1-700-700-655 חודש מתנה

חישוב ימי חופשה

מה חופש ומה לא? המשיכו לקרוא

מה קובע החוק בנושא ימי חופשה לעובדים שכירים? כמה ימי חופשה מגיעים לעובד? איך מחשבים נכון את ימי החופש והזכאות לחופשה עבור עובדים? מה קובע צו ההרחבה הנוגע למספר ימי החופשה המגיעים לעובד בישראל? האם לעובדי קבלן וכוח אדם מבצעים חישוב ימי חופשה בדרך אחרת? איך מחשבים את ימי החופש עבור עובד שעתי? המומחים של מערכת הנהלת חשבונות באינטרנט UCAN2  הכינו מדריך בנושא חישוב ימי חופשה לעובדים שכירים.

 

מה אומר החוק על ימי חופש לעובד?

חוק חופשה שנתית בשילוב צו ההרחבה בדבר מעבר לשבוע עבודה מקוצר קובעים את מספר ימי החופשה המגיעים לכל עובד בשנת עבודה (כולל מנוחה שבועית). החוק קובע אחידות במספר ימי החופשה המגיעים לכלל העובדים במשק המקומי, כל עוד העובד מועסק אצל מעביד אחד או במקום עבודה יחיד, ולמעשה הקריטריון המרכזי שמשפיע על ימי החופשה המגיעים לעובד הוא הוותק של העובד. לכן, כאשר מבצעים חישוב ימי חופשה לעובד שכיר מתחשבים בוותק של העובד במקום עבודתו, מספר ימי העבודה שהוא עבד בשנת המס ובנוסף יש להתייחס לשאלה האם העובד הועסק באופן חלקי או שהוא עבד כל השנה.

בתוך כך, ישנם הבדלים בחישוב ימי החופשה המגיעים לעובד שכיר המועסק במקום עבודה בו עובדים 6 ימים בשבוע לבין מספר ימי החופשה המגיעים לעובד שמקום עבודה שבו מונהג שבוע עבודה בן חמישה ימים בלבד. כמו כן, עובדי קבלן, עובדים בענפים נוספים ובני נוער, כל אלו ועוד זכאים ליותר ימי חופשה מעובדים אחרים במשק.

באופן כללי, החוק קובע שכל עובד זכאי לצבור ימי חופשה לפי 4 קריטריונים עיקריים:

  • אורך שבוע העבודה המונהג במקום עבודתו של העובד השכיר (5 או 6 ימי עבודה בשבוע).
  • יחסי העבודה שהתקיימו בין העובד למעסיק במהלך השנה הקלנדרית.
  • מספר הימים בפועל שבהם העובד עבד במהלך השנה.
  • וותק העובד לפי שנים במקום העבודה שלו (שנת עבודה על פי סעיף 1 לחוק חופשה שנתית הוא פרק זמן של 12 חודשים).

 

איך מחשבים ימי חופש וזכאות לחופשה?

ראוי לציין כי שכירים רבים אינם יודעים כמה ימי חופש מגיע לעובד במקום עבודה שבו מונהג שבוע עבודה של 5 או 6 ימים. חשוב לזכור כי חופשה שנתית היא אחת מהזכויות המגיעות לכל עובד במשק הישראלי, ולכל עובד יש זכאות ימי חופש מעוגנת בחקיקה, והמעסיקים חייבים להעניק לעובדים שלהם את הזכות הבסיסית לחופשה.

החוק המרכזי להסדרת ימי החופשה לעובדים הוא חוק חופשה שנתית, תשי”א-1951. לאורך השנים החוק תוקן מספר פעמים, והרציונל העומד מאחורי החוק הוא שכל עובד זכאי לחופשה שנתית ממקום עבודתו על מנת לנוח, לאגור כוחות ולשמור על התפוקה שלו. יש לציין כי חוק חופשה שנתית קובע כי המעסיק ישלם את ימי החופשה המגיעים לפי חוק לעובד, ומשך החופשה בתשלום, כאשר אלו עלויות מעביד של עצמאי או חברה בע”מ, והחישוב מותנה בוותק של העובד במקום עבודתו ובקריטריונים נוספים.

כאשר מבצעים חישוב ימי חופשה לעובד שכיר יש להתייחס לחוק חופשה שנתית, אך חשוב לזכור כי לעובדים בענפים מסוימים ישנם הסדרים שונים לגבי ימי החופשה המגיעים להם. בנוסף, המעסיק והעובד יכולים לחתום על הסכם עבודה המפרט חישוב שונה של ימי החופש בתשלום כדי לשפר את תנאי ההעסקה ולהעניק זכויות טובות יותר לעובד.

החישוב של ימי החופשה המגיעים לפי חוק לעובד שכיר נעשה בדרך הבאה:

  • בגין כל אחת מ-4 שנות העבודה הראשונות העובד זכאי לקבל 14 ימי חופשה שנתית, כמובן בתשלום.
  • בגין השנה ה-5 העובד זכאי ל-16 ימי חופשה.
  • בגין השנה ה-6 העובד זכאי ל-18 ימי חופשה.
  • בגין השנה ה-7 העובד זכאי ל-21 ימי חופשה.
  • החל מהשנה ה-8 העובד זכאי לתוספת של יום חופש נוסף עבור כל שנת עבודה, עד התקרה שנקבעה בחוק שעומדת על 28 ימי חופשה שנתית סך הכול.

 

מספר ימי חופשה לפי צו ההרחבה

צו ההרחבה בדבר מעבר לשבוע עבודה מקוצר קובע כי העובדים שלגביהם חל הצו יעברו לשבוע עבודה בן 5 ימים בלבד, ויום עבודה רגיל יהיה בן 9 שעות. הצו חל על רוב מקומות העבודה שבהם מונהג שבוע עבודה בן 5 ימים, ואם מספר ימי החופשה שמופיע בצו ההרחבה נמוך ממספר ימי החופשה הקבוע בחוק, העובד זכאי לצבור את מספר הימים שנקבע בחוק, כלומר הוא יקבל ימי חופש לפי הגבוה מבין השניים.

צו ההרחבה קובע את מספר ימי החופשה נטו, כלומר מספר ימי העבודה הכלולים בחופשה ללא חישוב של ימי המנוחה השבועית, וזאת בשונה מאופן החישוב בחוק חופשה שנתית שבו נוקבים במספר ימי החופשה ברוטו, כלומר החישוב כולל את ימי המנוחה השבועית.

טבלת ימי חופשה לעובד 5 ימים בשבוע לפי צו ההרחבה (שבוע עבודה בן 5 ימים):

ותק במקום העבודה (שנים)ימי זכאות נטוימי זכאות ברוטו (כולל שישי שבת)
1 – 41216
51216
6 – 8 1723
9 ומעלה2331

 

טבלת חישוב ימי חופשה לעובד 6 ימים בשבוע:

ותק במקום העבודהימי זכאות נטוימי זכאות ברוטו (כולל שישי שבת)
1 – 41416
51416
61618
71821
81922
92023
102124
112225
122326
132427
14 ומעלה2428

 

מספר ימי חופשה לעובדים המועסקים על ידי קבלן כוח אדם

כאמור, ישנם ענפים ספציפיים שלגביהם נחתמו הסכמים, תקנות או צווי הרחבה הקובעים יותר ימי חופשה לעובדים בהשוואה לקבוע בחוק חופשה שנתית או בצו ההרחבה.

סעיף 8.4 לצו ההרחבה בענף אספקת שירותי כוח אדם (שנת 2004) קובע כמה ימי חופשה מגיע לעובד המועסק על ידי קבלן כוח אדם לפי הטבלה הבאה:

ותק (שנים)שבוע עבודה 5 ימיםשבוע עבודה 6 ימים
1 – 41214
51214
6 – 81719
9 ומעלה2326

 

חשוב לציין כי עובדי קבלן כוח אדם במגזר הפרטי זכאים לחופשה שנתית בהתאם לקבוע בהוראות שנקבעו לענף אספקת שירותי כוח אדם בשנת 2004. עובדי קבלן כוח אדם במגזר הציבורי עשויים להיות זכאים למספר ימי חופשה גבוה יותר בהתאם להסכם הקיבוצי שחל במקום עבודתם.

 

חישוב ימי חופשה לבני נוער

לבני נוער עובדים יש זכאות ימי חופש של עד 18 ימים בשנה, בהתאם להיקף המשרה שלהם, והם זכאים לקבל שכר רגיל עבור ימי החופשה. הזכאות לימי חופשה לבני נוער מחושבת לפי ימים קלנדריים, לכן בפועל בני נוער הזכאים ל-18 ימי חופשה בשנה יוכלו לנצל רק 14 או 16 ימי חופשה, מאחר שבחישוב של 18 ימי החופשה כוללים את ימי המנוחה שבהם לא עובדים.

כך לדוגמה, בני נוער שעובדים 5 ימים בשבוע יוכלו לנצל בפועל 14 ימי חופשה בשנה, בעוד בני נוער המועסקים 6 ימים בשבוע יוכלו לממש ולנצל 15 ימי חופשה.

 

חישוב ימי חופשה לעובד שעתי

רבים שואלים כמה ימי חופשה מגיע לעובד שעתי, לכן התשובה היא שעובד בשכר שעתי זכאי לצבור ימי חופשה אם הוא עבד לפחות 75 ימים ברציפות או אם יש לו הסכם עבודה עם המעסיק לתקופת עבודה מעל 74 ימים רצופים. חישוב הימים נעשה באופן דומה לחישוב ימי חופשה לעובדים יום מלא או חלקי.

אם העובד בשכר שעתי לא עונה על התנאים שציינו בפסקה למעלה, העובד אינו יכול לצבור ימי חופשה אך באפשרותו להיות זכאי לתשלום מהמעסיק בסיום העבודה, לפי סכום של 4% מהשכר הכולל.

למידע נוסף ולייעוץ מקצועי בנושא חישוב ימי חופשה לעובד – אנא צרו קשר עם המומחים של מערכת הנה”ח UCAN2.

לקבלת הסבר ופרטים מיועץ מקצועי