1-700-700-655 חודש מתנה

חוק רישוי עסקים

מה חשוב לדעת על חוק רישוי עסקים?

מהו חוק רישוי עסקים? אלו עסקים חייבים להוציא רישיון עסק כדי לעבוד על פי הוראות הדין? מה הקריטריונים שנקבעו בחוק? אילו תיקונים בוצעו בשנים האחרונות בחוק רישוי עסקים? האם כל עצמאי שפותח עסק חייב להוציא רישיון זה? המומחים של מערכת UCAN2 הכינו מדריך בנושא.

 

מהו חוק רישוי עסקים?

באופן כללי, חוק רישוי עסקים, התשכ”ח-1968, נועד להסדיר את הליכי הרישוי לעסקים הפועלים במדינת ישראל. החוק קובע כי ישנם עסקים שפעילותם עלולה לסכן את בריאות הציבור, הבטיחות או את הסביבה, על כן עסקים אלה טעונים ברישיון עסק המופק על ידי הרשות המקומית.

החוק נועד לשמור על בריאות ושלום הציבור, להבטיח את בטיחות הלקוחות המבקרים בעסקים ולהגן על הסביבה. החוק חל על תאגידים ואנשים המפעילים עסק בישראל, ובחוק יש פירוט על עסקים טעוני רישיון ובהם עסקים המגישים מזון ללקוחות, עסקים בתחום הדלק והאנרגיה, עסקים בתחום הבריאות, הרוקחות והקוסמטיקה ועוד. קבלת רישיון עסק מהרשות המקומית מעידה על עסק שעומד בכל הדרישות החוקיות והדרישות הרגולטוריות לפעילותו התקינה, וזאת לטובת כלל הציבור.

 

תיקוני חוק נפוצים

בעת הקמת עסק חדש יש לבדוק מול הרשות המקומית האם העסק נדרש ברישוי עסקים. את הבקשה לקבלת רישיון עסק מגישים למחלקת רישוי עסקים ברשות המקומית שבתחומה העסק עתיד לפעול. הבקשה עוברת בדיקה מקיפה ולאחריה מקבלים חוות דעת מהוועדה המקומית וממחלקות הרשות המקומית.

כדאי לדעת כי חוק רישוי עסקים עבר מספר רפורמות ותיקונים במהלך השנים האחרונות. התיקונים העיקריים שבוצעו בחוק הם:

תיקון מס’ 27: הרפורמה הראשונה בחוק בוצעה בשנת 2010, ותיקון 27 לחוק כלל מספר הקלות לעסקים כמו המעבר לרישיון תקופתי בעל תוקף למספר שנים קבוע, מסלול מזורז להוצאת רישיון עסק, גיבוש מפרטים אחידים לפי סוגי עסק או פעילות עסקית ועוד. התיקון המשמעותי קבע מפרטים אחידים לפי סוגי עסק ובהם רשימת דרישות אחידה מצד נותני האישור, כלומר מצד הגופים המוסדיים שאחראים על מתן אישור ספציפי בתהליך הוצאות הרישיון לעסק, לרבות גופים כמו המשרד להגנת הסביבה, משטרת ישראל, משרד הבריאות, הרשות הארצית לכבאות והצלה, משרד החקלאות וכד’.

תיקון לתקנות רישוי עסקים (שנת 2000): השלמה לתיקון מס’ 27 לחוק שאושרה בשנת 2012, ובשנת 2013 פורסם צו רישוי עסקים המפרט רשימה של כ-180 עסקים ופעילויות החייבים ברישיון עסק לפי חלוקה ל-10 קבוצות עיקריות בדרך הבאה:

  • בריאות, רוקחות, קוסמטיקה.
  • דלק ואנרגיה.
  • מזון.
  • חקלאות ובעלי חיים.
  • מים ופסולת.
  • מיחזור (ושונות)
  • רכב ותעבורה.
  • עינוג ציבורי, נופש וספורט.
  • שירותי שמירה ואבטחה, נשק ותחמושת.
  • תעשייה, מלאכה, מחצבים וכימיה.

תיקון 34 לחוק: הרפורמה שבוצעה במסגרת תיקון 34 לחוק רישוי עסקים בוצעה בשנת 2018 ומטרת התיקון היא להחיל רישוי דיפרנציאלי הכולל הבחנה לפי מורכבות הפעילות בעסק. התיקון קובע 3 רמות של פעילות: פשוטה, בינונית ומסוכנת. עסק שאינו מבצע פעילות מורכבת יכול לקבל רישיון באופן מהיר באמצעות חתימה על תצהיר בלבד.

כדאי לדעת כי תיקון 34 לחוק קבע גם שיש לפרסם מפרטים אחידים עד תחילת שנת 2023 לכל סוגי העסקים, למעט מקרים חריגים המחייבים אישור של שר הפנים. בנוסף לזאת, התיקון החדש קובע אפשרות לחידוש אוטומטי של תוקף הרישיון של העסק כל עוד אין התנגדות מצד נותני האישור, והתיקון הרחיב והגביר גם את האכיפה והפיקוח בנושא רישוי עסקים.

 

מי צריך רישיון לעסק במדינה ישראל?

עסקים רבים הינם טעוני רישוי עסק, לכן בעת הקמת עסק חדש מומלץ לפנות למחלקת רישוי עסקים ברשות המקומית ולקבל מידע עדכני מקדים וטפסים שיש להגיש כדי להוציא רישיון לעסק. ניתן להגיש את הבקשה ולמלא טפסים באופן מקוון. לאחר בדיקת הבקשה במחלקת רישוי עסקים הבקשה עוברת לידי הגורמים המאשרים הרלוונטיים והמחלקה מרכזת את המידע המתקבל מנותני האישורים המוסמכים, לרבות חוות דעת ותנאים, והמידע יוזרם למגיש הבקשה.

אם התקבלו כל האישורים הנחוצים והמחלקה מאשרת את הבקשה, בעל העסק יקבל רישיון לעסק שלו, ואם הבקשה נדחתה באפשרותו לערער על ההחלטה או להגיש בקשה מחדש לאחר תיקון הבעיות והדרישות שהתקבלו מנותני האישור.

כיום יש 4 מסלולים להוצאת רישיון עסק:

  • רישיון על סמך תצהיר בלבד לעסקים בעלי מורכבות פשוטה, יש למלא ולחתום על התצהיר בפני עורך דין.
  • היתר מזורז במסלול א’ לעסקים בעלי מורכבות פשוטה עד בינונית, לתקופה של 180 ימים, ולאחר בדיקה של נותני האישור מקבלים רישיון קבוע.
  • היתר מזורז במסלול ב’ הכולל דרישה על איסור פתיחת העסק במשך 49 ימים מיום הגשת התצהיר, מיועד לעסקים בעלי מורכבות בינונית.
  • עסקים בעלי מורכבות גבוהה נדרשים להגיש בקשה במסלול הרגיל ואין להם הקלות או הטבות בתהליך הנדרש להוצאת הרישיון.

 

הקריטריונים בחוק רישוי עסקים

כדי להוציא את הרישיון לעסק יש לעמוד בקריטריונים שנקבעו בחוק ובתקנות מכוחו, ומעבר לתשלום האגרה יש לעמוד בדרישות של נותני האישור הרלוונטיים. חוק רישוי עסקים מפרט את רשימת נותני האישור, ורק לאחר קבלת אישור מכל הגופים ניתן לקבל את הרישיון.

הכתבה באדיבות מערכת UCAN2, נשמח לסייע לכם להקים עסק ולהוציא רישיון על פי חוק רישוי עסקים.

לקבלת הסבר ופרטים מיועץ מקצועי