מס חודשי העבודה אצל המעסיק.
  • פרטי המעסיק.

 

על פי הוראות תקנות מס הכנסה ומס מעסיקים, וכן על פי הוראות חוק הגנת השכר, המעסיק (מעביד) חייב לנהל רישום לגבי השכר שהוא שילם לעובדיו ועליו למסור להם בכתב מידע לגבי השכר ששולם, בין אם הוא ניכה מהשכר החודשי מס ובין אם לא. כלומר, האחריות על מילוי טופס 106 היא של המעסיק בלבד.

במקרה של עובד המועסק אצל שני מעסיקים שונים, כל אחד מהמעבידים ימלא את הטופס בנפרד ויעניק את המסמך לעובד. לטופס 106 יש חשיבות גם לכל עובד עצמאי, ולכל מי שחייב להגיש דוח שנתי למס הכנסה. באמצעות הטופס אפשר לבדוק את מאזן הניכויים במס הכנסה ולבצע תיאום מס.

 

מה תפקידו של טופס 106?

חשוב לדעת כי טופס 106 הוא טופס ייעודי של רשות המיסים המופק לכל עובד ע”י המעסיק שלו, בסיומה של כל שנת המס. לאחר שהבנו מה זה טופס 106 כדאי לדעת כי הטופס נדרש במסגרת הליכים ובקשות כגון:

  • דרישת להחזר מס ממס הכנסה.
  • תיאום מס הכנסה.
  • בקשה להחזר דמי ביטוח לאומי ו/או דמי ביטוח בריאות (שכירים).
  • בקשה לקבל פיצויים בגין פירוק או פשיטת רגל על המעסיק.
  • דרישה לקבלת דמי ביטוח לאומי למקבלי פנסיה, במקרה של פרישה מוקדמת.
  • הגשת תביעה לקצבת נכות מקרן פנסיה.

 

את מי הוא משמש בדרך כלל?

ובכן, טופס 106 מכונה גם אישור שנתי לעובד והוא מאפשר לשכיר לבצע תיאום מס ולקבל החזר מס. הטופס נדרש במסגרת הליכים נוספים. כמו כן, הטופס חשוב גם לעובד עצמאי לצורך החזרים ותיאום מס ולהגשת תביעות שונות למוסד לביטוח לאומי.

מערכת הנהלת חשבונות באינטרנט UCAN2 מאפשר לכם להפיק טופס 106 בלחיצת כפתור, המערכת מציגה ריכוז שנתי של כל הנתונים מתוך תלושי השכר במהלך שנת המס וניתן להדפיס או לשגר את הטופס המלא ישירות מהמערכת לצורך החזרי מס, תיאום מס והגשת תביעות לביטוח לאומי.

לקבלת הסבר ופרטים מיועץ מקצועי