1-700-700-655 חודש מתנה

ההבדל בין הנהלת חשבונות כפולה לבין הנהלת חשבונות חד צידית

מאת שותף מערכת הנהלת חשבונות באינטרנט רו"ח יורם שיפר

מאת: יורם שיפר

הנהלת חשבונות כפולה וחד צידית – מילון מונחים

הנהלת חשבונות חד צידית – הינה הנהלת חשבונות בה רושמים אך ורק הוצאות או הכנסות בעסק. למעשה הנהלת חשבונות חד צידית הינה הנהלת חשבונות חלקית, ותפקידה לתת תמונת מצב חלקית בעסק – הכנסות והוצאות בלבד.

הנהלת חשבונות כפולה
– הינה הנהלת חשבונות מלאה (שמקורה איטלקי – והיא נקראת “השיטה האיטלקית”), בה נרשמות כל הפעולות הפיננסיות בעסק ותפקידה לתת תמונת מצב כוללת בעסק – הוצאות, הכנסות, נכסים והתחייבויות.

הוראות החוק

ישנם מספר מקורות חוקיים הדנים באופן ניהול החשבונות בעסקים כגון: חוק החברות, פקודת מס הכנסה והתקנות, חוק העמותות וכדומה, המסדירים את אופי הנהלת החשבונות המוטל על הגוף אשר מבצע את הנהלת חשבונות.

אנו נתרכז בחובות הניהול על פי פקודת מס הכנסה, אשר מסדירה את הנהלת החשבונות המוטלת על סוגי העסקים השונים בהתאם לקריטריונים שנקבעו בחוק.

הקריטריונים בנויים על היקף המחזור העסקי וכמות העובדים ולעיתים גם שילוב של השניים. המקור החוקי המסדיר את החובות החלים על העסקים וקובע את אופי הספרים שעל כל סוג עסק לבצע בהנהלת חשבונות הינו: תקנות מס הכנסה הוראות מ”ה (ניהול פנקסי חשבונות),התשל”ג-1973 משולב עם תקנות מע”מ (ניהול פנקסי חשבונות), התשל”ג-1973.

החוק קובע אילו ספרים חייב כל עסק לנהל ובאיזו שיטת הנהלת חשבונות – חד צידית או כפולה. דוגמא לסוג הספרים שחייב עסק לנהל – חשבוניות מס, קבלות, הזמנות, ספר אורחים, יומן תלמידים, ספר סחר, ספר תיווך ועוד.

כלומר כל עסק על פי אופיו – חייב בניהול ספרים ייחודי אשר מתאים לו לדוגמא: עסק למסחר בכלי רכב חייב לנהל “ספר סחר” בו ירשום את כל העסקאות של קנייה ומכירת כלי רכב אשר הוא מבצע – בנוסף לספרי הנהלת חשבונות שלו ו”ספר תיווך” ” בו ירשום את כל העסקאות של תיווך כלי רכב אשר הוא מבצע – בנוסף לספרי הנהלת חשבונות שלו.

הספרים המיוחדים אותם חייב כל עסק לנהל על פי אופיו, באים בנוסף לחובה לנהל הנהלת חשבונות כפולה או הנהלת חשבונות חד צידית. בעקרון, עסקים בעלי היקף פעילות קטן חייבים בהנהלת חשבונות חד צידית ועסקים בעלי היקף פעילות גדול, חייבים תוכנה להנהלת חשבונות כפולה.

מנהל חשבונות

לביצוע הנהלת חשבונות חד צידית לא נדרשת מיומנות גבוהה וכמעט כל אחד יכול לבצע את ה הנהלת חשבונות שהינה פשוטה וקלה. הנהלת חשבונות כפולה חייבת להתבצע בידי מנהל חשבונות מקצועי ומיומן הואיל והרישומים מורכבים, בדרך כלל מבקר אותם רואה חשבון ולכן יש חשיבות גבוהה לכך שהנהלת חשבונות תתבצע בידי מנהל חשבונות מיומן הואיל והוא צריך להכין את ספרי הנהלת חשבונות לביקורת רואה החשבון.

במה דברים אמורים? כחלק מעלות הנהלת חשבונות לחברה קטנה או גדולה יש לבצע התאמת בנק, התאמת ספקים, התאמת לקוחות, התאמת כרטיסים אחרים, התאמת הכנסות למע”מ עסקאות, התאמת הוצאות למע”מ תשומות, התאמת טופס 126 להוצאות השכר בספרי הנהלת החשבונות ועוד…(קורא אשר לא הבין במה דברים אמורים, לא יוכל לבצע הנהלת חשבונות כפולה, בעוד שלא תהיה לו בעיה לבצע הנהלת חשבונות חד צידית).

עלות ניהול הנהלת חשבונות

עלות ניהול הנהלת חשבונות חד צידית נמוכה הואיל ולא נדרשת מיומנות מיוחדת לביצועה. עלות ניהול הנהלת חשבונות כפולה גבוה הואיל נדרשת מיומנות גבוהה במיוחד לביצועה והזמן המושקע בביצוע הנהלת חשבונות כפולה גבוה בכמה מונים מזה הדרוש לביצוע הנהלת חשבונות חד צידית.

 

נכתב ע”י:

יורם שיפר –  רו”ח, מבעלי משרד רו”ח זיו, שיפר ושות’,
יזם אינטרנט בלתי נלאה, מפתח המערכת UCAN2
ועוד כמה וכמה מערכות אחרות שנועדו לעזור לבעלי עסקים לעוף אל עבר הזריחה.
הוא גם מנגן על טובה, מופיע עם תזמורת כלי הנשיפה כלים שלובים
ובסך הכל ממש שמח בחלקו.

 

למאמרים נוספים בנושא הנהלת חשבונות לחץ כאן

אלפי לקוחות לא טועים

כדאי מאד לשמוע את הלקוחות המרוצים שלנו, עצמאים וחברות – שביעות רצון יוצאת דופן, בעלי עסקים מכל המינים, מכל הסוגים וממגוון עצום של גילאים – כן יש לנו לקוחות צעירים בשנות העשרים ולקוחות שמתקרבים לגיל 80….

לקבלת הסבר ופרטים מיועץ מקצועי