1-700-700-655 חודש מתנה

דיווח עוסק פטור

כל הפרטים החשובים ביותר על דיווח עוסק פטור

מה אנחנו יודעים על דיווח עוסק פטור?

מה זה דיווח עוסק פטור ומתי צריך להגיש אותו? איך צריך להגיש את הדיווח? האם חייבים רואה חשבון כדי למלא ולהגיש את הדיווח? ובכן, תקנה 15 לתקנות מס ערך מוסף מחייבת כל עצמאי שפתח תיק עוסק פטור להגיש דיווח שנתי עד לתאריך 31 בינואר עבור ההכנסות שלו בשנת המס הקודמת. מומלץ להגיש את הדיווח בעזרת UCAN2 – החברה המובילה להנהלת חשבונות באינטרנט. בכתבה זו נעסוק בדיווח שכל עוסק פטור חייב להגיש למע”מ ונשמח לסייע לכם להגיש את הדוח בזמן.

 

איך מתאפיין דיווח עוסק פטור?

כאמור, תקנה 15 לתקנות מס ערך מוסף משנת 1976 קובעת כי כל עצמאי שהוא עוסק פטור חייב לדווח על הכנסותיו עד תאריך 31 בינואר, כאשר הדיווח מתייחס להכנסותיו בשנת המס שחלפה. חשוב לדעת כי בתחילת השנה הקלנדרית העוסק הפטור מקבל מכתב מרשות המיסים הכולל דרישה להצהרה על מחזור העסקאות בשנת המס שהסתיימה, הדיווח מתייחס רק להכנסות ולא לרווחים של העסק. במע”מ לא מתייחסים לשורת הרווח אלא רק למחזור העסקאות, לכן אם העסק עשה עסקאות בשנת המס הקודמת בשווי של 89,000 ₪ זהו הסכום שעליו להצהיר בדיווח.

 

על מה בעצם מדווחים?

חשוב לזכור כי עוסק פטור לא גובה מע”מ מלקוחותיו, הוא גם אינו רשאי לקזז מע”מ תשומות. העוסק הפטור לא מגיש דיווח תקופתי למע”מ, חודשי או דו חודשי, במהלך שנת המס, ועליו להגיש דיווח מפורט פעם בשנה בלבד. הדיווח הוא רק על ההכנסות של העוסק הפטור בשנת המס שחלפה, לכן יש לדווח על כל הקבלות שהעסק הוציא ללקוחות במהלך שנת המס שחלפה, כלומר מ-1 בינואר ועד 31 בדצמבר.

הדיווח למע”מ נועד לבדוק האם העסק חרג מהתקרה הקבועה בחוק, כלומר האם ההכנסות בשנת המס שחלפה היו גבוהות מתקרת הסכום שנקבעה לעוסק פוטר, ובשנת המס הקודמת התקרה עמדה על 99,893 (נכון לשנת 2021). האם ההכנסות גבוהות מהתקרה שנקבעה, המעמד של העוסק הפטור ישתנה לעוסק מורשה ובנוסף יהיה עליו לשלם את המע”מ בגלל החריגה שעלתה על תקרת ההכנסות הקבועה בחוק.

 

האם יש תקופות מסוימות לדיווח?

את הדיווח השנתי למע”מ יש להגיש עד לתאריך 31 בינואר. חשוב להגיש את הדיווח בזמן אחרת מסתכנים בקנס משמעותי. את הדיווח ניתן להגיש ידנית במשרד מס ערך מוסף, בהתאם לכתובת העסק, וניתן להגיש את הדיווח באתר של רשות המיסים, כלומר דיווח מקוון. אפשרות נוספת להגשת הדיווח היא בעזרת רואה חשבון או יועץ מס מייצג, זהו פתרון נוח ומומלץ המונע טעויות ומבטיח הגשה בזמן ועל ידי איש מקצוע מנוסה.

 

מה קורה אם מתעכבים בהגשת הדיווח?

חשוב להגיש דיווח עוסק פטור בזמן וללא עיכובים מיותרים. ניתן להגיש את הדיווח עד ל-31 בינואר, ואם לא מגישים בזמן את הדיווח מסתכנים בקנס מיותר וגבוה. חשוב לציין כי גם כך ההכנסות של העוסק הפטור הן נמוכות, לכן קנס של מאות שקלים הוא משמעותי ומיותר.

 

איך UCAN2 קשורה לדיווח?

רבים מהעוסקים הפטורים, כמו גם עוסקים מורשים, עברו למערכת המתקדמת של UCAN2 להנהלת חשבונות באינטרנט. בקליק אחד ומהיר ניתן להפיק את הנתונים הנדרשים למילוי הדיווח עבור מע”מ. יש לציין כי המעבר למערכת הנהלת חשבונות באינטרנט מייעלת את העבודה בעסק, חוסכות עלויות והוצאות רבות, מעניקה כלי ניהול חשובים לעצמאי וניתן גם להפיק קבלות דיגיטליות וליהנות ממיתוג של עסק ירוק השומר על הסביבה.

מאחורי המערכת המתקדמת יש צוות מקצועי של רואי חשבון, מנהלי חשבונות ויועצי מס, וניתן להגיש דיווח עוסק פטור בעזרת אנשי המקצוע המנוסים, כמובן בזמן וללא קנסות מיותרים.

לקבלת הסבר ופרטים מיועץ מקצועי