1-700-700-655 חודש מתנה

רכישה עצמית של מניות בחברה פרטית

מספר דברים שכדאי תדעו על רכישת מניות בחברה פרטית

חוק החברות, התשנ”ט-1999, אושר על ידי המחוקק הישראלי לפני כשני עשורים, החוק החדש החליף את פקודת החברות (נוסח מחודש), התשמ”ג-1983 המבוסס על החוק האנגלי משנת 1920. חוק החברות החדש נכנס לתוקף בינואר 2000 ויצר את דיני התאגידים המשקפים תפיסות מתקדמות ועדכניות יותר. עד כניסתו של החוק, פקודת החברות לא אפשרה רכישה עצמית של מניות בחברה פרטית, אך כיום ניתן לבצע רכישה עצמית בכפוף לכללים שנקבעו.

 

מה זה בדיוק רכישה עצמית של מניות בחברה פרטית? האם הדבר מותר בחוק? מה היתרונות של רכישה עצמית של מניות? האם העברת מניות בחברה פרטית היא פעולה חוקית? מה חשוב לדעת בנושא זה ולמה כדאי להיעזר ברואה חשבון מנוסה? המומחים של UCAN2 הכינו עבורכם מדריך בנושא רכישת מניות עצמית בחברה פרטית.

 

מה החוק אומר על רכישה עצמית של מניות בחברה?

כדאי לדעת כי דיני החברות בישראל שמרו במשך כחמישים שנה על זיקתם למשפט האנגלי, כלומר החוק הותאם לתקופת המנדט הבריטי, עם שינויים קלים שבוצעו בו לאורך הדרך. במשרד המשפטים החליטו לבצע רפורמה בדיני החברות והתאגידים על מנת להתאים את החקיקה לרוח הזמן, ובפרט ליתר החקיקה במדינה בנושאי המשפט האזרחי ובחוק החוזים, מאחר שלחוק החברות יש זיקה הדוקה למשפט האזרחי.

המחוקק הישראלי הקים ועדה בראשות כבוד השופט ברק על מנת לבדוק את הנושא ולתת המלצות לחקיקת חוק חברות חדש ועדכני. נקודת המוצא של חברי הוועדה הייתה לעצב חוק חברות חדש המותאם למציאות המשפטית והכלכלית הקיימת במדינת ישראל. החוק החדש ביטל בין השאר את האיסור על רכישה עצמית של מניות, לכן כעת ניתן לבצע רכישת עצמית בתור חלוקה המביאה להפחתת ההון העצמי של החברה. כדי לא לפגוע בביטחון הנושים הוחלט כי חוק החברות החדש יכלול מנגנון ייעודי לרכישה עצמית, מנגנון זה מכונה באנגלית Buyback, והוא מאפשר לחברה פרטית כלשהי לבצע רכישה של המניות שהוקצו לבעלי המניות בחברה, כאשר החברה יכולה לרכוש את כל המניות שהוקצו לבעלי המניות או לרכוש רק חלק מהמניות. הרכישה העצמית מאושרת רק אם הפעולה עומדת בשני מבחנים עיקריים – מבחן הרווח ומבחן יכול הפירעון, ואנחנו נרחיב עליהם בהמשך הכתבה.

כיום, אפשר לבצע רכישה עצמית של מניות באמצעות שלוש דרכים עיקריות:

  • רכישת מניות בשוק הפתוח (Open Market Repurchase) – רכישת עצמית של המניות בשוק הפתוח, החברה רוכשת מניות במסגרת המסחר השוטף המתנהל בבורסה.
  • רכישת מניות באמצעות עסקה פרטית מחוץ לבורסה (Negotiated Privately Repurchases) – החברה מתקשרת בהסכם עם אחד מבעלי המניות בחברה הפרטית לצורך רכישת המניות, בהסכם קובעים את כמות ומחיר המניות, ובדרך זו החברה יכולה לרכוש כמות גדולה של מניות ללא צורך בהליך של הצעת רכש.
  • רכישת מניות עצמית באמצעות הצעת רכש – החברה מפנה הצעה לרכישת המניות מציבור בעלי המניות של החברה, ההצעה חייבת לכלול פרטים כמו כמות המניות שהחברה מעוניינת לרכוש, מחיר שהחברה מעוניינת לשלם בתמורה למניות, פרק זמן שבו ההצעה לרכישת המניות תקפה. באמצעות הצעת רכש החברה יכול לרכוש כמות גדולה של מניות, לכן דרך זו פחות פופולרית משתי האפשרויות האחרות ויש להתייחס לגורמים כמו מחיר המניה ומבנה ההון של החברה הפרטית.

 

למה וכמה זה כדאי?

ראוי לציין כי רכישת עצמית של מניות בחברה מותרת מאז הרפורמה בדיני התאגידים, כלומר מרשע כניסתו לתקוף של חוק החברות החדש בשנת 2000, כל עוד הרכישה עומדת במבחני החלוקה שנקבעו בחוק. חלוקה היא למעשה דיבידנד במזומן, בנכסים או בעסקת אחרת שניתן לראותה כדיבידנד, לדוגמה רכישת מניות עצמית.

המניעים העיקריים לרכישה עצמית של מניות הם:

  • רכישה מניות עצמית לצורך חלוקת רווחים לבעלי המניות, לעיתים פעולה זו עדיפה על חלוקת דיבידנד ואנו נרחיב על כך בפסקה הבאה.
  • רכישת המניות (עצמית) כאמצעי המסמל מתן אמון בחברה הפרטית, הרכישה מאותתת לבעלי המניות ולמשקיעים על מצבה של החברה.
  • רכישה עצמית של מניות בחברה כאמצעי למניעת ניסיונות השתלטות עליה מצד אחד או יותר מבעלי המניות.
  • קידום אינטרסים אישיים של מנהל החברה, למשל אם מתקבלת החלטה לבצע רכישה עצמית של מניות בשוק הפתוח המנהלים יכולים לקבוע את עיתוי הרכישה ומחיר המניה, ולמעשה אם המנהלים בחברה מחזיקים במניותיה הם יכולים לנצל את סמכותם לצורך הפקת רווח מניירות הערך שבידם.
  • שינוי מבנה ההון בחברה והגדלת רמת המינוף.

 

מניות או דיבידנד – מה עדיף?

סעיף 1 לחוק החברות החדש קובע כי חלוקה היא מתן דיבידנד או התחייבות לתת דיבידנד במישרין או בעקיפין, וכן רכישת חברה או מניות של החברה, וכן רכישת מניות החברה על חברת בת או תאגיד הנמצא בשליטתה. החוק מעיד על כך שהמחוקק הישראלי ביקש להבדיל בין פעולת הפחתת ההון בדרך של דיבידנד לבין הפחתת הון החברה בדרך של רכישה.

ראוי לציין כי רכישת מניות שונה מחלוקת דיבידנד מאחר שהחברה יכולה לרכוש את מניותיה רק מחלק מבעלי המניות, אך בסעיף 306 לחוק נקבע כי הדיבידנדים יחולקו לכלל בעלי המניות באופן יחסי, בהתאם לערך הנקוב של כל מניה, אלא אם הוחלט אחרת בתקנון החברה. כללי החלוקה נקבעו בסעיפים 302 ו-303 לחוק החברות.

חלוקת דיבידנד נעשית באמצעות מתן נכסים לבעלי המניות וזאת מכוח הזכות המקנה להם את מניות החברה. כדאי לדעת כי קבלת דיבידנד אינה שוללת קבלה נוספת של דיבידנד בעתיד, כל עוד מחזיקים במניות החברה. רכישה עצמית לפי מודל ה-Buyback מספקת לבעל המניות נכס כמו מזומנים בתמורה ללקיחת הזכות שלו לקבלת הטבות המגיעות לבעלי המניות בחברה, כולל דיבידנדים.

סעיף 302 לחוק החברה קובע את מבחני החלוקה:

סעיף 302 לחוק החברות קובע מהם מבחני החלוקה. לפי סעיף זה חלוקה מותרת היא חלוקה שעמדה בשני מבחנים: מבחן הרווח ומבחן יכולת הפירעון. מבחן הרווח קובע שהחברה יכולה לבצע חלוקה רק מתוך יתרת העודפים או עודפים שנצברו בשנתיים האחרונות, לפי הגבוה מבין השניים. מבחן יכולת הפירעון קובע שלא קיים חשש סביר שהחלוקה תמנע מן החברה את היכולת לעמוד בחובותיה הקיימים והצפויים, בהגיע מועד קיומן. ניתן לבצע חלוקה שלא מקיימת את מבחן הרווח, רק באישור בית משפט.

 

מבחן הרווח

המבחן קובע שחברה מסוימת יכולה לבצע את החלוקה רק מתוך יתרת העודפים או מעודפים שהצטברו בשנתיים האחרונות, לפי הגבוה מבין שתי האפשרויות.

 

מבחן יכולת הפירעון

המבחן קובע שאין חשש סביר לכך שהחלוקה תמנע את יכולת החברה לעמוד בהתחייבויותיה הקיימות והצפויות.

אם החברה לא עומדת במבחן הרווח, כלומר אין לה מספקים עודפים לחלוקה, אך היא סבורה כי היא עומדת במבחן יכולת הפירעון, החברה יכולה לפנות לבית המשפט על מנת לקבל ממנו אישור לחלוקה, כל עוד בית המשפט סבור כי החברה תוכל לעמוד בהתחייבויות שלה.

 

האם ניתן להעביר מניות בחברה פרטית?

בהחלט כן, אפשר לבצע העברת מניות בחברה פרטית. החוק מחייב את החברה לדווח לרשם החברות באמצעות טופס 3 – הודעה על העברת מניות בחברה פרטית שבתוספת לתקנות החברות משנת 1999. יש לדווח על העברת המניות בתוך 14 ימים ממועד החתימות ואישור החברה על הפעולה.

 

האם ניתן להעביר מניות ללא תמורה?

באופן כללי העברת מניות ללא תמורה לקרוב משפחה יוצרת אירוע מס, ויש לדווח על הפעולה גם לרשם החברות. סעיף 97 לחוק קובע כי רווח הון שנוצר עקב העברת נכס במתנה לקרוב משפחה או ליחיד אחר יהיה פטור ממס אם עומדים בכל התנאים הבאים:

  • מתנה בתום לב.
  • מקבל המתנה אינו תושב חוץ.
  • מתנה ללא תמורה.

 

מה חשוב לדעת לפני רכישת מניות בחברה פרטית?

לסיכום, בית המשפט פסק כי רכישה עצמית של מניות הינה חלוקה לפי חוק החברות החדש ואינו בגדר חלוקת דיבידנד. לכן, רכישת מניות עצמית מהווה כלי משפטי לגיטימי המותר בחוק וישנם שיקולים שונים לשימוש בפעולה זו. הנושא מורכב יחסית לכן מומלץ לפנות לרואה חשבון או ליועץ מס מנוסה.

לקבלת הסבר ופרטים מיועץ מקצועי