1-700-700-655 חודש מתנה

נקודות זיכוי מס הכנסה

הכלים שבאמצעותם תהנו מהטבות מס

מה זה נקודות זיכוי מס הכנסה? איך מחשבים את נקודות הזיכוי ומה מטרתן? על מה שכירים ועצמאים מקבלים נקודות זיכוי במס הכנסה? מהם הסוגים הנפוצים ביותר של נקודות הזיכוי במס הכנסה? כיצד לממש את נקודות הזיכוי על מנת להקטין את חבות המס? המומחים של מערכת הנהלת חשבונות באינטרנט UCAN2 הכינו עבורכם מדריך מקצועי ומקיף בנושא.

 

מה זה נקודות זיכוי?

בישראל נהוגה שיטת המיסוי הפרוגרסיבית על הכנסות האדם, כלומר ככל שההכנסה שלכם עולה כך שיעור המס שעליכם לשלם יהיה גבוה יותר. שיעור המס שעליכם לשלם משתנה על פי מדרגות מס הכנסה, והמדרגות מתעדכנות מדי שנה בחודש ינואר של שנת המס החדשה. כאשר מחשבים את שיעור המס שעל אדם לשלם, מתייחסים למדרגות המס העדכניות ובנוסף מחשבים את המס לאחר ניכוי נקודות זיכוי המפחיתות את גובה המס שעליכם לשלם.

אגב, חישוב מס הכנסה על פי מדרגות מס תקף לשכירים ולעצמאים, לרבות עוסק פטור או עוסק מורשה, ומדרגות המס משפיעות גם על נטל המס שחל על פנסיונרים שמקבלים קצבה.

שיטת נקודות הזיכוי בישראל היא בפועל הטבה מטעם המדינה שנועדה להקל על תושבי המדינה בנטל המס שחל עליהם, ובפקודת מס הכנסה נקבעו סעיפים הקובעים את נקודות הזיכוי לפי קריטריונים שונים, לדוגמה כל תושבי המדינה זכאים ל-2.25 נקודות.

השווי של נקודת זיכוי נכון לשנת 2024 הוא 242 ₪ לחודש, כלומר 2,904 ₪ לשנה. בתחילת שנת 2024 עודכנו מדרגות המס ובנוסף הוחלט על עדכון נקודות זיכוי מס הכנסה להורים עובדים עבור ילדים בטווח הגילים 12 – 18.

 

על מה מקבלים נקודות זיכוי במס הכנסה?

ראוי לציין כי נקודות הזיכוי התווספו לפקודת מס הכנסה במסגרת תיקון 22 לפקודה (רפורמת בן שחר), והחל בחודש אפריל 1975 החלו להפחית נקודות זיכוי מגובה המס שהנישום צריך לשלם על ההכנסה החייבת שלו, כאשר הנקודות ניתנות לאדם על פי מאפיינים אישיים שמצדיקים הפחתה בנטל המס עליו. חשוב לדעת כי לכל עובד מגיעות נקודות זיכוי מס הכנסה והנקודות נקבעות עבורו לפי הפרטים שהוא ממלא בטופס 101, ובמקרים מסוימים יש לקבל אישור מפקיד השומה.

הזכאות לנקודות הזיכוי במס הכנסה נקבעה בחוק, וכל אדם זכאי לנקודות מסוימות בהתאם לפרמטרים אישיים כמו תושבות, שירות חובה בצה”ל או שירות לאומי, תואר אקדמי, עולה חדש, אישה, ילדים, משפחה שבראשה עומד הורה עצמאי (חד הוריות), תשלום מזונות, נער/ה בגיל 16 – 18 שעובדים, תעודת הוראה, הורים לילדים עם מוגבלות, מגורים ביישובי ספר וביישובי פיתוח, לימוד מקצוע ועוד.

 

הכירו את סוגי נקודות הזיכוי הנפוצות

נקודות זיכוי לתושב ישראל

סעיף 34 לפקודת מס הכנסה קובע כי בחישוב המס ליחיד שהיה תושב ישראל במהלך שנת המס יובאו בחשבון שתי נקודות זיכוי, ובנוסף סעיף 36 לפקודה (תיקון מס’ 28) קובע כי בחישוב המס של יחיד שהיה תושב ישראל מחשבים 1/4 נקודת זיכוי בגין זיכוי נסיעה, לכן כל תושב מדינת ישראל זכאי ל-2.25 נקודות זיכוי.

 

נקודות זיכוי לאישה עובדת

סעיף 36 א לפקודה קובע כי בעת חישוב המס עבור אישה יש להוסיף לה חצי נקודת זיכוי, לכן אישה שהיא תושבת ישראל זכאית ל-2.75 נקודות במס הכנסה.

 

נקודות זיכוי לנוער עובד

סעיף 40ב לפקודה (תיקון מס’ 46) קובע כי בחישוב המס ליחיד שמלאו לו (או לבן זוגו) 16 שנים, אך הוא טרם הגיע לגיל 18 יש לחשב נקודת זיכוי נוספת.

 

נקודות זיכוי לחייל משוחרר

סעיף 39א לפקודה קובע כי בעת חישוב המס על הכנסה מיגיעה אישית של חייל משוחרר יש לחשב חלק מסוים מנקודת הזיכוי בגין כל חודש מתוך 36 חודשים לאחר סיום השירות הסדיר, בדרך הבאה:

  • 1/6 נקודת זיכוי עבור שירות סדיר של 23 חודשים מלאים לפחות לגבר או 22 חודשים מלאים לפחות לאישה.
  • 1/12 נקודת זיכוי עבור שירות סדיר של פחות מ-23 חודשים מלאים לגבר או פחות מ-22 חודשים מלאים לאישה.

 

נקודות זיכוי להורים

הזכאות לנקודות הזיכוי בגין הורות משתנה ותלויה בגיל הילד והמצב המשפחתי (גרושים, פרודים, הורה עצמאי (חד הורי), והורים לילדים עם מוגבלות).

 

נקודות זיכוי לעולה חדש

סעיף 35 לפקודה (תיקון מס’ 22) קובע כי בחישוב המס לעולה יש להביא בחשבון את נקודות הזיכוי בשנותיו הראשונות בארץ, ומשך הזכאות לעולה חדש הוא 42 עד 54 חודשים, ושווי ההטבה הוא בין נקודת זיכוי אחת לשלוש נקודות.

 

נקודות זיכוי בגין לימודים

תואר ראשון מקנה נקודת זיכוי אחת לשנה, תואר שני מקנה חצי נקודה לשנה אחת, תואר שלישי מקנה חצי נקודת זיכוי ולימודי מקצוע וקבלת תעודת הוראה מקנים נקודה אחת. תואר ברפואה או ברפואת שיניים מקנה נקודה אחת ל-3 שנים ולאחר מכן חצי נקודה למשך שנתיים.

 

נקודות זיכוי בגין בן או בת הזוג

נשוי שכלכלת בן או בת זוגו חלה עליו זכאי לנקודת זיכוי אחת, ויחיד שהגיע לגיל הפרישה מהעבודה או שהוא עיוור או שנקבעה לו נכות בשיעור המפורט בתקנות זכאי לנקודת זיכוי אחת. כמו כן, גרוש הנשוי בשנית ומשלם מזונות זכאי לנקודת זיכוי אחת.

 

על מה משפיעות נקודות זיכוי מס?

חשוב לציין כי שווי נקודות זיכוי מס הכנסה מתעדכן מדי שנה, ונכון לשנת 2024 כל נקודת זיכוי שווה 242 ₪ לחודש, ובחישוב שנתי הסכום מצטבר לסך 2,904 ₪. יש רשימת קריטריונים לקבלת הטבת נקודות הזיכוי במס הכנסה, ומנכים את שווי ההטבה מהתשלומים החודשיים למס הכנסה.

כדאי לדעת כי כל אדם הזכאי לנקודות הזיכוי יכול לנצל את ההטבה וניתן לצבור נקודות עד לכדי אי תשלום מס. יחד עם זאת, אין אפשרות לצבור נקודות מעבר לאי התשלום למס הכנסה, כלומר אין אפשרות לקבל החזרי מס מהמדינה בגין הטבה זו, וכאשר עצמאי או שכיר מעוניין לקבל החזרי מס עליו לפעול בדרך שונה. ניתן לפנות למומחים שלנו כדי לקבל סיוע ולממש את ההחזרים שיכולים להגיע לסכומים משמעותיים.

באופן כללי, המדינה הנהיגה את שיטת הנקודות על מנת להקל בתשלום מס הכנסה וכדי לעודד אוכלוסיות שונות לצאת לעבוד. מימוש הנקודות מתבצע בדרך של הפחתת התשלום למס הכנסה, וכפי שציינו ניתן לצבור נקודות כדי להפחית את נטל המס.

 

דוגמה לחישוב נקודות זיכוי מס הכנסה

נכון לשנת 2024 שווי ההטבה של נקודת זיכוי אחת לשנה עומד על 2,904 ₪. נניח ועובד שכיר זכאי ל-3 נקודות זיכוי מס הכנסה, במקרה זה הוא יקבל בשנת המס זיכוי בשווי של 8,712 ₪ לשנה, ובחישוב חודשי שווי ההטבה הוא 726 ₪ (8,712 חלקי 12 חודשים).

אם לפי מדרגות מס הכנסה העובד השכיר משלם מס בגובה 300 ₪ לחודש וכתושב ישראל הוא זכאי ל-2.25 נקודות, הרי שווי הנקודות גבוה מחבות המס החלה עליו והוא לא ישלם מס הכנסה כלל.

לסיכום, ניתן להיעזר במחשבון נקודות הזיכוי באתר רשות המיסים, וכדאי לבדוק האם בתלוש השכר אתם מקבלים זיכוי בגין שווי הנקודות שאתם זכאים להם על פי חוק. למידע נוסף בנושא הנכם מוזמנים ליצור קשר עם המומחים של מערכת UCAN2.

לקבלת הסבר ופרטים מיועץ מקצועי