1-700-700-655 חודש מתנה

להקל על הספקים

מאת: רו"ח יורם שיפר, זיו שיפר ושות', רואי חשבון

כדי שכל הצדדים יהיו מרוצים

חוק מס ערך מוסף מטיל את חובת תשלום המע”מ לרשות המיסים על הוצאת חשבונית מס, במנותק מביצוע פירעונה בפועל, לכן אם יש ספקים שהוציאו חשבונית כחוק לחברה מסוימת, אך החברה קרסה או הגיעה לחדלות פירעון או לכינוס נכסים, והספקים עדיין חייבים לשלם מע”מ על החשבונית שהוצאה, גם אם הם אינם יודעים האם הם יקבלו את התשלום שמגיע להם. 

כך לדוגמה, הספקים של חברת חפציבה, אחת מחברות הבנייה הגדולות שהיו בישראל אשר קרסה בשנת 2007, חויבו לשלם את המע”מ בגין החשבוניות שהם הוציאו לחברת הבנייה, וזאת בהתאם לקבוע בחוק. הספקים של חברת חפציבה, החברה שהותירה לאחר קריסתה חובות עצומים הן לספקים והן לרוכשי הדירות, פנו לבסוף לבית המשפט וזה החליט כי הם יוכלו לקבל החזר מע”מ בגין החשבוניות שהופקו אך לא שולמו על ידי חברת הבנייה שקרסה.

המקרה הזה מחדד את אחת מהבעיות המרכזיות בחוק המע”מ, וידוע כי התקנות בנושא המיסים הן קשיחות מאוד ומעוררות לא מעט בעיות בקרב העוסקים. אגב, גם בעלי עסקים קטנים ובינוניים המספקים שירותים ומוצרים למשרדי הממשלה ולחברות ציבוריות גדולות סובלים מבעיה זו מאחר שהם מוציאים חשבונית מס הרבה לפני קבלת התשלום, בגלל מוסר התשלומים הירוד של מוסדות המדינה. תופעות אלו מעידות על הקשיים מהם נפגעים בעיקר העסקים הקטנים והבינוניים במדינה, ויש לא מעט עסקים שסיפקו שירותים או מוצרים לחברות גדולות שקרסו, וחובת תשלום המע”מ על פי הוראות החוק גרמה להם לנזק כלכלי עצום, להפסד משמעותי ואפילו לקריסה.

 

לעבוד נכון עם הספקים

צוות UCAN2 הביא את הדוגמה של חפציבה כדי להציג את הבעייתיות בחוק מע”מ ועל מנת לשקף את אחת מהבעיות המרכזיות של ניהול עסק שוטף העובד עם חברות כאלו או אחרות. כל עצמאי חייב להקפיד על ניהול הוצאות, לרבות ניהול מלאי וניהול פיננסי של העסק, אך לעיתים נדמה כי המדינה עושה עוול לעצמאים ולבעלי העסקים ומקשה עליהם להצליח.

מטרת הכתבה היא לסייע לבעלי העסקים לעבוד נכון ולהקל על הספקים שלהם. לרוב העסקים יש ספקים שונים מהם הם רוכשים מלאי, ציוד, חומרי גלם, כלי עבודה, שירותים שונים ועוד. כאשר מבינים את הקשיים והאילוצים איתם מתמודדים הספקים של בית העסק, קל יותר להגיע לשיתופי פעולה המפרים את שני הצדדים לעסקה, אך כמובן שיש להתייחס להוראות החוק ולתקנות המס, לכן מומלץ להיעזר ברואה חשבון כדי לייעל את העבודה עם הספקים, במסגרת החוק.

בעסקים רבים יש לבצע ניהול מלאי באופן שוטף, את המלאי רוכשים מהספקים של העסק, וכדי להקל על הספק ולאפשר לו לשלם את המע”מ רק לאחר קבלת התשלום, אפשר לעבוד איתו עם חשבוניות עסקה וכדאי גם לשפר את תנאי האשראי. כאשר הספק מוציא חשבונית עסקה לבית העסק אין דיווח על העסקה לרשויות המס והדבר אינו יוצר אירוע מס. כך הספק דוחה את תשלום המע”מ עד קבלת התשלום, אך העסק שהזמין וקיבל את הסחורה מהספק אינו יכול לקזז מס תשומות, לכן חשוב לזכור כי יש שני צדדים למטבע.

 

ניהול נכון וחכם יותר של הוצאות העסק

כדי להקל על הספקים של עצמאי או חברה, חשוב לבחור נכון את הספקים ומומלץ לערוך הסכם המגן על האינטרסים של שני הצדדים. ניהול מלאי הוא נושא קריטי להצלחת העסק, על כן חשוב להקפיד על ניהול הוצאות ועבודה שוטפת, וניתן לעבוד עם הזמנות רכש ועבודה מסודרות, להחליט על נהלי עבודה הכוללים אישור מהיר של החשבונית, תשלום בזמן ובמועד שנקבע וכדומה.

לסיכום, כל עסק חייב להקל על הספקים שלו על מנת לעבוד יחד בשיתוף פעולה פורה ומפרה לאורך זמן. למידע נוסף ולייעוץ בנושא הנכם מוזמנים לפנות למומחים של UCAN2.

לקבלת הסבר ופרטים מיועץ מקצועי