1-700-700-655 חודש מתנה

תשלום מקדמות למס הכנסה

מידע על תשלום מקדמות מס הכנסה

על פי ההוראות שנקבעו בפקודת מס הכנסה ובחוק מע”מ, חלה חובה על כלל בעלי העסקים לנהל פנקסי חשבונות. יש להקפיד על ניהול ספרי החשבונות מיד לאחר תחילת הפעילות העסקית, החובה חלה על כל העצמאים שפותחים תיק ברשויות המס, כולל עוסק פטור או מורשה, חברה בע”מ וכדומה. לאחר פתיחת התיק במס הכנסה מקבלים מפקיד השומה פנקס לתשלום מקדמות מס הכנסה. יש לדווח בכל 15 בחודש על מחזור העסקאות ולשלם מקדמה על חשבון המס באמצעות השובר, ועל פי הסכום שנקבע בפנקס תשלום מקדמות מס הכנסה.

מה הסיבה בגינה עצמאים חייבים לבצע תשלום מקדמות מס הכנסה? איך פקיד השומה קובע את הסכום של תשלומי מקדמות מס הכנסה? כיצד ומתי משלמים את המקדמות? המומחים של UCAN2 הכינו עבורנו מדריך מקצועי בנושא מקדמות מס הכנסה תשלום.

 

למה לשלם מקדמות מס?

רשויות המס במדינת ישראל מעוניינות להקדים את תשלומי המס השוטפים שמגיעים להן, ובמס הכנסה לא רוצים להמתין שנה עד קבלת התשלום. לכן הוחלט לגבות מס הכנסה באופן שוטף במהלך שנת המס באמצעות פנקס תשלום מקדמות מס הכנסה. ראוי לציין כי החובה לשלם מקדמות מס הכנסה חלה על כל עצמאי, לרבות עוסק מורשה או עוסק פטור, ועל כל חברה בע”מ. ישנה דרך נוספת לתשלום מס הכנסה במהלך שנת המס המבוססת כל ניכוי מס במקור.

חשוב להבין כי תשלומי מקדמות מס הכנסה דומים לדרך שבה השכירים משלמים מס הכנסה המנוכה מהשכר החודשי השוטף שלהם. ההכנסות השנתיות של עצמאים (עוסקים פטורים ומורשים) מחושבות כהכנסה אישית, כמו אצל שכירים, ולפי מדרגות מס הכנסה, לכן יש להתייחס נכון גם להיבטי נקודות זיכוי כדי לממש את ההטבה המגיעה על פי חוק.

במס הכנסה יכולים לחשב את שיעור המס שעל העצמאי לשלם רק לאחר קבלת הדו”ח השנתי, כלומר רק בסיום שנת המס, וכדי להבטיח ולהקדים את קבלת תשלומי המס הוחלט על שיטת פנקסי המקדמות לתשלום מס הכנסה במהלך שנת המס.

 

כיצד נקבע סכום התשלום?

כל העסקים בישראל, קטנים וגדולים כאחד, חייבים על פי החוק לשלם מס הכנסה עבור הרווחים השנתיים. את הרווח השנתי ניתן לחשב רק בסוף שנת הכספים, לאחר הגשת הדיווחים השוטפים, ובעיקר לאחר הגשת הדו”ח השנתי למס הכנסה, ובעת החישוב בודקים נקודת זיכוי הנזקפות לזכות המשלם. מאחר שרשויות המס בישראל אינן מעוניינות להמתין מעל לשנה עד קבלת תשלומי המס המגיעים להן, פקיד השומה במס הכנסה מבצע הערכה לגבי הרווחים העתידיים הצפויים לנישום ובהתאם לכך הוא שולח לבית העסק פנקס עם שוברי מקדמות מס הכנסה תשלום חד חודשי או דו חודשי.

שיעור מקדמות מס הכנסה מחושב מתוך ההכנסות של בית העסק, לכן במקרה של עוסק פטור מחשבים את סך ההכנסה לפי הקבלות שהוא הוציא, ובמקרה של עוסק מורשה או חברה בע”מ מחשבים את התשלום לפי הסכומים שנרשמו בחשבוניות מס קבלה, ולא מתוך הרווחים.

חשוב להדגיש כי תשלום מקדמות מס הכנסה מהווה רק מקדמה על החשבון, ושיעור המס הסופי בפועל ייקבע רק לאחר הגשת הדו”ח השנתי. פקיד השומה במס הכנסה מחשב את שיעור המקדמות לפי המחזור העסקי, ויש שני מצבים עיקריים לחישוב המקדמות:

  • חישוב מקדמות מס הכנסה לעסק חדש נקבע בהתאם לענף שהעסק משתייך אליו ועל פי הצפי של מחזור ההכנסות שהעצמאי הצהיר עליו בעת פתיחת התיק ברשויות המס.
  • חישוב מקדמות מס הכנסה לעסק קיים מבוסס על מחזור ההכנסות בשנת המס הקודמת.

 

איך משלמים מקדמות מס הכנסה?

יש שתי דרכים לבצע תשלום מקדמות מס הכנסה:

  • הדרך הנוחה והיעילה ביותר היא תשלום באמצעות אתר רשות המיסים (כרטיס אשראי).
  • תשלום באמצעות שוברי מקדמות מס הכנסה. אם לא מקבלים את פנקס המקדמות בדואר אפשר להזמין את שוברי התשלום במשרד מה הכנסה.

מתי משלמים מקדמות אלה?

פקודת מס הכנסה קובעת כי יש לדווח על מחזור העסקאות ולשלם את המקדמות בכל 15 בחודש עבור ההכנסות המדווחות על החודש הקודם. במקרים מסוימים, פקיד השומה יאשר לשלם את המקדמות אחת לחודשיים, אופציה זו מיועדת לעסקים עם מחזור עסקאות נמוך הנדרשים בדיווח דו חודשי.

אם מועד התשלום חל ביום שבת, יש לדווח ולשלם את המקדמות ביום העסקים שבא לאחר יום המנוחה השבועי. כאשר משלמים את המקדמות באמצעות האתר של רשות המיסים ניתן לשלם את המקדמות עד ה-19 בחודש, עד השעה 18:30. מידי פעם רשות המיסים מאפשרת לעצמאים לדחות את תשלום המקדמות בגלל חגים, מצבי חירום ועוד.

 

באילו דרכים ניתן לשלם מקדמות מס?

כאמור, יש שתי דרכים מקובלות לתשלום מקדמות מס הכנסה. יש עצמאים המעדיפים להזמין פנקס תשלומי מקדמות מס הכנסה ממשרד מס הכנסה, ולשלם את השובר בדואר. כיום, הדרך המומלצת לתשלום המקדמות היא באתר של רשות המיסים (תשלום מקוון). התשלום של מקדמות מס הכנסה באתר המקוון של רשות המיסים נעשית באמצעות כרטיסי אשראי.

מנויים של UCAN2 יכולים להיעזר בתוכנה להנהלת חשבונות המסייעת להם לעקוב אחר ההכנסות והוצאות העסק. העצמאי מקבל סיכום חודשי עדכני ומדויק של המקדמות שעליו לשלם וכך הוא נמנע מאי דיווח ותשלום בזמן, כמו כן ניתן לשלם את המקדמות ישירות מתוך המערכת. אי תשלום בזמן של מקדמות מס הכנסה יביא להגדלת החוב, לקנסות ולריבית המצטברת על החוב.

 

נכתב ע”י:

יורם שיפר –  רו”ח, מבעלי משרד רו”ח זיו, שיפר ושות’,
יזם אינטרנט בלתי נלאה, מפתח המערכת UCAN2
ועוד כמה וכמה מערכות אחרות שנועדו לעזור לבעלי עסקים לעוף אל עבר הזריחה.
הוא גם מנגן על חצוצרה, מופיע עם תזמורת כלי הנשיפה כלים שלובים
ובסך הכל ממש שמח בחלקו.

לקבלת הסבר ופרטים מיועץ מקצועי