1-700-700-655 חודש מתנה

טופס 101 - מה זה ולמי מיועד?

מידע קריטי על טופס 101

כל עובד שכיר חייב למלא טופס 101 עם תחילת עבודתו אצל המעסיק, ובאמצעות מילוי הטופס הייעודי באפשרותו לקבל הטבות מס, זיכויים שונים והקלות. זהו טופס של רשות המסים בישראל וכלל העובדים השכירים חייבים למלא ולהגיש את הטופס למעסיק שלהם, בעוד פנסיונרים נדרשים להגיש את הטופס מדי שנה לגוף הפיננסי אשר משלם להם קצבת פנסיה.

הטופס משמש בין היתר לתיאום מס עבור עובדים שכירים וגם לפנסיונרים המועסקים במקום עבודה נוסף או שהם בעלי הכנסה ממקורות נוספים. מה זה טופס 101? איך ממלאים טופס 101? מה קורה אם השכיר לא ממלא ומגיש טופס 101? כל המידע בכתבה שהכנו עבורכם.

 

מהו טופס 101?

תקנות מס הכנסה (ניכוי ממשכורת ומשכר עבודה), התשנ”ג-1993, קובע כי כל עובד שכיר חייב למלא טופס 101 במקרים הבאים:

  • עם תחילת העבודה אצל מעסיק חדש.
  • בתחילת כל שנת מס.
  • עדכון שינוי בפרטים האישיים של העובד.

הטופס הייעודי מהווה אסמכתא עבור המעסיק למתן הקלות מס ולעריכת תיאום מם בעת חישוב המשכורת של העובד. הטופס כולל פרטים אישיים של העובד הדרושים לחישוב תשלום המס, ובטופס זה יש למלא פרטים אישיים, פרטים של בן או בת הזוג, פרטי הילדים, פרטים על ההכנסה ממקום נוסף ועוד. חשוב לדייק בפרטים אותם ממלאים בטופס על מנת לממש את נקודות הזיכוי במגיעות לעובד בהתאם למצבו האישי, וחשוב לזכור כי נקודות הזיכוי הן בפועל סכום כסף אותו מקזזים מהתשלום למס הכנסה בגין ההכנסות בשנת המס.

אם העובד לא מגיש את הטופס, מנכים משכרו את שיעור המס המירבי, כלומר מס בשיעור של 47%. ראוי לציין כי כיום ניתן להגיש את הטופס בצורה מקוונת למעסיק, ובמערכת הנהלת חשבונות באינטרנט ניתן לשלוח את הטופס המקוון לעובדים על מנת שהם ימלאו אותו בקלות מכל מחשב או טלפון נייד.

 

למי מיועד טופס זה?

לאחר שהבנו מה זה טופס 101 כדאי לדעת כי אוכלוסיית היעד הנדרשת להגיש את הטופס כוללת:

  • עובדים שכירים, לרבות שכיר העובד בשני מקומות עבודה
  • מקבלי קצבת פנסיה.

עובדים שכירים חייבים למלא טופס 101 מיד לאחר תחילת עבודתם אצל המעסיק, ועל פי התקנות עליהם למלא ולהגיש את הטופס לא יאוחר מ-7 ימים לאחר יום תחילת עבודתם, ובנוסף עליהם למלא ולהגיש את הטופס בתחילת כל שנת מס. בנוסף לזאת, יש למלא את הטופס אם חלים שינויים בפרטים האישיים של העובד, למשל גירושין, נישואין, לידה של ילד המצטרף למשפחה וכדומה.

 

למי ואיך פונים?

כדי להקל על עובדים שכירים ופנסיונרים אשר חייבים למלא את הטופס ניתן למלא כרטיס עובד ובקשה להקלה ולתיאום מס ע”י המעביד באופן מקוון דרך אתר רשות המסים בישראל. לאחר הורדת הטופס באתר המקוון יש למלא את הפרטים בדיוק רב וחשוב לצרף מסמכים, אישורים, הצהרות וטפסים שונים לפי הפירוט בטופס.

את הטופס המלא והחתום העובד חייב להגיש למעסיק שלו, ובמקרה של פנסיונים עליהם להגיש את הטופס הייעודי לגוף המשלם להם את קצבת הפנסיה.

 

שלבי ההליך

כדאי לדעת כי באתר של רשות המסים יש מדריך המסביר איך ממלאים טופס 101 בצורה נכונה וכדאי להיעזר במידע. באופן כללי, לאחר הורדת הטופס או קבלתו דרך מערכת הנהלת חשבונות של המעסיק, יש למלא את כל השדות והפרטים הנדרשים, לחתום על הטופס, לצרף את המסמכים הרלוונטיים למעסיק או לגוף הפנסיוני וחשוב לבדוק בתלוש המשכורת האם מקבלים את ההקלות וההטבות המגיעות על פי חוק.

אם הסתיימה שנת המס ומגיע לעובד או לפנסיונר החזר כספי מאחר שהוא לא קיבל את הזיכויים וההטבות המגיעות לו, יש למלא את הטופס המשמש גם כבקשה להחזרים ממס הכנסה.

 

נכתב ע”י:

יורם שיפר –  רו”ח, מבעלי משרד רו”ח זיו, שיפר ושות’,
יזם אינטרנט בלתי נלאה, מפתח המערכת UCAN2
ועוד כמה וכמה מערכות אחרות שנועדו לעזור לבעלי עסקים לעוף אל עבר הזריחה.
הוא גם מנגן על חצוצרה, מופיע עם תזמורת כלי הנשיפה כלים שלובים ובסך הכל ממש שמח בחלקו.

לקבלת הסבר ופרטים מיועץ מקצועי