1-700-700-655 נסה עכשיו חינם

ההבדלים בין הנהלת חשבונות לראיית חשבון

אם אתה מנהל חשבונות, אתה עוסק ברישום, בתיעוד ובארגון העסקאות והנתונים הפיננסיים של הארגון. אם אתה רואה חשבון, אתה משתמש בנתונים הללו כדי לפרש, לסווג, לנתח, לסכם אותם ולהכין מהם דוחות פיננסיים, כולל הדוחות המועברים לרשויות המס. בכול מקרה, הנהלת חשבונות וראיית חשבון הן שתי פונקציות חשובות ומשמעותיות בכול ארגון עסקי.

הנהלת חשבונות וראיית חשבון עשויות להיראות לכם כאותו מקצוע והסיבה לכך היא שגם מנהל חשבונות וגם רואה החשבון מצוידים בידע חשבונאי בסיסי, עוסקים בנתונים פיננסיים, מסווגים ומייצרים דוחות ומשתמשים בנתוני העסקאות הפיננסיות.

יחד עם זאת, שני התהליכים הללו שונים במהותם. כול אחד מבעלי מקצוע עבר מסלול לימודים אחר, וכפי שלימודי הנהלת חשבונות לא זהים ללימודי ראיית חשבון, כך גם הגדרות התפקיד של כל אחד מאנשי המקצוע הללו, שונות ונבדלות זו מזו.

 

ההבדלים העיקריים בין הנהלת חשבונות לראיית חשבון

קיימים 8 הבדלים מרכזיים:

1. הגדרת המקצוע
– הנהלת חשבונות קשורה בעיקר לזיהוי, למדידה ולתיעוד של עסקאות פיננסיות.
– ראיית חשבון היא תהליך של סיכום, פירוש ותקשור העסקאות הפיננסיות שסווגו בספרים.

2. קבלת החלטות
– מנהל חשבונות לא יכול לקבל החלטה על סמך הנתונים שמספקת הנהלת החשבונות.
– רואה חשבון מספק להנהלה נתונים המאפשרים להם לקבל החלטות עסקיות קריטיות.

3. מטרה
– מטרת הנהלת החשבונות היא לשמור על תיעוד תקין ושיטתי של כל העסקאות הכספיות.
– מטרת ראיית החשבון היא לאמוד ולמדוד את המצב הכספי ולהעביר מידע זה לרשויות הרלוונטיות.

4. עריכת דוחות כספיים
– הנהלת חשבונות לא עורכת דוחות כספיים, לרבות דוח שנתי.
– ראיית חשבונות עוסקת בהכנת דוחות כספיים.

5. המיומנויות הנדרשות
– מנהל חשבונות לא צריך להיות מצויד במיומנויות מיוחדות.
– רואה חשבון נדרש להפגין מיומנויות מיוחדות בשל אופיו האנליטי והמורכב של התפקיד.

6. ניתוח נתונים
– תהליך ניהול החשבונות לא מצריך עיסוק בניתוח נתונים.
– רואה החשבון משתמש במידע שמספקת לו הנהלת החשבונות כדי לנתח ולפרש את הנתונים ולהרכיב מהם את הדוחות הפיננסיים.

7. סוגים של בעלי מקצוע
– מחלקת הנהלת חשבונות עשויה להעסיק מספר סוגים של בעלי מקצוע –
o סוג 2+1 הוא הנמוך ביותר והתפקיד בדרך כלל כרוך בהגשת עזרה לבעלי מקצוע בכירים יותר.
o סוג 3, מתאים לניהול עצמאי של עסק קטן.
o מנהל חשבונות מדופלם או חשבונאי בכיר הוא הסיווג הגבוה ביותר ומתאים למי שעוסק באופן עצמאי בניהול החשבונות של עסק מורכב.
– מחלקת ראיית החשבון מכינה תקציבים של הארגון ומתכננת הצעות להלוואות.

8. הנהלת חשבונות וראיית חשבון
– מנהלי חשבונות נדרשים להיות מדויקים בעבודתם ובקיאים בנושאים הפיננסיים. בדרך כלל העבודה שלהם מפוקחת על ידי רואה חשבון.
– רואי חשבון בעלי ניסיון והשכלה מספקת יכולים לקבל תואר ׳מוסמך׳.

 

ההבדלים בין מאפייני שני סוגי התפקידים: מנהל חשבונות לעומת רואה חשבון

ברור שהתפקידים של מנהל החשבונות ורואה החשבון ישתנו בין עסק לעסק. יחד עם זאת, כפי שתראו להלן, התפקידים והמשימות שלהם שונים בתכלית.
למרות שזה נשמע כאילו תפקיד הנהלת החשבונות הוא תפקיד מאתגר, הוא בעצם די פשוט לביצוע, במיוחד עם התוכנות הדיגיטליות המשוכללות שעומדות היום לרשותנו. תפקידו של רואה החשבון, לעומת זאת, מורכב יותר ודורש יכולת ניתוח ופרשנות, כישורים שלא בטוח שאפשר למצוא בתוכנות המחשב ולו גם העדכניות ביותר.

 

מנהל חשבונות: תפקידים אופייניים

– עיבוד ותחזוקה של מערכת השכר.
– עיבוד חשבוניות.
– הכנת דוחות כספיים ראשוניים.
– עיבוד קבלות, תשלומים ועסקאות פיננסיות אחרות.
– תיעוד עסקאות עסקיות.
– ניהול התשלומים המתקבלים והחובות שטרם שולמו, כולל רדיפה אחרי לקוחות חייבים.
– תיוק וניהול מסמכים.
– הכנת דוחות מע״מ והגשתם.
– מתן ייעוץ מס בסיסי.

 

רואה חשבון: תפקידים אופייניים

– הכנת דוחות כספיים.
– השלמת דוחות למס הכנסה.
– ניתוח פיננסי ואסטרטגי.
– תכנון אסטרטגיית המס.
– הכנת תחזית פיננסית.
– ארגון התקציבים.
– ניתוח ביצועי העסק.
– ביקורת.
– ייעוץ לניהול פיננסי.
– הכנת תכניות עסקיות ותחזיות של תזרים המזומנים.

מנהלי חשבונות ורואי חשבון קיימים בשטח כבר זמן רב מאוד, ובשני המקצועות חלו שינויים אדירים מבחינת אופן ביצוע הפעולות. מן הסתם, נראה כי מגמה זו תמשיך להתפתח ולהשתנות באופן דומה גם בעתיד.

לקבלת הסבר ופרטים מיועץ מקצועי