1-700-700-655 חודש מתנה

מהי הצהרת הון לעוסק פטור?

הצהרת הון - שנתחיל?

מאת: יורם שיפר

מהי הצהרת הון שעוסקים פטורים נדרשים להגיש? אילו נכסים והתחייבויות יש לכלול בטופס הצהרת הון עבור עוסק פטור? האם חייבים למלא את הצהרת ההון בעזרת רואה חשבון? הכנו עבורכם כתבה בנושא הצהרת הון לעוסק פטור.

 

מהי הצהרת הון?

הצהרת הון היא דיווח של הנישום ברשות המסים, זהו מסמך המהווה אמצעי לבדיקת הדיווחים השנתיים של העצמאי. הגשת הצהרת הון מאפשרת לפקיד השומה לבצע השוואה בין שתי תקופות, כאשר ההשוואה מבוססת בין היתר על פרמטרים כמו הכנסות נטו, השקעות של העצמאי, הוצאות מחיה, רכישת נכסים עסקיים, רכישת נכסים פרטיים והוצאות מהותיות נוספות.

כאשר פקיד השומה עורך השוואה בין שתי תקופות, כלומר בין שתי הצהרות הון שהנישום הגיש, באפשרותו לאתר חוסר במקורות הכנסה או חוסר אחר להסבר על דיווח בגידול ההון בתקופה אותה הוא בודק.

כדאי לדעת כי כל עסק עצמאי, גם עסקים קטנים, חייב להגיש דיווחים שונים לרשות המסים. אחת לכמה שנים כל עוסק פטור נדרש להגיש הצהרת הון לרשות המסים, ובנוסף עליו לדווח על הכנסותיו, הוצאותיו, תשלומי מסים שוטפים, דו”ח שנתי והצהרת הון.

 

מה כולל הדיווח של הצהרת הון לעצמאי מסוג עוסק פטור?

הצהרת הון עוסק פטור כוללת פירוט של הכנסים וההתחייבויות של העסק והתא המשפחתי של העצמאי. עוסק פטור חייב לפרט על כל אחד מהנכסים ועל כל ההתחייבויות של העסק והתא המשפחתי, כמו כן עליו לציין בדיווח את הסכום בשקלים. בין היתר הדו”ח כולל את הנכסים וההתחייבויות הבאים:

 

רכוש והתחייבויות

עוסק פטור נדרש לדווח ולפרט אילו נכסי מקרקעין יש בבעלות העסק, לציין ולפרט רכוש קבוע כמו מבנה, שטח, רכבים, ציוד, מלאי ורכוש שוטף. בנוסף, יש לדווח על לקוחות חייבים, חשבונות בנק, חובות לספקים, הלוואות, תוכניות חיסכון, תוכניות חיסכון, ביטוחים, קופות גמל, קרנות השתלמות ועוד.

 

הון מושקע בעסקים

פירוט הרכוש הקבוע והמלאים השוטפים, לרבות רכבים, מבנים, שטחים, מלאי ועוד.

 

התחייבויות פרטיות

פירוט של התחייבויות פרטיות של העוסק הפטור כגון: הלוואות, משכנתא, מתנות, ירושות, חפצים יקרי ערך וכו’.

 

השקעות בני”ע ו/או מטבע חוץ

יש לפרט אילו השקעות העצמאי ביצע בניירות ערך הנסחרים בבורסה, השקעות במטבע חוץ ועוד.

 

כספת

אם יש לעוסק פטור כספת בבית, בבנק, בעסק או בכל מקום אחר, עליו לדווח על כך ולפרט היכן הכספת ממוקמת ואיזה כספות יש ברשותו.

חשוב להקפיד במיוחד על מילוי נכון ומפורט של הצהרת הון ראשונה, בדרך כלל יש למלא את הדיווח לאחר פתיחת עסק ומעבר למעמד של עוסק פטור או מורשה, או לאחר הקמת חברה בע”מ. ההצהרה הראשונה נחשבת לחשובה מכל הצהרות ההון הבאות, כיוון שהיא מהווה בסיס לבדיקות של פקידי השומה בשנים הבאות.  לכן, כדאי להקפיד על מילוי הצהרת הון על ידי רואה חשבון מקצועי ומנוסה, ומומלץ לכל עוסק פטור לעבור להנהלת חשבונות באינטרנט ולקבל סיוע במילוי הצהרת הון ושירותים נוספים בעלות משתלמת במיוחד.

 

 

נכתב ע”י:

יורם שיפר –  רו”ח, מבעלי משרד רו”ח זיו, שיפר ושות’,
יזם אינטרנט בלתי נלאה, מפתח המערכת UCAN2
ועוד כמה וכמה מערכות אחרות שנועדו לעזור לבעלי עסקים לעוף אל עבר הזריחה.
הוא גם מנגן על חצוצרה, מופיע עם תזמורת כלי הנשיפה כלים שלובים
ובסך הכל ממש שמח בחלקו.

לקבלת הסבר ופרטים מיועץ מקצועי