1-700-700-655 חודש מתנה

מדריך מקוצר על מענק לעצמאים בתקופת הקורונה

מאת: יורם שיפר

הכנו עבורכם מדריך מקוצר לעצמאים ופרילנסרים הכולל פירוט של המענקים הניתנים לעצמאים כדי להתמודד עם משבר הקורונה. הממשלה החליטה על מספר מענקים ופעימות על מנת לסייע לעצמאים ולבעלי העסקים שההכנסות שלהם נפגעו כתוצאה ממשבר הקורונה. באתר רשות המסים תוכלו לבדוק האם מגיע לכם מענק בתקופת הקורונה וכדאי לבדוק זאת כדי לקבל סיוע שיכול לסייע לכם לצלוח את תקופת הקורונה והפגיעה בהכנסות ובפעילות העסק שלכם.**

 

דמי אבטלה

 

עצמאים ופרילנסרים אינם זכאים לקבל דמי אבטלה, אך בתקופת הקורונה הממשלה החליטה באמצעות צו הביטוח הלאומי לאפשר לקבוצות מסוימות של עובדים עצמאים לקבל דמי אבטלה, למשל שחקנים, מרצים, מורי דרך ועובדים נוספים, בעיקר בתחום התרבות.

 

מענק סיוע לעצמאים ולשכירים בעלי שליטה – פעימה ראשונה

 

משרד האוצר יחד עם ממשלת ישראל החליטו על מענק הסיוע לעצמאים ולשכירים בעלי שליטה בחברת מעטים שמחזור הפעילות שלהם בחודשים מאי עד יוני 2020 נפגע עקב התפרצות נגיף הקורונה, כל עוד ההכנסה שלהם פחתה בלפחות 40% בהשוואה לתקופה המקבילה בשנת 2019. סכום המענק עליו הוחלט הוא עד 15,000 ₪ לכל תקופת הזכאות, כאשר החישוב מבוסס על 70% מההכנסה החייבת הממוצעת לחודש בשנים 2018 או 2019 (לפי הגבוה בהם).

חשוב לבדוק מי זכאי למענק בפעימה הראשונה, מאחר ורק עצמאים שהגישו בזמן דוחות תקופתיים למע”מ והגישו בזמן דוח שנתי למס הכנסה עבור השנים 2018 ו-2019, זכאים לקבל את מענק הסיוע.

חשוב לציין כי יש שתי פעימות נוספות, כאשר תנאי הזכאות הם שונים בין הפעימות השונות לכן חשוב לעיין היטב בתנאים ולבדוק את הזכאות.

 

מענק הוצאות לעצמאים עם עסק קטן

 

בעלי עסקים קטנים עם מחזור עסקאות שנתי עד לסכום של 300,000 ש”ח בשנת 2019 יכולים להגיש בקשה לקבלת מענק סיוע הוצאות לעסק הקטן. כדי לקבל את המענק נדרשת ירידה של לפחות 25% במחזור העסקאות בהשוואה לחודשים אלו בשנה החולפת (2019).
כדי לקבל את המענק העצמאי נדרש להצהיר באזור האישי באתר של רשות המסים על עמידה בתנאים שנקבעו, למשל ירידה של 40% לפחות במחזור הפעילות העסקית בהשוואה לתקופה המקבילה ב-2019, וירידה של לפחות 25% במחזור הפעילות העסקית לתקופות הזכאות בחודשים מאי – יוני 2020 וספטמבר – אוקטובר 2020.

 

מענק סוציאלי לבעל העסק

 

עצמאי או שכיר בעל שליטה יכול להיות זכאי גם למענק סוציאלי אם ההכנסה החייבת הממוצעת שלו לחודש גבוהה מסכום של 714 ₪ ואם ההכנסה השנתית החייבת נמוכה מ-651,600 ₪, וכל עוד ההכנסה שלו נפגעה בלפחות 40% בהשוואה לתקופה המקבילה בשנת המס הקודמת.

 

מענק עבודה

 

מי שנמצא זכאי למענק עבודה בשנת 2019 יכול לקבל מקדמה על חשבון התוספת למענק.
בנוסף, כדאי לבדוק את ההטבות שהמדינה מציעה לעצמאים בתקופת הקורונה, למשל הלוואות בערבות המדינה, הנחה בארנונה ועוד.
חשוב לזכור כי קבלת המענק מחייבת אתכם לכלול את פרטי המענק במסגרת הדוח השנתי שעליכם להגיש למס הכנסה לשנת 2020. יש לרשום את המענק בספרים, כדאי להתייעץ עם רואה החשבון שלכם אך אפשר לבצע זאת גם לבד אם אתם משתמשים בתוכנה באינטרנט. המענקים פטורים מביטוח לאומי וממע”מ, הם אינם משפיעים על המחזורים עליהם מדווחים ואין צורך להפיק חשבונית מס בגינם, אך זו הכנסה חייבת לכן יש לדווח עליה בעת הכנת דוח שנתי למס הכנסה.

 

**המידע המובא כאן נכון לספטמבר 2020. מומלץ להתעדכן בשינויים והעדכונים מעת לעת.

נכתב ע”י:

יורם שיפר –  רו”ח, מבעלי משרד רו”ח זיו, שיפר ושות’,
יזם אינטרנט בלתי נלאה, מפתח המערכת UCAN2
ועוד כמה וכמה מערכות אחרות שנועדו לעזור לבעלי עסקים לעוף אל עבר הזריחה.
הוא גם מנגן על חצוצרה, מופיע עם תזמורת כלי הנשיפה כלים שלובים ובסך הכל ממש שמח בחלקו.

לקבלת הסבר ופרטים מיועץ מקצועי