1-700-700-655 חודש מתנה

מדריך למתגרשת: קבלת אחריות פיננסית

מערכת הנהלת חשבונות באינטרנט מציגה מדריך לקבלת אחריות פיננסית לנשים בתהליכי גירושים או לאחר גירושין

מערכת הנהלת חשבונות באינטרנט מציגה מדריך לקבלת אחריות פיננסית

 

ככלל, רצוי מאוד להיות מעורבת בכל העניינים הפיננסיים ולהביע התעניינות בכל הפעולות הכספיות, לרבות כל הנוגע לחשבונות הבנק. דאגי לקבל זכות חתימה ולהיות רשומה כשותפה בכל חשבונות הבנק, כולל פנקסי צ’קים וכרטיסי אשראי.

 

מעבר לחשבונות הבנק כדאי להתעניין ולדעת על השקעות פיננסיות – כספים בבנקים ובבתי השקעות , השקעות בחברות השקעה לא בנקאיות, השקעות בנכסים וכדומה. רצוי לראות את כל הדואר, הודעות ומצבי חשבון המגיעים באופן תקופתי ולשאול שאלות אודות המצב הכספי של המשפחה, נכסיה והכנסותיה שלא ממשכורת.

 

זוגות רבים מנהלים חשבונות בנק נפרדים, מבלי שלאחד יש גישה לחשבון בן הזוג השני. החסרון הוא בכך שאין לאחד אינפורמציה על הכספים הנמצאים אצל השני וקיימת תלות מלאה בבן הזוג המרוויח ונותן קיצבה חודשית או אחרת. מתן הקיצבה והסכום תלויים ברצונו הבלעדי של הנותן, ובמקרה של נתק בין בני הזוג פוסק תזרים המזומנים ונקלעים למצוקת מזומנים קשה. היתרון – אם יש לך מקורות כספיים עצמאים, הם יכולים לשמש לעת צרה.

 

מומלץ לכל אשה לדאוג לחיסכון שיהיה זמין עבורה, לכל צרה שלא תבוא. לכל היותר, אם היא תרגיש שהשמיים מתבהרים והעננה כבר אינה רובצת על ביתם, תמיד תוכל להפתיע את הבעל בטיול לחו”ל או בפינוק אחר כלשהו מתוך כספי החיסכון.

 

לאחר הגירושים

  • יש לברר את הזכויות במוסד לביטוח לאומי – קבלת הבטחת הכנסה , קבלת דמי מזונות במקרה שהם אינם מתקבלים מבן הזוג הגרוש. עבור הבטחת הכנסה את זכאית לסך של 2,776 שקל בחודש במקרה אם יש לך ילד אחד, או 3,463 שקל לגרושה עם שני ילדים ויותר. לדמי מזונות את זכאית בכל מקרה של פסק דין, גם אם לא התגרשת בפועל. גרושה של נספה בפעולות איבה זכאית לקיצבה חודשית, בהתאם לנתונים אישיים וקריטריונים שונים, אותם ניתן לברר במוסד לביטוח לאומי.
  • יש לברר עם המעסיק או רואה החשבון את הזכויות במיסוי – נקודת זיכוי בגין משפחה חד הורית , נקודת זיכוי בגין כל ילד, נקודת זיכוי בגין השתתפות בכלכלת ילדים. מדובר בהטבת מס בשווי כמה אלפי שקלים בשנה, בהתאם לסוג הזכאות.
  • לקחת יוזמה. קיימים גורמים רבים בשוק המעודדים נשים לפתח קריירה, בנוסף למרכזים לטיפוח יזמות (מט”י). למי שאינה מורגלת בהתנהלות עם כספים זו שפה חדשה, או מיומנות שיש ללמוד. כדאי לשם כך לקבל ייעוץ והדרכה צמודים, לפחות בתקופה הראשונה, כדי למנוע טעויות יקרות. קיימים יועצים שניתן לקבל עבורם סיבסוד משמעותי, הן בתחום ניהול פיננסי של תקציב המשפחה והן בתחום ניהול פיננסי של עסק. יועצים כאלה פועלים דרך סניפי מט”י הפזורים בכל הארץ.
  • לפתוח חשבון בנק נוסף. בתחילת הדרך קיימת בדרך כלל בעיית תזרים מזומנים. כספים שהורגלת לקבל באופן שוטף במועדים קבועים אינם מגיעים, ולעומת זאת החשבונות ממשיכים להגיע, ויש קניות שצריך לעשות. כדאי לדאוג מראש למקורוות כספיים לצורך מימון המחיה השוטפת, ולצורך כך ניתן להיעזר בין היתר באשראי בנקאי. הבנק יוכל לתת אשראי בהיקף מוגבל ולא תמיד די הצורך, ולכן כדאי לדאוג מבעוד מועד ליותר מחשבון בנק אחד, שיוכל להיות גיבוי למקרה שתיקלעי למצוקה כספית.

ניהול תזרים המזומנים המשפחתי

  • לערוך רשימה של ההוצאות החודשיות הצפויות – כדאי לבצע זאת על סמך תדפיסים קודמים ( שניים-שלושה חודשים) מחשבונות הבנק וחברת האשראי. יש לאסוף תדפיסים בחשבונות הבנק וחברות האשראי לשלושת החודשים האחרונים , לרכז את סעיפי ההוצאות ולערוך רשימה של כל ההוצאות הצפויות.
  • לערוך רשימה של ההכנסות הצפויות – משכורת, ביטוח לאומי, מזונות, עבודות צדדיות, תמיכות ומתנות.
  • לוודא שסכום ההכנסות החודשיות עולה על סכום ההוצאות החודשיות. אם לא – לערוך תוכנית קיצוצים בהוצאות ובדיקת מקורות הכנסה נוספים. כן כדאי לשקול אפשרות לפריסת הלוואות על פני תקופה ארוכה יותר.
  • יש לנהל מעקב אחר תזרים המזומנים באופן שוטף. ניתן לעשות זאת בעזרת תוכנות חינם הנמצאות באינטרנט, למשל באתר תזרימית.

רו”ח יורם שיפר ממשרד זיו שיפר ושות’ – רואי חשבון

למאמרים נוספים בנושא הנהלת חשבונות לחץ כאן

לקבלת הסבר ופרטים מיועץ מקצועי