1-700-700-655 חודש מתנה

החזר מס על תרומות

עד כמה תוכלו לקבל וכמה כדאי לתרום?

סעיף 46 לפקודת מס הכנסה קובע כי מי שתרם במהלך שנת 2023 סכום העולה על 200 שקלים למוסד ציבורי או לכמה מוסדות ציבוריים זכאי לקבל זיכוי ממס הכנסה לשנה זו. איך תוכל לקבל החזר מס על תרומות? מה קובע סעיף 46 לפקודת מס הכנסה? האם יש הגבלה על סכום התרומה המזכה במס? האם כל תרומה מאפשרת לך לדרוש החזרי מס? איך לאתר בקלות עמותות ומוסדות מוכרים במס? האם גם שכיר יכול לתרום וליהנות מזיכוי במס הכנסה? המומחים של מערכת UCAN2 הכינו מדריך בנושא.

 

איך ניתן לקבל החזר מס על תרומה?

כאמור, סעיף 46 לפקודת מס הכנסה קובע כי אדם או חבר בני אדם שתרם בשנת המס סכום העולה על המינימום שנקבע בפקודה, סכום העולה על 200 ₪ לשנת 2023, למוסד ציבורי או לקרן לאומית, שיש להם אישור סעיף 46 מרשות המיסים, יקבל זיכוי משיעור המס שחל עליו באותה שנת מס בגובה של 35% מסכום התרומה, אם הוא יחיד, או בשיעור קבוע מסכום התרומה בהתאם לסעיף 126(א) לפקודה אם הוא חבר בני אדם.

כדי לקבל החזר מס על תרומה, יש לאסוף קבלות שמעידות על התרומה של היחיד או חבר בני אדם. את הקבלות שמקבלים מהמוסדות הציבוריים להם האדם תרם יש להגיש לפקיד השומה, ויש לצרף לבקשה טופס תיאום מס, או שיש להגיש בקשה להחזר מס או דוח שנתי למס הכנסה. לאחרונה הוקמה מערכת דיגיטלית חדשה שפותחה על ידי שע”מ כדי לאפשר למוסדות הציבור להעביר מידע הנוגע לתרומות שהן קיבלו, ובעתיד הקרוב רשות המיסים תוכל להעביר לכל תורם דף מפורט הכולל פירוט של כלל התרומות המזכות שהוא תרם במהלך שנת המס, והמידע יופיע באזור האישי באתר של רשות המיסים.

שכיר שתרם למוסד ציבורי ומעוניין לממש את זכאותו נדרש למלא ולהגיש טופס 116, לצרף קבלות מקוריות או העתק נאמן למקור, תלוש שכר מהמעסיק, ועליו לערוך תיאום מס מקוון לתרומות.

עצמאי שתרם למוסד ציבורי נדרש לצרף לדוח השנתי את הקבלות על התרומה (קבלה מקורית, העתק נאמן למקור או קבלה אלקטרונית). את הזיכוי העצמאי יקבל רק במועד עריכת שומת המס הסופית והוא אינו רשאי לנכות את הזיכוי מתוך תשלומי המקדמות. יש לדווח על התרומה גם בעת מילוי הצהרת הון.

 

הכירו את סעיף 46 לפקודת המס

על פי סעיף 46 לפקודה, אדם או חבר בני אדם, שתרם במהלך שנת המס סכום העולה על 200 ₪, נכון ל-2023, למוסד ציבורי מוכר שקיבל אישור מרשות המיסים ומוועדת הכספים של הכנסת, יהיה זכאי לזיכוי מהמס שחל עליו באותה שנת מס בשיעור של 35% מסכום התרומה, אם התורם הוא יחיד. במקרה של חבר בני אדם, שיעור הזיכוי הקבוע בסעיף 126(א) נקבע על סכום שלא יעלה על 30% מההכנסה החייבת של התורם בשנת המס או לפי התקרה שנקבעה בפקודה, כלומר כ-10 מיליון ש”ח נכון ל-2023, לפי הנמוך מביניהם ובכפוף להוראות סעיף 46 לפקודה.

עסק המאוגד כחברה בע”מ זכאי לקבל זיכוי בגובה מס החברות, כלומר 23%. אם חברה בע”מ תרמה בשנת המס 2023 סכום בגובה 10,000 ₪ היא זכאית לזיכוי בסך 2,300 ₪, בעוד חברה שתרמה סכום של 150 ₪ אינה זכאית לזיכוי כי סכום התרומה נמוך מהמינימום שנקבע בפקודה.

 

הגבלת סכום התרומה המותרת במס

תקרת התרומה המזכה בהטבת המס מתעדכנת אחת לשנה, ונכון לשנת 2023 ההגבלה על סכום התרומה המותרת במס היא עד סכום של 10,019,808 ₪. כפי שציינו, ניתן לממש החזר מס על תרומה כל עוד סכום התרומה גבוה מ-200 ש”ח, נכון ל-2023.

 

האם כל תרומה תזוכה במס?

חשוב להדגיש כי לא כל תרומה מבטיחה זיכוי במס. כדי לממש את הזכאות לזיכוי מס בגין תרומה או מספר תרומות יש לקבל קבלות המעידות כי המוסד הציבורי מוכר כמזכה לצורכי מס על פי סעיף 46 לפקודת מס הכנסה.

לכן, במקרה של יחיד הזכאי לקבל החזר מס תרומות בשיעור של 35% מסכום התרומה, הוא יוכל לממש את זכאותו רק אם התרומה גבוהה מ-200 ₪. אם היחיד תרם למוסד ציבור מזכה סכום בגובה 1,200 ₪ בשנת 2023, הוא זכאי לקבל החזר מס על תרומות בסך 420 ₪.

 

מהי ההגדרה של מוסד ציבורי?

כדי לממש החזר מס על תרומות חייבים לתרום למוסד ציבורי שקיבל אישור סעיף 46. מוסד ציבורי הוא בפועל מוסד שהוקדם במטרה לקדם מטרות ציבוריות ללא כוונת רווח, למשל עמותה רשומה או חברת לתועלת הציבור.

 

איך מאתרים עמותות ומוסדות מוכרים במס?

הדרך היעילה, המהירה והפשוטה ביותר לאתר עמותות ומוסדות מוכרים במס היא באמצעות אתר רשות המיסים. רשות המיסים הקימה מאגר דיגיטלי מקוון הנקרא גיידסטאר – אתר העמותות של ישראל. בעמוד הייעודי ניתן לאתר בקלות מוסד שהוכר לצורכי תרומה על ידי רשות המיסים.

 

האם גם שכירים יכולים לתרום?

בהחלט כן. שכירים רבים חוששים לתרום למוסדות ציבור מוכרים לצורכי מס בגלל היעדר רצון להתמודד עם רשות המיסים והביורוקרטיה. לכן, כדאי לדעת כי בחלק ממקומות העבודה השכיר יכול לקבל זיכוי בכין תרומתו דרך המעסיק, וזאת במסגרת המשכורת החודשית בשנת המס הרלוונטית. אם השכיר מגיש בקשה לקבל החזרי מס בתום שנת המס, עליו לבצע תיאום מס ולמלא טופס לקבל החזר מס תרומות, והחזר המס ישולם ישירות על ידי מס הכנסה.

המדריך באדיבות מערכת הנהלת חשבונות UCAN2. למידע נוסף ולייעוץ בנושא החזר מס על תרומות לפי סעיף 46 לפקודת מס הכנסה אנא צרו איתנו קשר בטלפון, במייל או באמצעות האתר.

לקבלת הסבר ופרטים מיועץ מקצועי