1-700-700-655 חודש מתנה

הערכת שווי חברה

הערכת שווי חברה - כמה זה חשוב ואיך עושים?

הסיבות לביצוע הערכת שווי חברה הן רבות ומגוונות. בדרך כלל מבצעים הערכת שווי לצרכים כגון: הערכה לפני מיזוג בין חברות ולפני רכישת חברה כזו או אחרת, הערכת לפני מכירה או קנייה של מניות החברה, הערכת לקראת השקעות הון, לצורך עדכון בדוחות פיננסיים ובדיווחים לרשויות המס, הערכת שווי חברה במסגרת הליך גירושין והסדר איזון משאבים ועוד. 

המומחים של UCAN2 (מערכת הנהלת חשבונות באינטרנט) מתמחים בביצוע הערכת שווי חברה, הן לעסקים שחייבים להגיש מסמך הערכת שווי כחלק מדרישות של רשויות המס, לרוב לצורך עדכון מידע המופיע בדוח פיננסי שהחברה חייבת להגיש לרשות המיסים או בעת ביצוע ביקורת של סוף שנת המס בחברה, והן לבעלי מניות ולגורמים אחרים הזקוקים להערכת השווי בגלל מחלוקות, סכסוכים או לצורך פעילות עסקית מסוימת כמו מיזוג בין חברות וכדומה.

במדריך זה, המומחים שלנו מסבירים מה זה הערכת שווי חברה, מי צריך לבצע הערכת שווי, מה השיטות הנפוצות לצורך הערכת שווי חברה פרטית או ציבורית ומדוע יש לבצע הערכת שווי כאשר מכינים תוכנית עסקית לסטארט-אפ או לחברה אחרת.

 

הערכת שווי חברה – הגדרה

הערכת שווי, באנגלית Pre-Money Valuation, הינה שיטה להערכה של שווי נכסים פיננסיים מוחשיים ונכסים פיננסיים שאינם מוחשיים. בהערכת שווי מעריכים נכסים פיננסיים מוחשיים כמו מניות, אופציות וניירות ערך, ומעריכים גם את השווי של נכסים פיננסיים לא מוחשיים כמו סימן מסחרי של החברה, פטנטים, אגרות חוב שהונפקו על ידי החברה ועוד.

יש לציין כי הערכת שווי חברה לא נחשבת למדע מדויק מאחר שערכם של נכסי החברה משתנה עם הזמן, לכן הנתונים נכונים רק ליום הביצוע של הערכת השווי. בעזרת הערכת שווי של חברה ניתן לקבל החלטות שקולות ומדויקות יותר, לבחון את מהימנות הדיווחים של חברה, לבדוק האם כדאי להשקיע בחברה, לרכוש מניות, לקנות את העסק ועוד.

חשוב לדעת כי יש סיבות רבות לביצוע הערכת שווי חברה פרטית או ציבורית, הסיבות העיקריות כפי שציינו בפסקת הפתיחה הן הערכה לפני מיזוג, רכישת חברה, מכיר או קניית של מניות החברה, במסגרת תביעות משפטיות כולל הסדר איזון משאבים בתיק גירושין, עדכון מידע להגשת דוחות פיננסיים לרשות המיסים ועוד.

 

מי צריך הערכת שווי חברה?

באופן כללי, מבצעים הערכת שווי חברה במצבים כגון:

  • עצמאי המעוניין לעבור לצורת התאגדות של חברה בע”מ. מבחינה חשבונאית, העוסק מוכר את המוניטין של העסק שלו לחברה החדשה שהוא מקים, ומאחר שהחברה מהווה ישות משפטית נפרדת לבעליה, זו פעולה שיוצרת אירוע מס, בגינו רשות המיסים עשויה לחייב את העצמאי בתשלום מס וזאת על פי הערכת שווי שרשות המיסים מבצעת. לכן, מומלץ לעוסק המורשה לבצע הערכת שווי לפני הקמת החברה ולהעביר את הרכוש והמוניטין בדרך חוקית ונכונה שאינה יוצרת חבות מס גבוהה.
  • ביצוע הערכת שווי חברה שמעוניינים למכור ליזם, לאנשי עסקים, לחברה אחרת, לתאגיד וכדומה.
  • הערכת שווי לפני קניית חברה מסוימת ובמטרה לקבל החלטה שקולה ועניינית על סמך נתונים מהימנים ומדויקים.
  • הערכת שווי לפני ביצוע מהלכים כמו מיזוג בין חברות, מכירת מניות וניירות ערך וכו’.
  • הערכת שווי של חברה במסגרת הסדר איזון משאבים בתיקי גירושין המתנהלים בבית המשפט.
  • הערכת שווי לפי דרישה של רשויות המס.
  • הערכת שווי לצורך מילוי מידע ונתוני אמת בדיווחים שיש להגיש לרשויות המס.
  • הערכת שווי לצורך יישוב מחלוקות הנוגעות לחברה ובעליה.
  • הערכת שווי במסגרת הכנת תוכנית עסקית.

יש עוד סיבות לביצוע הערכת שווי חברה, לדוגמה הערכה לצורך בדיקת היבטי מיסוי אם מבצעים שינוי כלשהו בחברה, למשל העברת מניות של אחד מבעלי החברה לבן משפחתו. כמו כן, בענף ההייטק מבצעים הערכת שווי חברה במצב אפס ובשלב ראשוני לחיי הסטארט-אפ או חברת ההייטק. הסיבה לכך היא הצורך לגייס הון ממשקיעים ומקרנות הון סיכון, אך בהיעדר נתונים פיננסיים יש לשקלל בהערכת השווי את הנכסים הפיננסיים הלא מוחשיים והמוחשיים, לרבות פטנטים, טכנולוגיות ועוד.

כמו כן, אם מקבלים הערכה על ידי מעריך שווי חברות חיצוני, כדאי במקרים מסוימים לבצע הערכת שווי באופן פרטי כדי להשוות נתונים ועל מנת לבדוק האם השיטה שנבחרה ראויה ועומדת בסטנדרטים.

 

3 שיטות נפוצות להערכת שווי חברה

ככלל, יש 3 שיטות מרכזיות ונפוצות לביצוע הערכת שווי חברה. השיטות הנפוצות ביותר להערכת שווי הן:

שיטת היוון תזרים מזומנים

אחת מהשיטות הנפוצות ביותר להערכת שווי, בשיטה זו בונים דוח רווח והפסד הכולל תחזית לכמה שנים קדימה. התחזית מבוססת על דוחות קודמים ויש להתייחס לשינויים המתרחשים בשוק ובפעילות העסקית של החברה, לרבות סיכונים, האטה, מיתון, שינוים בריבית ובמדד וכו’. הערכת השווי בשיטת היוון תזרים מזומנים מספקת תחזית על התזרים של החברה וכוללת צפי לרווח הנקי ולפעילות העסקית של החברה, תוך התייחסות נכונה לגורמים כמו תשואות לבעלי המניות, התחייבויות של החברה, מקורות מימון ואשראי וכדומה.

ראוי לציין כי בבתי המשפט בארץ נותנים עדיפות לשיטת היוון תזרים מזומנים (DCF), בהתאם למקרה.

 

שיטת המכפיל

שיטה נפוצה מאוד להערכת שווי חברה. שיטה זו מקובלת כאשר מעוניינים לרכוש את החברה וחייבים הערכת שווי לבדיקת כדאיות ראשונית לביצוע העסקה. בנוסף לזאת, שיטת המכפיל מתאימה כאשר רוצים להעריך את מחיר המניה של החברה בבורסה. יש לחשב את המכפיל בין שווי שוק החברה לבין פרמטר חשבונאי מסוים כמו רווח נקי, רווח תפעולי, הון עצמי וכיוצא בזה. שיטה זו אינה מתאימה להערכת שווי של עסק או חברה הנמצאים בתחילת פעילותם.

 

שיטת השווי הנכסי

שיטה זו להערכת השווי הנכסי כוללת התייחסות מקיפה לכלל נכסי החברה, בין היתר מתייחסים גם למלאי הקיים ומחשבים את הרווח שניתן להפיק מהמוצרים במלאי החברה. בנוסף, בשיטה זו מתייחסים לחשבונות הבנק של החברה, שווי המיכון והציוד שניתן למכור, חובות של לקוחות, התחייבויות כספיות של החברה כמו הלוואות ומשכורות וכדומה. לאחר חישוב נכסי החברה מפחיתים מהסכום את סך ההתחייבויות ומקבלים את הערכת השווי.

 

הערכת שווי חברה לדוגמא

נניח ואנו מבצעים הערכת שווי לחברה XX, ולאחר חישוב שווי הפעילות שלה הוא 100 ₪. בדוגמא שלנו לחברה יש נכס מסחרי שאינו משרת את הפעילות העסקית של החברה, שווי הנכס בספרים הוא 200 ₪, בעוד שווי השוק הוא 30 ₪. נניח גם שיש לחברה תיק השקעות בשווי 20 ₪ והתחייבויות של 40 ש”ח.

במקרה זה, שווי החברה הוא סיכום של הנכסים, למעט נכסים פיננסיים, כלומר 100 + 30=130 ₪. החוב הפיננסי נטו עומד על 20 ₪, כיוון שעלינו להפחית מהחוב הפיננסי את תיק ההשקעות, וכך אנחנו מגיעים לשווי הוגן של ההון העצמי בסף 110 ₪, לפי החישוב הבא: 130-20. אם החברה מנפיקה לצורך הדוגמה 10 מניות, השווי של מניה בודדת הוא 11 ₪, לפי החישוב הבא: 110/10.

 

מה משמעות הערכת שווי במסגרת הכנת תוכנית עסקית?

במסגרת ההכנה של תוכנית עסקית מפורטת ומקצועית, נהוג להוסיף בסוף המסמך גם הערכת שווי. מטרת הערכת השווי בתוכנית העסקית היא לספק מידע ותחזית לגבי שווי הפעילות העסקית המפורטת בתוכנית העסקית. השווי משקף את ערך החברה בהתאם להנחות היסוד שנקבעו בתוכנית העסקית, והערכת השווי מסייעת ליזמים ובעלי חברות לנהל מו”מ יעיל עם משקיעים פוטנציאליים ולצורך גיוס הון אופטימלי.

לקבלת הסבר ופרטים מיועץ מקצועי