1-700-700-655 חודש מתנה

מתי כדאי לעבור מעוסק מורשה לחברה בע"מ?

מעבר מעוסק מורשה לחברה בע''מ - כל הפרטים

כך תדעו שהמעבר נכון

ההחלטה לגבי צורת התאגדות העסק היא משמעותית ויש לה השפעה רבה על היבטים שונים כמו שיקולי מס, מיתוג עסקי, אחריות משפטית, הוצאות שוטפות, עלויות תפעול ועוד. אם מקפידים על התנהלות כלכלית נכונה בעסק, מגיע השלב בו שוקלים האם כדאי לעבור מעוסק מורשה לחברה בע”מ. זו החלטה חשובה שכדאי לקבל רק בעזרת רואי החשבון ויועצי המס של UCAN2, המערכת המובילה לניהול חשבונות עצמי אונליין.

חשוב לדעת כי המעבר מעוסק מורשה לחברה בע”מ דורש פתיחת תיק חברה במס ערך מוסף, במס הכנסה וברשם החברות, והתשלום לביטוח לאומי משתנה וכלול בתלושי השכר עבור בעלי המניות בחברה. כמו כן, המעבר לחברה בע”מ מקטין את תשלומי מס הכנסה מאחר וחברות משלמות 23% מס בלבד (נכון לשנת 2022) ובנוסף החברה בע”מ היא ישות נפרדת מבעליה מבחינת משפטית, ויש לכך חשיבות רבה לבעלי העסק.

 

מה היא חברה בע”מ?

חברה בע”מ (בערבון מוגבל) היא ישות משפטית נפרד לבעליה שהוקמה במטרה להפיק רווחים והיא פועלת על פי שיקולים עסקיים. בחברה בערבון מוגבל בעלי המניות לא אחראים לחובות החברה, לכן לא ניתן לתבוע את בעלי החברה בגין עוולות שהיא ביצעה, למעט מקרים המפורטים בחוק. הקמת החברה מחייבת רישום אצל רשם החברות ויש לשלם אגרת רישום שנתית, להגיש דוחות שנתיים וחובה למנות גם רואה חשבון מבקר.

כדאי לדעת כי כל אדם יכול להקים חברה, כל עוד מטרת החברה אינה מנוגדת לחוק הקיים. החברה חייבת להיות מוסרית ושאינה נוגדת את תקנות הציבור. יש למנות לפחות בעל מניות אחד בחברה, לנסח תקנון, ולרשום את החברה אצל רשם החברות. בעלי החברה מחזיקים בבעלות עליה ולכל אחד יש מניות המשקפות את החלק שלהם בזכויות ההצבעה וברווחים שהחברה מייצרת.

יש לציין כי במעמד הרישום של החברה אצל רשם החברות יש לשלם אגרת רישום, כמו כן יש לשלם אחת לשנה אגרה שנתית ישירות לרשם החברות, בעוד עסק פטור ועוסק מורשה אינם נדרשים להוצאה זו. כאמור, כל חברה חייבת בתקנון המנוסח על פי הפרק השני בחוק החברות, ועורך דין חייב לאמת בחתימתו את התקנון ואת זהות בעלי המניות החותמים עליו.

כאמור, חברה בע”מ היא ישות משפטית נפרדת לבעליה, לכן אין אפשרות, למעט במקרים מיוחדים, לנקוט הליכים משפטיים נגד בעלי המניות או נגד בעלי התפקידים הפועלים מטעם ובשם החברה.

 

מה הוא עסק מורשה?

עוסק מורשה הוא כל אדם המחליט להיות עצמאי ונרשם כחוק ברשויות המס. כדי להיות עוסק מורשה יש להירשם ולפתוח תיק במס ערך מוסף, מס הכנסה וביטוח לאומי. חשוב לדעת כי ניתן לבחור בהתאגדות של עוסק פטור כדי להוזיל עלויות והוצאות שוטפות, אך לעוסק המורשה יש יתרונות משמעותיים ובנוסף יש מקצועות וסוגי עיסוק המחייבים רישום רק כעוסק מורשה, למשל אדריכלים, רופאים, רואי חשבון, עורכי דין, יועצים שונים, מהנדסים ועוד.

העוסק המורשה חייב לגבות מע”מ מלקוחותיו בכל עסקה, עליו להעביר את סכום הגבייה לרשות המסים, לכן בכל חשבונית מס יש להוסיף מע”מ בשיעור של 17%. העוסק המורשה רשאי לקזז מע”מ תשומות, כלומר באפשרותו לקזז מע”מ שהוא שילם עבור הוצאות שוטפות ורכישות שונות לעסק.

העוסק חייב לדווח לרשות המסים, עליו לדווח אחת לחודש או חודשיים למע”מ על כל העסקאות שבוצעו ועל המע”מ שהוא גבה מלקוחותיו. מאחר וההכנסה שלו נחשבת כהכנסה מיגיעה אישית, יוטל עליו מס הכנסה על פי מדרגות המס המוטלות גם על שכירים, אך לעומת שכיר העוסק המורשה רשאי לקזז את ההוצאות העסקיות שלו כדי להפחית את התשלום למס הכנסה.

 

מתי כדאי לשקול מעבר מעוסק מורשה לחברה בע”מ?

כדאי לשקול מעבר מעוסק מורשה לחברה בע”מ במצבים הבאים:

 

מחזור העסקאות גדל משמעותית

אם מחזור העסקאות של העוסק המורשה ממשיך לגדול ולצמוח, מגיע השלב בו כדאי לשקול מעבר לחברה בע”מ. ככל שההכנסות בעסק גדלות כך הרלוונטיות למעבר לחברה בע”מ מתגבר, אך יש להתייחס נכון להוצאות הצפויות לצמוח כמו העלות הראשונית לרישום החברה אצל רשם החברות, אגרה שנתית לרשם החברות ומנוי רואה חשבון מבקר, וגם ההוצאות לניהול החשבונות יותר יקרות, עם זאת משלמים רק מס חברות בשיעור של 23% לעומת המס שעוסק מורשה משלם שיכול להגיע עד 50%.

 

מיתוג ומוניטין

המיתוג של חברה בע”מ מבטיח מוניטין של עסק גדול, יציב, מקצועי ואמין, לעומת המיתוג של עסק קטן יחסית שיש לעוסקים המורשים. רישום כחברה משפר את מיתוג ומוניטין העסק ומאפשר לו להיות יותר תחרותי, לקבל עבודה מחברות גדולות ומגופים ציבוריים, להשתתף במכרזים ולהתמודד מול חברות גדולות במשק הישראלי.

 

היבטים ושיקולים משפטיים

כדי להקדים תרופה למכה אם העסק צובר חובות ונקלע לקשיים כלכליים, עדיף להקים חברה בע”מ. החברה היא ישות משפטית נפרדת לבעליה, לכן בעלי המניות מוגנים בפני תביעות והם לא צריכים לחשוש מעיקול חשבונות הבנק שלהם ומעיקול נכסים בבעלותם, כל עוד הם פועלים בתום לב.

 

השקעות ומשיכת רווחים

אם המטרה העסקית היא להשאיר את הרווחים לצורך השקעות והתרחבות, עדיף להקים חברה מאחר ועוסק מורשה משלם עד 50% מס על הרווחים שהוא הפיק. לכן, אם המטרה היא להשאיר את הכסף בעסק ולהשקיע בו, כדאי לעבור מעוסק לחברה, אך משיכת הרווחים בחברה בע”מ היא מורכבת יותר ויש להתייחס נכון לעלויות מס על דיבידנדים בגלל משיכת הרווחים.

 

מי הם עסקים עם סיכון גבוה?

יש לא מעט עסקים המאופיינים כבעלי סיכון גבוה, בדרך כלל אלו עסקים שבהם יש הוצאות גבוהות ומשמעותיות הפועלים בתחום תחרותי מאוד. עסקים עם סיכון גבוה הם לרוב בתי עסק עם נוכחות פיזית כמו מפעלים וחנויות המעסיקים כמות לא מבוטלת של עובדים, והסיכון קיים גם בגלל רכישת סחורות וחומרי גלם וניהול מלאי, מאחר והצלחת העסק תלויה בקצב המכירות.

כך לדוגמה, עסקים בתחום המסעדנות והאוכל נחשבים לבעלי סיכון גבוה במיוחד, והמציאות מוכיחה כי בתי קפה, ברים ומסעדות נסגרים לאחר שנים בודדות בגלל הוצאות הגבוהות מההכנסות. עסק כמו מסעדה חייב לעמוד בהוצאות שוטפות גבוהות למדי כמו שכירות, משכורות לעובדים, חומרי גלם ומוצרי מזון, שיווק ועוד, והמסעדה פועלת בתחום תחרותי שקשה להצליח בו לאורך זמן.

לכן, כל עסק שיש לו הוצאות גדולות, קבועות ומשתנות, הפועל בשוק תחרותי הנתון לשינויים חדים, נמצא בסיכון מוגבר, ואם העסק לא מייצר מחזור הכנסות גבוה הוא צפוי להיקלע למשבר כלכלי חמור ולקרוס פיננסית. כאשר עוסק מורשה נקלע לקשיים כלכליים כל ההפסד והחובות שנצברו בעסק שלו מוטלים על כתפיו והוא חשוף להוצאה לפועל ולנושים, לעומת בעלי החברה שאינם אחראים על חובות החברה ואין אפשרות לתבוע אותם בגין הפסדים.

 

האם יש שינוי בעלות הנהלת החשבונות?

בהחלט כן. ניהול הוצאות ושירותי הנהלת חשבונות של חברה בע”מ גבוהים משמעותית בהשוואה לעלויות הנהלת החשבונות עבור עוסק מורשה. חשוב לזכור כי חברה בע”מ חייבת הנהלת חשבונות דו צדדית ועליה למנות רואה חשבון מבקר, לכן העלויות גבוהות יותר לעומת ההוצאה של עוסק מורשה. בנוסף, החברה בע”מ נדרשת להוצאה שאינה קיימת לעוסק מורשה היא האגרה השנתית לרשם החברות.

לקבלת הסבר ופרטים מיועץ מקצועי