1-700-700-655 חודש מתנה

חישוב נקודת איזון

אילו פרטים חשובים בנושא?

מהי נקודת איזון? איך מבצעים חישוב נקודת איזון לעסק? כיצד החישוב יכול לסייע בניהול העסק ובניתוח כדאיות השקעה והערכת מידת הסיכון? איך מחשבים את הרווח הגולמי והרווח התפעולי של העסק? המומחים של מערכת UCAN2 הכינו מדריך בנושא.

 

מהי נקודת איזון?

עצמאים רבים נתקלים במושג נקודת איזון כאשר הם מקימים עסק חדש או כאשר הם מתכננים להשקיע בחברה מסוימת, למשל בחברת סטארט-אפ. לכן, כדאי לדעת כי ההגדרה של נקודת איזון (באנגלית: Break Even Point) הינה מדד ניהולי לבדיקת מצב העסק בתקופת זמן מסוימת ולצורך בחינת אלטרנטיבות בתכנון העסקי.

למעשה, נקודת האיזון משקפת את המצב שבו חברה בע”מ או עסק אחר (עוסק מורשה או עוסק פטור) לא מרוויח ולא מפסיד כסף מבחינה תפעולית, כלומר ההכנסות של העסק שוות בדיוק להוצאות המשתנות והקבועות של בית העסק, וכאשר חלה עלייה בהכנסות העסק עובר לרווח תפעולי, ואם ההוצאות עולות על ההכנסות הרי העסק עובר להפסד תפעולי.

חשוב לציין כי נקודת האיזון משתנה בהתאם לשינוי שחל בהוצאות ובהכנסות שלך בית העסק, לכן מדד זה משמש ככלי ניהולי חשוב ויעיל. כדאי לדעת כי מחשבים את נקודת האיזון גם לצורך בדיקת כדאיות השקעה בעסק מסוים ולצורך הערכת הסיכון של עסק כזה או אחר. חישוב נקודת איזון מהווה כלי ניהול יעיל לניתוח ולבדיקת הנחות שונות הקשורות להוצאות ולהכנסות של העסק ולצורך בחינת השפעת ההנחות השונות על הרווחים והעלויות. את החישוב מציגים בדרך כלל בצורה של תרשים או גרף, כאשר עקומה אחת משקפת את ההכנסה הכוללת לפי רמות ייצור שונות, ועקומה שנייה משקפת את העלות הכוללת לפי רמות תפוקה שונות, ונקודת החיתוך בין העקומות היא נקודת האיזון.

 

למה צריך נקודת איזון בעסק?

לאחר חישוב נקודת איזון עבור חברה בע”מ או עוסק ניתן לנתח ולהבין את הגורמים הבאים:

  • אומדן טוב לחישוב התקופה שבה העסק יעבור מהפסד לרווח.
  • אומדן טוב יחסית של ההפסדים הצפויים עד לנקודת הזמן שבה מתקיים איזון בין ההוצאות להכנסות או עד לנקודת הזמן שבה העסק יעבור לרווחיות. החישוב מסייע לכל עצמאי, לרבות עוסק מורשה או עוסק פטור, להתארגן טוב יותר מבחינה כלכלית.
  • חישוב כדאיות פתיחת העסק.
  • חישוב כדאיות השקעה בעסק מסוים.
  • בדיקת פוטנציאל כלכלי של מיזם כלשהו.
  • ניתוח ובחינת הקונספט הניהולי לפי תקופות זמן מוגדרות.
  • היערכות נכונה לקראת הקמת מיזם או כניסה לשותפות עסקית.
  • הסקת מסקנות ותובנות לצורך תמחור מוצרים, הצבת יעדי מכירות כדי להביא את העסק לרווחיות, גיבוש תוכנית פעולה לצמצום ההוצאות הקבועות תוך בחירת דרכים ואמצעים להתייעלות תפעולית.

 

איך מחשבים נקודת איזון?

כדאי לדעת כי חישוב נקודת איזון הוא חישוב קל יחסית, ניתן לפתוח טבלה באקסל ולהוסיף את ההוצאות הקבועות והמשתנות ובעמודה אחרת מוסיפים את ההכנסות הצפויות בעסק. יש לחשב את הרווח הגולמי המושפע בין היתר מהעלויות המשתנות הנובעות באופן ישיר ממכירת המוצר, את נתון הרווח הגולמי אפשר להסיק גם מדוח רווח והפסד של החברה.

 

הנוסחה לחישוב נקודת האיזון היא:

A – הוצאות קבועות

B – רווח גולמי

C – מספר היחידות שיש לייצר כדי להגיע לנקודת האיזון

C = A/B.

הנוסחה במילים: עלויות קבועות/ %רווח גולמי = נקודת האיזון.

 

דוגמה מספרית:

נניח והעסק שלכם מייצר בגדי עבודה מקצועיים. כעת נניח כי ההוצאות הקבועות החודשיות של העסק (דמי שכירות, ארנונה וכו’) הן 10,000 ₪, ואתם מוכרים כל בגד עבודה במחיר מכירה של 3,000 ₪. אם העלות לייצור בגד עבודה אחד היא 1,800 ₪, הרי הרווח הגולמי מחושב לפי (3,000 – 1,800)/3,000, כלומר אחוז הרווח הגולמי הוא 40%. לכן, נקודת האיזון בעסק שלכם היא 10,000/0.4, כלומר 25,000 ₪.

במקרה זה, כאשר העסק שלכם יתחיל לייצר ולמכור 9 שמלות תהיו ברווח.

הוצאות קבועות – העלויות העקיפות אינן תלויות ברמת המכירות של העסק ובכמות היחידות המיוצרות. דוגמאות להוצאות קבועות הן דמי שכירות, ארנונה, רואה חשבון, הנהלת חשבונות, ביטוח לעסק וכו’.

הוצאות משתנות – עלויות ישירות (משתנות) הנובעות ישירות ממכירת המוצר. ככל שמייצרים יותר כך יש עלייה בהוצאות המשתנות בעסק. דוגמאות להוצאות משתנות הן חומרי גלם, חשבון חשמל, בונוס שניתן לאנשי המכירות מעבר לשכר הבסיסי המשולם להם וכיוצא בזה.

 

איך תחשבו את הרווח הגולמי?

לאחר שהבנתם כי לצורך חישוב נקודת איזון חייבים לאסוף את כל ההוצאות הקבועות של בית העסק, כלומר עלויות עקיפות הקיימות בלי קשר לכמות המכירות ולכמות ייצור המוצרים באותו חודש (או בתקופת זמן אחרת כמו רבעון וכו’), יש לחשוב מהו אחוז הרווח הגולמי בעסק שלכם, כלומר יש לחשב כמה עולים חומרי הגלם מתוך מחיר המכירה ללקוח הסופי.

כדי לחשב את הרווח הגולמי כדאי להיעזר ברואה חשבון מאחר שיש לבדוק את אחוז הרווח לפי תקופה מייצגת כמו רבעון, חצי שנה או שנה, וכדאי לבדוק מהו אחוז הרווח הגולמי לפי תקופות זמן שונות כדי להגיע לחישוב המדויק ביותר.

הנכם מוזמנים לפנות לצוות המומחים של מערכת הנהלת חשבונות באינטרנט UCAN2, ונשמח לסייע לכם בחישוב נקודת האיזון ובשלל נושאים נוספים.

לקבלת הסבר ופרטים מיועץ מקצועי