1-700-700-655 חודש מתנה

פתיחת עסק זעיר לשכיר

כל מה שחשוב לדעת על פתיחת עסק זעיר כשכיר

פתיחת עוסק זעיר לשכיר היא אופציה אידיאלית עבור מי שרוצה למצות את כישוריו ואת זמנו הפנוי באופן שלא יפגע בהכנסתו הקבועה כשכיר, או ישלים אותה. עם זאת, החובות החלים על מי שפועל כעוסק זעיר מצריכים קיומו של דיאלוג אחר מול רשויות המס. על מנת לשלב את הפעילות כעוסק זעיר בצורה מיטבית, רצוי כי מהלך זה ייעשה בצורה המודעת לחובות שבחוק. 

 

מהו עוסק זעיר

המונח עוסק זעיר, או עוסק פטור, מתייחסים למי שמנהל עסק אשר צפוי ליהנות ממתח רווחים שאינו גבוה, ואשר מוגבל נכון לשנת 2022 לסכום הכנסה שנתי של 102,292 ₪. זו הסיבה שנוהגים לכנותו כזעיר. עם זאת, המשמעות הגדולה יותר עבור מי שפועל כעוסק זעיר נוגעת לשאלת החבות במס.

במדינת ישראל, אדם אשר פועל כעצמאי עומד מול שני גופים הכלולים ברשויות המס. האחד הוא מס ערך מוסף אשר אמון על גביית מס על כל עסקה, והשני הוא מס הכנסה אשר תפקידו לגבות מס מדורג בהתאם לגובה הכנסתו של כל אזרח. עוסק פטור, הוא מי שפטור מהוספת מס ערך מוסף לכל עסקה. מנגד, אין באפשרותו לקבל החזר על מס ערך מוסף ששולם על ידו במסגרת פעילות העסק.

 

האם כל אחד יכול להיות עוסק זעיר

היכולת לערוך עסקאות ללא הכללת מס ערך מוסף היא בעלת משמעות של ממש מבחינת יכולתה של המדינה לגבות מס עקיף החל על כל האזרחים.  יכולת זו אינה נתונה לכל עסק. כך למשל, בעלי מקצועות חופשיים כגון עורכי דין ופסיכולוגיים אינם יכולים לנהל עסק כעוסק פטור מגביית מע”מ, וזאת אף אם הכנסתם השנתיים נמוכה מתקרת ההכנסה של עוסק פטור.

 

איך עובד השילוב של עוסק זעיר יחד עם שכיר

שכיר יכול לבחור לעבוד במשרתו לצד קיום פעילות כעוסק זעיר, בהתאם לזמנו הפנוי והיכולת שלו לעמוד במשימותיו בהצלחה וביעילות בשני העיסוקים. ניתן  לשלב משרה מלאה כשכיר עם תפעול עסק זעיר בעצימות שאינה גבוהה, או לחילופין לעבוד כשכיר בחצי משרה ולשלב ביתר הזמן את פעילות העסקית במסגרת העוסק הזעיר.

 

הכירו את ההוצאות המוכרות

עבודה כשכיר, היא עבודה שבה המעסיק מממן לרוב את הציוד המשמש את השכיר, את נסיעותיו אל העבודה וממנה, את חשבון החשמל של מקום העבודה לצד עמידה בתשלומי ארנונה וכיוצא בזה. בשונה כך, העוסק הפטור נדרש לממן לעצמו כל רכיב הנוגע לפעילות העסקית. מסיבה זו, שלא כמו במקרה של שכיר, הכסף שנכנס לכיסו של העוסק הפטור אינו משקף את רווחו בפועל.

על מנת שהמס שיחול על האדם הפותח עוסק פטור יתבסס על המענה לשאלה כמה כסף הכניס לכיסו בפועל, באפשרותו לקזז מחבות המס הוצאות ששימשו אותו לשם תפעול העסק. הכוונה לתשלומי ארנונה, שכירות, ציוד, חשמל ואף נסיעות.

 

הדרך לניהול העסק מצריכה ניהול חשבון יעיל

אדם הפועל כעוסק פטור, נדרש לדווח בתום שנת המס לרשויות את פירוט הכנסותיו, הוצאותיו ושאר רווחיו. על מנת שפתיחת עוסק זעיר לא תגרור קנסות בגין דיווחים לא נכונים, ועל מנת להיות בבקרה ושליטה על מער ההכנסות וההוצאות של העסק יש לבצע מעקב חשבונאי שוטף אח פעילות העסק.

 

ניהול נכון של עוסק זעיר – באמצעות גורם מקצועי

בעזרת ucan2, באפשרות כל אחד לנהל את עיסוקיו כעוסק זעיר לצד עבודתו כשכיר, בין אם כשכיר במשרה מלאה או במשרה חלקית. זאת בידיעה כי נושא הנהלת החשבונות אשר עשוי לגזול זמן יקר נמצא בידיים מקצועיות ואמינות.

 

נכתב ע”י:

יורם שיפר –  רו”ח, מבעלי משרד רו”ח זיו, שיפר ושות’,
יזם אינטרנט בלתי נלאה, מפתח המערכת UCAN2
ועוד כמה וכמה מערכות אחרות שנועדו לעזור לבעלי עסקים לעוף אל עבר הזריחה.
הוא גם מנגן על חצוצרה, מופיע עם תזמורת כלי הנשיפה כלים שלובים
ובסך הכל ממש שמח בחלקו.

לקבלת הסבר ופרטים מיועץ מקצועי