1-700-700-655 חודש מתנה

ההבדלים בין רואה חשבון או מנהל חשבונות או יועץ מס

מאת: יורם שיפר

ישראלים רבים, ביניהם גם לא מעט יזמים ואנשי עסקים, מתבלבלים ומתקשים להבין מהם ההבדלים בין רואה חשבון לבין מנהל חשבונות או יועץ מס. למעשה, אלו שלושה תפקידים חשובים בעולם הפיננסי ובתחום החשבונאות, לכל אחד יש תפקיד שונה וגם עלות השירות משתנה בהתאם לסמכויות ולמורכבות העבודה.

אמנם, שלושת התפקידים עוסקים במספרים ונתונים, הם מעניקים שירות בעיקר לבעלי עסקים וחברות, אך ישנם הבדלים רבים ומשמעותיים בין 3 התפקידים, בין היתר ההבדלים הם בסוג ובתקופת ההכשרה והלימודים, הבדלים בסמכויות התפקיד, צורת העבודה ומורכבותה ועוד. כדי לסייע לכם להבין את ההבדלים הבולטים בין מנהל חשבונות, רואה חשבון ויועץ מס, הכנו עבורכם כתבה הכוללת את ההבדלים העיקריים.

השכלה ותחומי אחריות

רבים אינם מבינים מה ההבדל בין תפקידו של מנהל חשבונות לבין התפקיד של רואה חשבון, בעיקר בגלל הדמיון בשם המשרה. מנהל חשבונות עוסק בפעילות אדמיניסטרטיבית בעיקר, עליו לבצע רישום נכון וחוקי של ההוצאות וההכנסות של העסק, לדאוג לאימות נתונים מול הבנקים, בהתאם לסוג העסק וצורת הנהלת החשבונות, לבצע התאמות ולהפיק דוחות כספיים גולמיים. למעשה, כיום רבים מבעלי העסקים הקטנים והבינוניים בוחרים תוכנה לחשבוניות וקבלות באינטרנט המאפשרת להם לבצע רישום הכנסות והוצאות, להפיק דוחות שונים, בין היתר דוח שנתי, ולבצע פעולות נוספות.

חשוב לציין כי לימודי הנהלת חשבונות לרוב אינם נחשבים לקשים, זהו קורס יחסית קצר, יש כמה דרגות של הנהלת חשבונות, ולמעשה מנהל חשבונות אינו נדרש להבנה במיסים ובראיית חשבון, למרות שיתכן ויש לו רקע בתחומים אלו. בנוסף, מנהל חשבונות לא יכול לייצג את הלקוח שלו בפני רשויות המס, ועלות השירות שלו נמוכה בהשוואה לעלות רואי חשבון ויועצי מס.

רואה חשבון נדרש למסלול הכשרה מעמיק ומקיף, עליו להיות בעל תואר ראשון רלוונטי, לעבור מבחני הסמכה קשים ומאתגרים והוא משקיע לפחות 4 שנים בלימודים כדי לקבל את התעודה. תפקידו מחייב ידע מעמיק ומקיף בתחומים כגון מיסוי, חשבונאות, חוקים וחשבות. רואה חשבון נחשב לתפקיד בכיר המחייב אחריות מקצועית, רואי חשבון יכולים לעבוד בתפקידי ניהול בכירים בחברות, ארגונים, רשויות שונות ועוד. בין היתר, רואה חשבון מבצע הגשת דוח שנתי לרשם החברות ועליו להפיק דוחות שוטפים לרשויות המס עבור לקוחותיו.

יועץ מס חייב להיות בעל השכלה רחבה ומקיפה בתחום המיסים, סמכויותיו שונות בהשוואה לסמכות של רואה חשבון, הוא אינו רשאי לאשר דוחות כספיים של חברה בע”מ או לבצע ביקורות. רוב יועצי המס בישראל עובדים כעצמאים המעניקים שירות לחברות וארגונים, הם גם מייצגים את הלקוחות שלהם מול רשויות המס וביטוח לאומי, הם יכולים לסייע בעריכת דוחות אישיים לרבות תיאום מס והגשת בקשה להחזרי מס.

חשוב לציין כי מנהל חשבונות אינו נדרש לתקופת התמחות ארוכה כפי שנדרש מרואי חשבון ויועצי מס. תקופת ההתמחות של יועץ מס היא שנה, לעומת שנתיים לרואי חשבון.

לקבלת הסבר ופרטים מיועץ מקצועי