1-700-700-655 חודש מתנה

הוצאות מזון ומסעדות כהוצאה מוכרת

מערכת הנהלת חשבונות מסבירה על הוצאות מזון וארוחות במסעדות אינן מוכרות בניכוי

מערכת הנהלת חשבונות מסבירה על הוצאות מזון וארוחות במסעדות אינן מוכרות בניכוי

ההנחה העומדת במקרה זה היא כי מזון הנו צורך בסיסי, אשר אדם זקוק לו, בין אם הוא בעל עסק המייצר הכנסות החייבות במס ובין אם לאו. מכאן, כי ההוצאה למזון היא הוצאה פרטית.

 

הוצאות לאירוח אורחים מחו”ל יוכרו כהוצאות מוכרות, בתנאי שהן בסכום סביר ובכפוף לסימוכין נאותים לאירוח האורח מחו”ל, למטרות ייצור ההכנסה בעסק.

 

מימון ארוחות במסעדות לעובדים על ידי המעסיק חייב בגילום כטובות הנאה לעובד החייבות במס. ייתכן שבנסיבות מסוימות, כאמור לעיל, לעניין האפשרות להכרה בהוצאות אלו כהוצאות מוכרות, יוכרו ארוחות לעובדים כהוצאות מוכרות ללא גילום, כאשר מטרת הארוחה היא בעיקרה לטובת המעביד.

 

המידע לקוח מתוך ספר “הוצאות מוכרות למס” מאת עו”ד רו”ח רמי אריה בהוצאת מיסים
ועסקים בע”מ – www.ralc.co.il

 

מס הכנסה מכיר במגוון רחב של הוצאות של העסק כהוצאות מוכרות, וניתן לקזז אותן מההכנסות כדי להקטין את חבות המס. סעיף 17 לפקודת מס הכנסה מגדיר מהי הוצאה מוכרת וקובע כי זו הוצאה המשמשת בייצור הכנסה, יחד עם זאת יש הוצאות שונות שלמרות שהן הוצאות לצורך ייצור הכנסה הן מוכרות רק באופן חלקי אן שהן אינן מוכרות.

האם ארוחה במסעדה עם אורחים מחו”ל מוכרת לצורכי מס? האם פגישה עם לקוח במסעדה מהווה הוצאה מוכרת? האם ארוחה במסעדה עם צוות העובדים או הבעלים מוכרת לצורכי מס? מה קורה אם מזמינים אוכל הביתה במקרה של פגישת עבודה בבית או אם עובדים במודל היברידי? המומחים של UCAN2 עושים סדר בנושא.

 

אילו סוגי מזון ייחשבו כהוצאה מוכרת?

עצמאים רבים מעוניינים לדעת כיצד בפועל מתבצע חישוב הוצאות והכנסות. לא מעט עצמאים מדווחים על הוצאות הקשורות למזון, לכן חשוב לדעת כי ההנחה העומדת במקרה זה היא כי מזון הוא צורך בסיסי של האדם, בין אם הוא בעל עסק ובין אם לא. לכן, ההוצאות בגין מזון נחשבות לרוב כהוצאה פרטית של העוסק, אך יש גם הוצאות מזון ומסעדות שיכולות להיות מוכרות לצורכי מס, כל עוד ההוצאה היא בסכום סביר והיא באמת שימשה למטרות ייצור הכנסה בבית העסק, לדוגמה הוצאות לאירוח אנשי עסקים ואורחים מחו”ל.

כדאי לדעת כי תקנות מס הכנסה הנוגעות לאירוח נקבעו על ידי המחוקק כבר בשנת 1972. סעיף 3 לתקנות בעניין אירוח קובע כי אין אפשרות לנכות הוצאה בגלל אירוח בארץ, למעט מקרים של ניכוי הוצאה סבירה לאירוח אדם מחו”ל. יש להקפיד על רישום תקני של ההוצאה בגין אירוח אדם מחו”ל, והדיווח חייב לכלול פרטים כמו שם האורח מחו”ל, המדינה ממנה האורח מגיע, מספר ימי האירוח והנסיבות, הקשר לאדם, סכום ההוצאה ועוד.

כמו כן, תקנה 2 קובעת כי ניתן להכיר לצורכי מס את הוצאות הכיבוד, כל עוד הכיבוד הוגש בבית העסק עצמו, כלומר במקום שבו הנישום מנהל באופן קבוע את העסק, ההוצאה תהיה מוכרת בשיעור של 80%. לכן, פקיד השומה אינו מכיר בהוצאות כיבוד מחוץ למקום העסק.

יש מגוון סוגים של הוצאות שכיחות הנוגעות למזון, לכיבוד ולאירוח. בין ההוצאות השכיחות:

  • אירוח אורח מחו”ל – 100% מוכר.
  • ארוחה עסקית אינה מוכרת לצורכי מס, למעט מקרים מסוימים.
  • כיבוד קל לאורחים המבקרים בבית העסק – 80% מוכר.
  • כיבוד קל לעובדי המשרד – 0%.
  • הוצאות אש”ל מותרות בניכוי בהתאם לתקרה שנקבעה בתקנות.

כדאי לדעת כי רשות המיסים פרסמה לפני מספר שנים שהיא אינה מכירה בהוצאות בגין תשלום בבתי קפה ובמסעדות כהוצאה בעבור שירותי משרד. יש עצמאים המדווחים על הוצאות אלה כשירותי משרד במטרה לקזז מע”מ ולהכיר בהם כהוצאה לצורכי מס, אך לפי עמדת רשות המיסים הוצאות בעבור שירותי משרד מוכרות בניכוי מס הכנסה ומע”מ רק אם המשרד בו מנהל הנישום את עיסוקו דרך קבע, כולל עבודה בחללי עבודה משותפים.

 

האם הזמנת אוכל למשרד או למקום העבודה מהווה הוצאה מוכרת לצורכי מס?

מימון ארוחות לעובדים נחשב כטובת הנאה לשכירים, כלומר זו הוצאה החייבת במס. יחד עם זאת, במקרים מסוימים ניתן לדווח על הוצאות כמו הזמנת אוכל למשרד או למקום העבודה כהוצאה מוכרת ללא גילום אם מטרת הארוחה היא לטובת המעסיק.

 

באילו מצבים מסעדה אינה נרשמת כהוצאה מוכרת?

ארוחה במסעדה אינה מהווה הוצאה מוכרת לפי הגישה של רשות המיסים, למעט מקרים שבהם הנישום אירח אורח מחו”ל או ערך ארוחה שמביאה לייצור הכנסה.

לסיכום, חישוב הוצאות והכנסות הוא עניין מורכב. לכן מומלץ להתייעץ עם אנשי המקצוע לצורך ניהול הוצאות ועל מנת להבין אילו הוצאות מזון הן הוצאה מוכרת לצורכי מס. יש להקפיד על דיווח בהתאם להנחיות רשות המיסים.

 

חזרה לרשימת מאמרים

לקבלת הסבר ופרטים מיועץ מקצועי