1-700-700-655 חודש מתנה

דמי חבר לאגודות מקצועיות כהוצאה מוכרת

האם זה אפשרי?

מערכת הנהלת חשבונות מסבירה על תשלום דמי חבר לאגודות ולשכות מקצועיות מאפשר למשלם ליהנות מהשירותים המקצועיים של האגודה ולקבל ממנה עדכונים שוטפים בתחום פעילותה

ככל שהתשלום נעשה לאגודה הפועלת בתחום עיסוקו של המשלם את דמי החבר, תוכר ההוצאה לתשלום דמי חבר לאגודה – כהוצאה מוכרת.

 

כאשר תשלומי דמי החבר כוללים זכויות שאינן מקצועיות, כגון חברות במועדון צרכנות, זכות לביטוחים אישיים וכדומה, הרי אותו חלק אינו מהווה הוצאה מוכרת ויש להפרידו מכלל ההוצאה המוכרת.

 

מעבידים יכולים לנכות כהוצאה מוכרת את תשלומי דמי החבר בגין עובדיהם, בתנאי שהחברות באגודה המקצועית של העובד תתרום לייצור הכנסתו של המעביד המשלם. כגון כשנדרש רישוי כיועץ מס לצורך ביצוע עבודתו של העובד או בכדי שהעובד יקבל עדכונים מקצועיים הקשורים בעבודתו מהאגודה המקצועית.

 

בכדי להקל על זיהוי האגודות המקצועיות, שהתשלום אליהן בעבור העובד יהווה הוצאה מוכרת, נקבע מנגנון של אישור נציבות מס הכנסה לאגודות מקצועיות מסוימות. לגישת נציבות מס הכנסה רק תשלום שיבצע מעביד בעבור עובדו, לאגודות מקצועיות מאושרות שרשימתם מתפרסמת מפעם לפעם, יוכר כהוצאה מוכרת. יצוין, כי עניין האישור של האגודות המקצועיות לעניין זה, אינו מעוגן בחקיקה.

 

המידע לקוח מתוך ספר “הוצאות מוכרות למס” מאת עו”ד רו”ח רמי אריה בהוצאת מיסים
ועסקים בע”מ – www.ralc.co.il

חזרה לרשימת מאמרים

 

דמי חבר לאגודות מקצועיות כהוצאה מוכרת

סעיף 17 לפקודת מס הכנסה קובע מהי הוצאה מוכרת, כאשר יש הוצאות המוכרות במלואן והוצאות המוכרות רק בחלקן. כך לדוגמה, תשלום בגין דמי חבר לאגודות מקצועיות נחשב כהוצאה מוכרת לצורכי מס, לכן חשוב לדווח עליה ולעדכן את רואה החשבון. עם זאת, כדאי לדעת כי תשלום למועדון צרכנות, כלומר דמי חבר הכוללים זכויות שאינן מקצועיות, אינו מוכר כהוצאה מוכרת לעסק.

המומחים של UCAN2, החברה המובילה שמציעה לנו מערכת הנהלת חשבונות מתקדמת באינטרנט, מסבירים לנו כי תשלום דמי חבר לאגודות מקצועיות כמו גם תשלום דמי חבר ללשכות מקצועיות שונות, נועדו לאפשר לבעלי, למנהלי העסק ולעובדים בו, ליהנות ממגוון שירותים מקצועיים הניתנים על ידי האגודה, ובנוסף דמי החבר מאפשרים לקבל עדכונים שוטפים על פעילותה של האגודה בתחום מקצועי הרלוונטי לעוסק.

 

דמי חבר לאגודות מקצועיות כהוצאה המשמשת את העסק לייצור הכנסה

סעיף 17 לפקודת מס הכנסה מגדיר הוצאה מוכרת כהוצאה המשמשת את העסק לייצור הכנסה. העסק יכול להיות עוסק פטור, עוסק מורשה, חברה בערבון מוגבל או תאגיד. פקודת המס קובעת כי יש הוצאות שלמרות שהן משמשות בייצור הכנסה הן לא יוכרו באופן מלא אלא יקבלו הכרה חלקית בלבד.

חשוב לזכור כי כאשר מחשבים את ההכנסה החייבת במס הכנסה, יש להפחית מסך ההכנסות של העסק את ההוצאות המוכרות לצורכי מס, ובפועל משלמים מס הכנסה רק על הרווח שנותר לאחר ניכוי ההוצאות והזיכויים מההכנסה החייבת. יחד עם זאת, יש הוצאות מוכרות לעסק אחד שלא יוכרו לעסק אחר, הסיבה לכך היא שבעסק מסוים ההוצאה היא הכרחית כדי לייצר הכנסה לעומת עסק אחר שבו ההוצאה לא שימשה בייצור הכנסה, לכן היא לא תוכר עבורו.

מאחר ותשלום דמי חבר לאגודות מקצועיות נועד ברוב המקרים לשמש בייצור הכנסה, זו אכן הוצאה מוכרת על ידי רשות המיסים. עם זאת, ההוצאה תוכר כל עוד משלמים דמי חבר לאגודה הפועלת בתחום העיסוק של העצמאי או החברה. לכן, יש להעביר לרואה החשבון המנוסה את כל ההוצאות שהעוסק הוציא, כולל דמי חבר לאגודות מקצועיות,

חשוב להעביר לרואה החשבון את כל ההוצאות שהעסיק הוציא, ותפקידו לרשום זאת במערכת הנהלת חשבונות ולדווח על ההוצאה, כמו גם לדאוג לקיזוז ההוצאה המוכרת כדי להקטין את חבות המס לעסק.

 

דוגמאות לתשלום דמי חבר לאגודות מקצועיות

אנשי מקצוע בתחומים שונים נדרשים להיות חברים בלשכה או באגודה מקצועית בתחום העיסוק שלהם, ובנוסף הם יכולים לשלם דמי חבר לאגודה בתחום העיסוק שלהם. כך לדוגמה, רואי חשבון רשאים להיות חברים בלשכת רואי החשבון בישראל בהתאם לתקנון ההתאגדות של הלשכה, ושמאים חייבים להחזיק על פי חוק רישיון שמאי לכן עליהם לשלם אגרה שנתית בגין הרישיון, ובנוסף הם יכולים לשלם דמי חבר ללשכת שמאי המקרקעין בישראל ולקבל החזר הוצאות בגין התשלום.

החזר הוצאות בגין דמי חבר לאגודות מקצועיות מהווה הוצאה מוכרת באופן מלא, אם עובד של העסק משלם את דמי החבר לאגודה מקצועית מסוימת, העובד זכאי להחזר בגין ההוצאה לפי מלוא התשלום, כל עוד הוא מוגדר כשמאי מקרקעין כפי שאושר בתקנות וכל עוד המעסיק לא שילם את ההוצאה הזו עבור השכיר בתלושי השכר במהלך השנה הקלנדרית.

לכן, מעסיק יכול לנכות תשלום דמי חבר לאגודות מקצועיות עבור עובדיו, בתנאי שדמי החבר לאגודה המקצועית תורמים בייצור ההכנסה של המעסיק, לדוגמה תשלום דמי חבר לאגודה מקצועית של יועצי מס.

כדי להקל על זיהוי האגודות המקצועיות שהתשלום אליהן עבור דמי חבר לעובדים בעסק אכן ישמש הוצאה מוכרת – נציבות מס הכנסה קבעה מנגנון ייעודי לאגודות מקצועיות שונות. המדיניות של מס הכנסה היא שרק תשלום המבוצע על ידי המעסיק עבור עובדיו, כלומר תשלום דמי חבר לאגודות מקצועיות מאושרות, יוכר ברשות המיסים כהוצאה מוכרת. יש לדווח על הוצאות מוכרות באמצעות מערכת הנהלת חשבונות ודיווחים שוטפים לרשויות המס.

בגלל מורכבות הנושא כדאי להתייעץ עם רואה חשבון או יועץ מס, יש לציין כי מס הכנסה מפרסם מדי פעם רשימה עדכנית של אגודות מקצועיות מאושרות.

לקבלת הסבר ופרטים מיועץ מקצועי