1-700-700-655 חודש מתנה

רישיון עסק – מי צריך ומי לא?

האם קיימים עסקים שלא צריכים רישיון?

כל מה שחשוב לדעת על רישיון עסק

רישיון עסק הוא היתר הניתן ע”י משרד הרישוי המקומי, ההיתר מעיד כי ננקטו בעסק כל האמצעים הנדרשים כדי לשמור על ביטחון ובריאות הציבור. יש 4 סוגים של רישיונות לעסקים, וכדי להוציא את הרישיון יש לפנות לרשות המקומית ולהגיש בקשה. יש עסקים החייבים לקבל רישיון ממשרד הרישוי המקומי על פי חוק. המומחים של UCAN2 מסייעים לנו להבין מה זה רישיון עסק ומי חייב אותו.

 

מהו רישיון עסק?

צו רישוי עסקים מגדיר את רשימת העסקים שחייבים בהוצאת רישיון עסק. למעשה, רישיון עסק הוא היתר הניתן ממשרד הרישוי המקומי, ומטרת ההיתר היא להבטיח שהעסק פועל בצורה תקינה וכי ננקטו בעסק כל האמצעים הנדרשים כדי להבטיח את שלום, ביטחון, בטיחות ובריאות הציבור. באופן כללי, העסקים שחייבים ברישיון הם עסקים הפועלים בתחומים מרכזיים כמו בריאות, תעשייה, מזון, חקלאות, שמירה ואבטחה, רכב ותחבורה, נופש וספורט ועוד.

הפעלת עסק החייב ברישיון ללא הוצאת רישיון עסק היא עבירה פלילית. עסק הפועל ללא רישיון או עם רישיון שאינו בתוקף חשוף לקנסות כבדים וגם לעונשי מאסר. חשוב להדגיש כי הוצאת הרישיון לעסק היא בראש ובראשונה חובה מוסרית כלפי הציבור והלקוחות, מעבר לחובה הביורוקרטית.

יש 4 סוגים של רישיונות עסק: רישיון לצמיתות, רישיון תקופתי, רישיון זמני והיתר זמני. כדי להוציא את הרישיון יש להגיש בקשה למשרד הרישוי המקומי ולצרף לטופס מסמכים ואישורים בהתאם לדרישת הגורמים הרלוונטיים.

אגב, כדאי לדעת כי החוק בארץ מחייב את העסק לתלות במקום מרכזי ולהציג במיקום בולט את הרישיון.

 

4 סוגים של רישיונות עסק

עסקים טעוני רישוי מגיעים ממגוון תחומי עיסוק ותעשיות, לכן הוחלט להנפיק סוגים שונים של רישיונות בהתאם לסוג העסק ואופי הפעילות שלו. יש 4 סוגים של רישיונות עסק, וההבדל העיקרי ביניהם הוא תקופת הרישיון:

 

רישיון עסק זמני

הרישיון ניתן לעסק לזמן מוגבל בלבד, ותוקף הרישיון יהיה לתקופה של פחות משנה.

 

היתר זמני

ההיתר הזמני מאפשר לפעול בעסק שצריך לקבל רישיון בעתיד, ותקופת ההיתר היא עד שנה אחת.

 

רישיון תקופתי

הרישיון ניתן לתקופה של שנה אחת, שלוש שנים או חמש שנים, רישיון זה מיועד לעסקים שחייבים לחדש את הרישוי בתום התקופה.

 

רישיון לצמיתות

רישיון קבוע לבית העסק הנכנס לתוקף מיום הוצאתו, כל עוד רשות הרישוי אינה מבטלת את הרישיון.

 

איך משיגים רישיון עסק?

כדי להשיג רישיון עסק עליכם לפנות ליחידה לרישוי עסקים ברשות המקומית. יש לקבל מידע מיחידת הרישוי ולהגיש בקשה מפורטת עם אישורים ומסמכים בהתאם להנחיות יחידת הרישוי. משרד הרישוי המקומי מעביר את הבקשה שלכם לגורמים המאשרים הרלוונטיים, כמו רשות כיבוי אש, וכל גורם מבצע את בדיקותיו. אם התנאים המחייבים מתקיימים בבית העסק, היחידה לרישוי מנפיקה את הרישיון, אחרת עליה לשלוח תשובה שלילית עם פירוט לתיקון הליקויים שהתגלו בעסק.

חשוב לדעת כי בתהליך הוצאת רישיון עסק חייבים לפנות ליחידה רישוי עסקים ברשות המקומית, ויש למלא טופס בקשה ייעודי ולצרף מסמכים לפי דרישה. כדי להקל על היזמים ובעלי העסקים פורסמו מפרטים אחידים שמטרתם לתת מענה לאי הוודאות בתחום רישוי עסקים. המפרט האחיד מאפשר לבעלי עסקים טעוני רישוי להבין מהן הדרישות מבחינת רישוי עסקים והם יכולים לשקלל את הדרישות בהתנהלות העסקית והפיננסית שלהם בשלבי הקמת העסק טעון הרישוי.

כאשר פותחים עסק שפורסם לו מפרט אחיד חייבים לעמוד בדרישות המופיעות במפרט כתנאי לקבלת רישיון עסק. לכן, מומלץ ליזמים לבקר באתר המפרטים האחידים כדי לבדוק את הדרישות לקבל הרישיון לעסק ולהיערך נכון לקראת הדרישות המקדימות והדרישות לעבודה השוטפת בעסק.

 

מי צריך רישיון עסק?

רשימת העסקים החייבים להוציא רישיון עסק מופיעה בצו רישוי עסקים (עסקים טעוני רישוי), תשע”ג-2013. הרשימה כוללת עסקים מ-10 תחומי עיסוק מרכזיים:

  • עסקים בתחום הבריאות, כולל רוקחות וקוסמטיקה.
  • עסקים בתחום הדלק והאנרגיה.
  • עסקים בתחום החקלאות, כולל בעלי חיים.
  • עסקים בתחום המזון.
  • עסקים בתחום המים והפסולת.
  • עסקים בתחום המסחר ושונות.
  • עסקים בתחום הנופש, הספורט והעינוג.
  • עסקים בתחום התעשייה והמלאכה, כולל כימיה ומחצבים.
  • עסקים בתחום הרכב והתחבורה.
  • עסקים בתחום השמירה והאבטחה, כולל עסקים בתחום הנשק והתחמושת.

גם עסק קיים המעוניין לבצע שינויים במבנה העסק או במבנה הבעלות נדרש להגיש בקשה לרישיון עסק.

 

מי לא צריך רישיון עסק?

עסקים בתחומים שאינם מופיעים בחוק אינם נדרשים להוציא רישיון עסק. כך לדוגמה, בעלי מקצועות חופשיים כמו רואי חשבון ועורכי דין לא צריכים להוציא רישיון עסק. החובה אינה חלה גם על מרפאות וקליניקות שונות, גני ילדים פרטיים ופעוטונים, מכון התעמלות וחלק מהעסקים בתחום המסחר, בעיקר חנויות הלבשה והנעלה, כלי בית, ספרים, מכשירי כתיבה, חלקי חילוף לרכב ועוד.

חשוב להדגיש כי עסקים שאינם טעוני רישוי חייבים לוודא את הנושא מול רשות הרישוי המקומית. לכל רשות רישוי יש דרישות ייחודיות בהתאם לחוקי העזר העירוניים המקומיים מעבר לדרישות של נותני האישור השונים (משרדי ממשלה).

 

באילו מקרים אין צורך להוציא רישיון עסק?

רוב האירועים ההמוניים והחד פעמיים, כדוגמת פסטיבלים, תערוכות במבנה קבע, אירועי ספורט ללא הקמת טריבונה ופודיום, טקס בבית כנסת, דוכנים הפועלים בחגיגות יום העצמאות וכו’, אינם חייבים ברישיון עסק. עם זאת, עליהם לתאם את האירוע עם המשטרה והרשות המקומית, ועליהם לקבל אישור מהיחידה לרישוי עסקים ברשות המקומית.

 

שלבים בהליך הוצאת רישיון עסק

  • החלטה לפתוח עסק חדש.
  • פניה לרשות המקומית שבתחומה נמצא העסק החדש לצורך בדיקה האם העסק טעון רישוי.
  • בקשת חוות דעת מקדמית מהרשות המקומית, למעט עסקים שאינם טעוני רישוי.
  • אפיון סוג הרישיון הנדרש לעסק.
  • הגשת בקשה מסודרת יחד עם המסמכים הנדרשים לצורך הוצאת רישיון עסק.
  • בחינה ראשונית של בקשת היזם ע”י היחידה לרישוי עסקים ברשות  המקומית.
  • בחינת הבקשה על ידי הגורמים הממשלתיים הרלוונטיים כמו משרד הבריאות ומכבי אש.
  • ריכוז המידע, חוות הדעת והתנאים מכל המקורות על מנת לגבש החלטה לגבי מתן רישיון לעסק.
  • בהינתן תשובה חיובית היחידה לרישוי עסקים תנפיק רישיון עסק. בהינתן תשובה שלילית יש לתקן את הליקויים שהתגלו ורק אז מגישים בקשה מחדש, כמובן לאחר תיקון הליקויים, ויש אפשרות להגיש השגה על החלטה היחידה לרישוי עסקים.

 

תהליך מורכב המחייב אישורים מגורמי רישוי שונים

חשוב לציין כי תהליך הוצאת רישיון עסק מתנהל על פי חוק רישוי עסקים, תשכ”ח-1968, זהו תהליך מורכב הכולל מספר שלבים ועיקרו מתנהל ביחידת הרישוי של הרשות המקומית שבתחום שיפוטה נמצא העסק. בתהליך זה יש להשיג אישורים מגורמי רישוי שונים, חלקם ברשות המקומית וחלקם גורמי רישוי ממשלתיים, ובהם משרד הבריאות, משטרת ישראל, מכבי אש ועוד.

למרות שקיימת חקיקה אחידה בנושא רישוי עסקים בפועל היזמים ובעלי העסקים מתמודדים עם חוסר אחידות והיעדר שקיפות מבחינת הדרישות שיש לעמוד בהן על מנת לקבל רישיון לעסק. לכל רשות מקומית יש מדיניות משלה הנוגעת להוצאת רישיון לעסקים טעוני אישור. לכן כדאי לאתר את מדריך הנהלים של הרשות המקומית שבשטחה נמצא העסק מאחר וייתכנו דרישות שיש להיערך אליהן נכון כמו תעודת ביטוח ספציפית לעסק, תעודת הסמכה ועוד.

 

מה היתרונות בקבלת רישיון לעסק?

  • הוצאת רישיון עסק היא חובה חוקית ומוסרית.
  • הרישיון מבטיח כי העסק יפעל באופן מיטבי עבור הבעלים והלקוחות.
  • שמירה על בריאות, ביטחון ובטיחות הלקוחות.
  • רישיון לעסק מבטיח הפעלה חוקית של העסק.
  • העסק רשאי להשתתף במכרזים ממשלתיים.
  • ניתן לממש הטבות מס שונות כאשר העסק פועל על פי חוק ויש לו רישיון תקני.
  • ניתן לבטח את העסק ללא בעיות.
  • בעל העסק יכול לעבוד בראש שקט ולהתפרנס בכבוד מאחר שהוא שומר על האינטרסים של הציבור הרחב ומנהל עסק בטיחותי ותקני.

במדריך באדיבות המומחים של מערכת UCAN2. המידע נועד לצורכי ידע ועיון בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ מקצועי.

לקבלת הסבר ופרטים מיועץ מקצועי