1-700-700-655 חודש מתנה

בניית תוכנית עסקית

איך בונים תוכנית עסקית?

מתכננים להקים עסק חדש? רוצים לגייס אשראי לעסק החדש? מעוניינים לצרף משקיע לעסק או לגייס הלוואה נוחה דרך קרנות בערבות המדינה, קרנות הון סיכון או מהבנקים? רגע לפני שאתם מקימים את המיזם החדש מומלץ לנסח תוכנית עסקית מפורטת ומסודרת. בניית תוכנית עסקית מפורטת, יסודית ומעמיקה בעזרת יועץ עסקי מנוסה היא צעד חשוב לפני הקמת העסק החדש, ובנוסף היא מסייעת לכם למזער סיכונים, להכיר את השוק והמתחרים, ובעזרתה תוכלו לשפר את סיכויי ההצלחה של העסק שאתם מקימים.

חשוב לדעת כי ישנם סטנדרטים לצורך בניית תוכנית עסקית בצורה נכונה ומקצועית, לכן מומלץ להיעזר ביועץ עסקי מנוסה וכאן המומחים של UCAN2 נכנסים לתמונה. בניית תכנית עסקית בעזרת המומחים מבטיחה תכנית יעילה, ברורה ומותאמת לצרכים ולמטרות העסקיות שלכם, יחד עם זאת בניית תוכנית עסקית מקצועית ומוצלחת היא אינה משימה פשוטה ויש להסתמך על מידע מהימן ועדכני, לערוך מחקר שוק יסודי ומעמיק, לבדוק פתרונות ושירותים פיננסיים, להכין צפי הכנסות ותזרים מזומנים ועוד. המדריך יסייע לכם להבין איך בונים תוכנית עסקית, מה היא כוללת ומה המבנה שלה.

 

בשביל מה בכלל צריכים לבנות תכנית עסקית?

רבים שואלים איך לבנות תוכנית עסקית מקצועית ומאורגנת, אך לפני שלומדים על בניית תכנית עסקית בצורה נכונה ומקצועית יש להבין מדוע היא בכלל נחוצה עבורכם. תוכנית עסקית, באנגלית Business Plan, היא מסמך ניהולי חשוב ומשמעותי לכל יזם ובעל עסק. בניית תוכנית עסקית נועדה בין היתר לבחון את כדאיות הקמת העסק, לבצע היתכנות עסקית, ללמוד את השוק והמתחרים ולמעשה מקבלים תמונה עתידית מקיפה של העסק החדש אותו מתכננים להקים.

מטרת התוכנית העסקית היא לסייע לכם, התוכנית העסקית מאפשרת לנתח באופן שיטתי ומאורגן את ההיתכנות העסקית והפוטנציאל של העסק אותו מעוניינים להקים. בנוסף על כך, בניית תוכנית עסקית מאפשרת לכם להתייחס למאפייני העסק ולהגדיר מטרות ויעדים ברי השגה. בתוכנית העסקית המקצועית מתייחסים בין היתר לחזון העסק החדש, מוצרים ו/או שירותים, מימון, קהלי יעד, מחקר שוק, תמחור, שיווק, תחזית פיננסית כמו צפי מכירות, תזרים מזומנים ורווחים, וניתן להוסיף מידע כללי על העסק וחברי ההנהלה העומדים בראש.

מעבר לכך, בניית תוכנית עסקית נועדה להציג את החברה בפני משקיעים  או שותפים פוטנציאליים, והתוכנית העסקית נחוצה כאשר מבקשים הלוואות ופתרונות אשראי מהבנקים, מקרנות המימון בערבות המדינה, מקרנות הון סיכון ועוד.

 

מתי נדרשת תכנית עסקית?

כפי שציינו בפסקה הקודמת, לתוכנית העסקית יש מספר מטרות מרכזיות והן:

  • בדיקת כדאיות כלכלית (היתכנות עסקית)
  • ניתוח מקצועי של העסק ומטרותיו
  • התוויית חזון והגדרת אסטרטגיה עבור העסק החדש או הקיים
  • תמונה מקיפה על העסק ויעדיו
  • מחקר שוק ובדיקת מתחרים
  • תמחור נכון של מוצרי ושירותי העסק
  • גיוס הון והלוואות
  • מידע עדכני ונתונים פיננסיים להצגה בפני שותפים ומשקיעים פוטנציאליים
  • הצבת מטרות ריאליות וברות השגה

 

האם כולם מתבססים על אותה תוכנית עסקית?

בכל תוכנית עסקית מקצועית ומקיפה יש פרקים הכוללים מידע ונתונים חשובים. באופן כללי, יועצים עסקיים ומומחים אחרים בתחום הפיננסים משתמשים בתבנית יחסית דומה לצורך בניית תכנית עסקית עבורכם, ניתן להוריד דוגמה לתוכנית עסקית במגוון אתרים ברשת האינטרנט, וכאשר משווים את התוכניות מגלים כי המבנה יחסית דומה.

 

המבנה הכללי של תוכנית עסקית כולל את הפרקים החשובים הבאים:

תוכנית עסקית כוללת פרקים חשובים, מידע ונתונים שונים הנחוצים ליזם, לבעל העסק ולכל מי שמעיין בתוכנית. התוכנית העסקית כוללת תיאור של העסק והמוצרים או הפתרונות שהוא מציע, ניתוח מעמיק של הסביבה העסקית, צפי של תזרים מזומנים ותחזית פיננסית, אסטרטגיית שיווק ומכירות ועוד.

באופן כללי, תוכנית עסקית כוללת את הפרקים החשובים הבאים:

 

תמצית מנהלים

זהו הפרק הראשון בתוכנית העסקית, אך כדאי לכתוב אותו רק בסוף. למעשה, תמצית מנהלים מציעה מעין סיכום של הפרקים הבאים, היא יכולה לכלול מידע כללי על מבנה החברה, צפי הכנסות, יעדים עסקיים, פוטנציאל צמיחה, מוצר או שירות שהחברה מתכננת להציע ועוד.

בתקציר מנהלים בתוכנית העסקית נהוג לפרט על חזון העסק, מטרות עסקיות, חברי הנהלה, ניסיון מקצועי של הצוות וחשוב לספק רקע כללי על העסק אותו מעוניינים להקים או על העסק הקיים.

 

מוצרים ו/או שירותים שהעסק מציע

בפרק זה מציגים את המוצרים ו/או השירותים שהעסק מתכנן להציע ללקוחות. אפשר לציין מהי התועלת של המוצר או השירות שהעסק מציע, יתרונות לעומת המתחרים, אחוזי רווחיות, עלויות ייצור ופיתוח וכדומה.

 

ניתוח השוק והתחרות

מחקר שוק וניתוח הסביבה העסקית מהווים חלק חשוב ומרכזי בתוכנית העסקית. יש לאסוף מידע ונתונים לפני כתיבת התוכנית העסקית, וחשוב לציין בפרק זה מהן החוזקות והחולשות של העסק החדש לעומת המתחרים בענף.

 

מבנה העסק

בפרק מבנה העסק יש לציין מהי צורת ההתאגדות העסקית, כמה עובדים צפויים לעבוד בעסק או עובדים בו כיום, האם מעסיקים פרילנסרים או שכירים, עלויות שכר ומידע רלוונטי נוסף.
אסטרטגיית שיווק ומכירות – אחד הפרקים החשובים ביותר כיוון שהמידע ישמש כמצפן וככלי לפיקוח ומעקב אחר הביצועים בפועל. חשוב לגבש אסטרטגיית שיווק ומכירות המתאימה למאפייני העסק וסוג הלקוחות, ניתן לכלול גם מידע לגבי צפי הכנסות ועלויות הנדרשות לשיווק המוצרים ו/או השירותים שהעסק מציע.

 

מימון לעסק

כדי להקים עסק חדש, לצורך הרחבת עסק קיים וכדי לגשר על פערי תזרים, רוב העסקים זקוקים לפתרונות מימון אטרקטיביים. לכן, פרק זה כולל מידע מפורט על הלוואות שהעסק זקוק כדי להקים את העסק או להשיג מטרות עסקיות, למשל הלוואה בערבות המדינה.

 

מודל פיננסי ותחזית כספית

המודל הפיננסי מבוסס על גיליון אקסל כדי להמחיש את צפי ההכנסות וההוצאות הקבועות והשוטפות של העסק. המודל כולל תזרים מזומנים צפוי, ולאחר הקמת העסק ניתן להשוות בין התחזיות לביצוע בפועל כדי לקבל החלטות פיננסיות שקולות.

לאחר בניית התוכנית העסקית ועם הקמת העסק חשוב לבחור תוכנת הנהלת חשבונות לעצמאים.

 

בניית תוכנית עסקית לעסק קטן

אם אתם מתכננים להקים עסק קטן אל תוותרו על תוכנית עסקית, למרות העלות הכרוכה בכך. עליכם לדעת כי בניית תכנית עסקית לעסק קטן אינה שונה במהותה מבניית התוכנית העסקית לחברה בע”מ ולעסקים בינוניים וגדולים. יחד עם זאת, יש פורמט מקוצר יותר לבניית תוכנית עסקית לעסקים קטנים, ויש אפשרות לבנות את התוכנית עם יועצים מנוסים דרך ארגונים שונים.

עוסקים פטורים ומורשים שואלים איך לבנות תכנית עסקית לעסק קטן והאם היא נחוצה גם לבעלי עסקים קטנים? לכן, כדאי לדעת כי עשרות אלפי עסקים נסגרים מידי שנה בישראל, כאשר חלק לא מבוטל מהעסקים אינם מצליחים לשרוד את שנתם הראשונה. כאשר בוחנים את הגורמים לריבוי סגירת העסקים הקטנים מגלים כי רובם פעלו ללא תוכנית עסקית והם נאלצו לסגור את העסק בגלל בעיות הון חוזר, קשיים להשיג אשראי וכשלי ניהול.

כדי לא להפוך לעוד נתון בסטטיסטיקה העגומה, אין לוותר על יצירת תכנית עסקית גם לעסקים הקטנים והבינוניים.

 

דגשים לבניית תוכנית עסקית למוצר טכנולוגי

יזמים רבים בישראל מקימים עסק חדש לצורך פיתוח ושיווק מוצרים טכנולוגיים מתקדמים וחדשניים. שוק המוצרים הטכנולוגיים פועל בצורה שונה משווקים של מוצרים אחרים הנמכרים בשוק, והתוכנית העסקית מסייעת ליזם לקבל תמונה מקיפה ועדכנית על החברה ומטרותיה. בניית תכנית עסקית לחברה המפתח ומשווקת מוצר טכנולוגי נועדה בין היתר לגיוס משקיעים, מימון מקרנות הון סיכון ומבנקים, צפי מכירות והכנסות ועוד.

 

יצירת תכנית עסקית למוצר טכנולוגי כוללת מידע נוסף שאינו קיים בתכנית עסקית לעסקים רגילים, לכן מוסיפים מידע נוסף כמו:

  • עלויות ודרכים להקמת מערך מכירות בינלאומי, לרבות אופציה לשיתופי פעולה ברחבי העולם.
  • תשתיות דיגיטליות הנדרשות לשיווק ומכירת המוצר הטכנולוגי.
  • פתרונות מימון בהתאם לשלבי ההתפתחות של העסק והמוצר הטכנולוגי שהחברה מפתחת.
  • פרק ייעודי העוסק במוצר הטכנולוגי וכולל עיצוב מוצר ייחודי, אסטרטגיית שיווק, הנדסת אנוש, יתרונות, חוזקות ועוד.
  • סקירה על המודל הארגוני הרצוי לצורך הצלחת העסק וקידום מכירות המוצר הטכנולוגי.

 

דגשים לבניית תוכנית עסקית להקמת מסעדה

תחום המסעדנות נחשב לאחר מהתחומים התחרותיים והקשים ביותר להצלחה עסקית. רבים עדיין שואלים למה צריך בניית תוכנית עסקית למסעדה חדשה, לכן כדאי ללמוד את השוק ולהבין את הסיכונים הרבים הקיימים בו. מסעדות רבות אינן מצליחות מסיבות כאלו ואחרות, אך במקביל יש פוטנציאל להרוויח הרבה מאוד כסף תוך זמן קצר יחסית, והתחום שואב אליו לא מעט יזמים, שפים ועוד.

מעבר לפרקים שיש בתוכנית עסקית לעסק חדש מומלץ להוסיף בתכנית המיועדת להקמת מסעדה מידע ומטרות בנושאים כגון:

  • גיוס הון משמעותי המאפשר להשקיע בהקמת המסעדה וברכישת הציוד, ההון הראשוני חייב להספיק לתקופה של שנה וחצי לפחות.
  • חשוב לבנות ולהוסיף לתוכנית העסקית דוח הוצאות והכנסות לתקופה של שנה.
  • פירוט תפריט המסעדה כולל עלות חומרים להכנת מנות שונות.
  • תמחור נכון ומקצועי תוך התייחסות למחירי המזון במסעדות.
  • השקעות נדרשות במערך השיווק ויחסי הציבור.
  • הקמת מועדון לקוחות.
  • תכנון מערך משלוחים, לרבות אתר אינטרנט ואפליקציה.

לקבלת הסבר ופרטים מיועץ מקצועי