1-700-700-655 חודש מתנה

מהם השלבים לפתיחת עוסק מורשה

כדאי שתדעו לפני שתעשו

מאת: יורם שיפר

פתיחת עסק חדש היא צעד משמעותי בחיים, זהו תהליך מרגש המלווה בלא מעט חששות ופחדים. לפני פתיחת העסק עליכם להחליט על צורת ההתאגדות העסקית, בישראל יש שלוש אפשרויות – עוסק מורשה, עוסק פטור או חברה בע”מ. עוסק פטור מתאים בעיקר לפרילנסרים ולבעלי עסקים קטנים שגובה ההכנסה השנתי שלהם נמוך יחסית ומגיע עד כ-100,000 ₪, עם זאת ישנם מקצועות המחייבים פתיחת עוסק מורשה בהתאם לתקנות שנקבעו על ידי רשות המסים בישראל.

אם בחרתם לפתוח עסק בצורת התאגדות מסוג עוסק מורשה יש כמה שלבים שעליכם לבצע מיד עם הקמת החברה, עליכם לדווח על פתיחת העסק החדש לשלוש רשויות המס הבאות:

  • מע”מ
  • מס הכנסה
  • ביטוח לאומי

הרשויות נפרדות ולא תלויות זו בזו, לכן יש לדווח על הקמת העסק בנפרד בכל רשות. אפשר לרשום את העסק החדש לבד או על ידי רואה חשבון.

רישום במשרדי מע”מ

בשלב הראשון עליכם להגיע למשרד מע”מ הקרוב ביותר לכתובת העסק החדש. במשרדי מע”מ קובעים את הסיווג וצורת ההתאגדות העסקית. חשוב להגיע עם כל המסמכים הנדרשים לרישום במע”מ, בין היתר עליכם להביא תעודת זהות וספח, טופס 821, צילום המחאה או אישור ניהול חשבון מהבנק, חוזה שכירות אם יש, ויש בעלי מקצוע הנדרשים להציע תעודת הסמכה, למשל סוכני ביטוח, עורכי דין, רופאים ועוד.

לאחר סיום הרישום במע”מ תקבלו תעודה רשמית של עסק פטור או עוסק מורשה. בעת פתיחת עוסק פטור מספר העוסק שלכם יהיה תעודת הזהות.

פתיחת תיק המס הכנסה

בשלב השני לפתיחת עוסק מורשה עליכם להתייצב במשרד מס הכנסה, יש לפתוח תיק במס הכנסה מיד לאחר הרישום במע”מ. עליכם להגיע לפקיד השומה הקרוב ביותר לכתובת העסק החדש שפתחתם. כדי לא להתעכב לשווא עליכם להגיע עם מסמכים נדרשים כגון תעודת זהות + ספח, חוזה שכירות או בעלות על מקום בו אתם מתכננים לפתוח את העסק, טופס 5329 מלא (טופס לפתיחת תיק עצמאי).

פתיחת תיק בביטוח לאומי

החוק מחייב אתכם לפתוח תיק עצמאי בביטוח לאומי, עליכם להגיע פיסית לסניף של ביטוח לאומי הקרוב ביותר אליכם. בביטוח לאומי עליכם לשנות את המעמד שלכם, יש למלא טופס 6101. לאחר שינוי המעמד שלכם בביטוח לאומי תתבקשו לשלם מקדמות, כדי להימנע מטעויות מומלץ להיעזר ברואה חשבון.

סיוע של רואה חשבון

כאמור, במקום כל הטרחה המחייבת אתכם להגיע פיסית לפתיחת תיקים במע”מ, מס הכנסה וביטוח לאומי, אפשר לפנות לרואה חשבון מוסמך והוא יבצע את הרישום עבורכם. לרואי חשבון יש מסוף המקושר ישירות למע”מ, למס הכנסה ולביטוח לאומי, זהו שירות נוח ועלותו נמוכה.

מעבר לפתיחת התיקים חשוב להתייעץ עם רואה החשבון ולקבל הסברים מפורטים על דיווחים שעליכם לספק לרשות המסים בישראל, חובות וזכויות ועוד. כמו כן, כדאי להירשם לשירות הנהלת חשבונות באינטרנט כדי לעבוד נכון וביעילות.

 

נכתב ע”י:

יורם שיפר –  רו”ח, מבעלי משרד רו”ח זיו, שיפר ושות’,
יזם אינטרנט בלתי נלאה, מפתח המערכת UCAN2
ועוד כמה וכמה מערכות אחרות שנועדו לעזור לבעלי עסקים לעוף אל עבר הזריחה.
הוא גם מנגן על טובה, מופיע עם תזמורת כלי הנשיפה כלים שלובים ובסך הכל ממש שמח בחלקו.

לקבלת הסבר ופרטים מיועץ מקצועי