פתיחת שותפות - כל מה שרציתם לדעת

כאשר אתם מתכננים לפתוח עסק בשותפות, ישנם מספר מהלכים אותם עליכם לבצע. מדובר בהליך לא פשוט ולא כדאי  לבצע אותו בעצמכם, שווה להיעזר במשרד רואי חשבון מקצועי אשר יוכל להיות לכם לעזר, כך תוכלו לחסוך זמן, . מאמצים וטעויות.

 

איך פותחים שותפות?

כדי להתחיל בהליך פתיחת שותפות עסקית, עליכם יהיה לבצע רישום שותפות ברשם השותפויות. את ההליך הזה מבצעים מול רשם השותפויות, ובין המסמכים והניירת הדרושים, עליכם יהיה להציג את כל הפרטים הבסיסיים הכוללים את השם, מהות העסק, מען, הגדרות לכל אחד מהשותפים, שמותיהם ,תאריך תחילת השותפות והסכם שותפות.

ישנו הבדל בין פתיחת שותפות מוגבלת לבין שותפות כללית אשר מתייחסת בעיקר לסכום התקרה אשר כל אחד מהשותפים יהיה חייב. בנוסף, בשותפות מוגבלת על אחד השותפים להיות אחראי לעסק באופן מלא.

כמו כן יש להבדיל בין שותפות רשומה כלעיל לבין שותפות שאיננה רשומה – ההתייחסות לכל אחד מהסוגים הללו היא שונה כי שותפות רשומה הינה תאגיד לצורך החוק ואילו שותפות שאיננה רשומה אינה מהווה "תאגיד" – עניין בעל משמעות משפטית.

 

פתיחת שותפות במס הכנסה

מס הכנסה אינו מכיר בשותפות ולכן , כל שותף מדווח על חלקו בהכנסות השותפות במישור האישי בהתאם למדרגות המס האישיות שלו, להבדיל למשל מחברה בע"מ שהינה יישות משפטית אשר משלמת מס מופחת כל עוד לא נמשכים הרווחים על ידי בעלי המניות.

הגבלה באחראיות

שותפים בשותפות שאיננה מוגבלת חייבים לשאת בהפסדים ותשלומים ללא שום מגבלה – אם תהיה תביעה נגד השותפות , כל שותף יהיה חייב לשלם את החוב ביחד ולחוד – עניין מוכן ולא פשוט.

מנגד – בעלי מניות בחברה בע"מ מוגנים בפניי תביעות נגד החברה.

 

פתיחת שותפות במע"מ

שותפות נרשמת במע"מ (בניגוד לעובדה שהיא לא נרשמת במס הכנסה אלא מדווחת באמצעות השותפים היחידים , כל אחד בנפרד) כגוף אחד והיא מדווחת על כל העסקאות ומס התשומות של העסק בתיק אחד ובאמצעות פנקס תשלומים כמו חברה או עוסק מורשה.

 

מה עדיף, פתיחת שותפות רשומה או פתיחת שותפות לא רשומה?

מבחינת הרשויות והחוק, תמיד עדיף יהיה לעשות הכל בצורה מסודרת ולרשום את השותפות. ישנם המון עסקים אשר פועלים עם כמה שותפים אשר בעצם פועלים מבחינה משפטית בתור שותפות לכל דבר, אך אין הם כלל יודעים את זה.

ההליך המומלץ ביותר בנושא הוא להתייעץ ולקבל ליווי אישי של רואה חשבון אשר מתמחה בניהול שותפויות. אותו רו"ח יוכל להיות עבורכם לעזר בכל מה שקשור לרשויות המס השונות ויוכל להבטיח ניהול תקין של העסק.

שימו לב לשאול על פתיחת חשבון בנק שותפות בעת מעמד הפגישה כדי לדעת היכן אתם עומדים.

 

יתרונות וחסרונות

בזכות העובדה שרשויות המס לא מתייחסות לשותפות בתור גוף אחד, כל אחד מהשותפים ממוסה בצורה אישית. אם תהיו מעוניינים בפירוק של השותפות תוכלו לגלות שמדבור בהליך פשוט לעומת הליך מקביל בחברה בע"מ. הודות לכך ששותפות לא נדרשת להליכים מסודרים כמו חברה הדבר יכול להקל מאוד על כלל השותפים עבור הניהול התקין של העסק. בנוסף לאגרת הרישום הזולה יותר עבור רישום שותפות, לא יהיה זה חובה להיעזר ברואה חשבון לצורך הגשת דו"חות.

יש נושאים רבים עליהם יש לתת את הדעת ולהתייעץ:

·         עריכת הסכם שותפות

·         תכנוני מס אישיים לכל אחד מהשותפים בהתאם למצבו הפרטי של כל אחד

·         שוני במצב האישי בין השותפים יכול לגרום לניגוד אינטרסים בין השותפים באשר לאופן ההתאגדות ולעניינים שונים הקשורים להסכם השותפות

·         קיום או אי קיום עסקים נוספים למי מהשותפים ואופן התאגדות העסקים הנוספים

·         נושאים הקשורים לניהול ספרי השותפות

·         זכויות חתימה בחשבון הבנק של השותפות

·         שותפות בין חברות

·         שותפות בין חברות ליחידים והמשמעויות הנובעות מכך

·         ועוד….

במידה ועדיין חסר לכם מידע רלוונטי בנושא, מומלץ עבורכם יהיה לקבוע פגישת ייעוץ עם מומחה בתחום.

לקבלת הסבר ופרטים מיועץ מקצועי