1-700-700-655 חודש מתנה

מה כדאי שכל עצמאי ידע על רישום תקבולים ?

על פי הוראה בסעיף 145ב לפקודת מס הכנסה עוסקת בפסילת ספרים בגין אי רישום תקבולים

ב-9.5.17 רשות המסים ערכה מבצע ביקורת בת”א בעסקים מתחומים שונים, כמחציתם משרדי עורכי דין. כ-11% מהעסקים שנבדקו לא רשמו הכנסות כדין.

באפריל 17 רשות המסים ערכה מבצע ביקורת רישום הכנסות באילת. במסגרת המבצע, שנוהל על ידי פקיד שומה אילת, נערכו 55 ביקורות בעסקים ממגוון תחומים, מהן עולה כי 13% מהעסקים לא רשמו הכנסות כדין.

במרץ 17, במסגרת המבצע שבדק את רמת הציות לחובת רישום הכנסות כדין, התקיימו 499 ביקורות, בין היתר, בחיפה, טירת הכרמל, קריית אתא, צפת, חצור הגלילית, חורפיש, ראמה, ראש פינה וטבריה. מהביקורות שהתבצעו עולה כי 11% מהעסקים שנבדקו לא רשמו הכנסות כדין.
ואילו רק מקצת מהביקורות אשר עורכת רשות המיסים אצל בעלי עסקים במפתיע….

 

רישום תקבולים

כמה דברים שכל עצמאי צריך לדעת על רישום הכנסות כדין

ההוראה בסעיף 145ב לפקודת מס הכנסה עוסקת בפסילת ספרים בגין אי רישום תקבולים. סעיף זה מניח כי אם בעל עסק לא רשם תקבול אחד או יותר, אמינותם של כל ספרי התקבולים שלו מוטלת בספק.
החוק מחייב רישום תקבול בעסק “מייד ובסמוך לקבלתו” כלומר ללא שום שיהוי תהיה הסיבה אשר תהיה.
הוראה זו היא למעשה חלק בלתי נפרד מכל ההוראות והחוקים הנוגעים לניהול ספרי חשבונות. היא נוקשה דיה כדי לשלולל מפקיד השומה שיקול דעת במקרה שבו נתפס בעל עסק בקלקלתו על אי רישום תקבולים כדין, אלא, במקרה בו הייתה סיבה מניחה את הדעת לאי רישום זה. וגם לרשימת סיבות אלה נקבעה מערכת כללים על ידי נציבות מס הכנסה.
סמכויותיו של מבקר ניהול ספרים בבדיקת רישום תקבולים

במסגרת סמכויותיו של מבקר ניהול ספרים, לבדוק את כל הרשימות, הספרים, הפנקסים והתעודות הנוגעות לעסק. בדיקה זו כוללת דרישת הסברים במקרה שבו נמצא פגם באחד מאלה.

 

מה קורה כשנתפס נישום במצב של אי רישום תקבולים כדין?

אם מנהל מחלקת ניהול ספרים הגיע למסקנה שאכן קיים אי רישום תקבולים ברור ומוחלט (קוד 7 בעגת אנשי מס הכנסה), מקבל הנישום הודעה רשמית על הזמנה לשימוע בטרם פסילת הספרים לאותה שנת מס ולאחר השימוע אשר מסתיים בד”כ בפסילת הספרים, מוזמן הנישום לדיון בשומות המס של כל השנים הפתוחות. בין הסנקציות המוטלות על נישום שנתפס באי רישום הכנסה כדין:
• פסילת ספריו
• ו/או קנס מנהלי
• ו/או העלאת ריצפת המס
• ו/או אי הכרה בריבית עסקית
לא רק זאת, אלא שמרגע שנתפס הנישום, תעלה תדירות הביקורות שיזכה להן.

 

מה כדאי לדעת כשנתפסים על אי רישום הכנסות כדין ?

במסגרת 60 הימים בהם יכול הנישום לערער על החלטת מנהלת מחלקת ניהול הספרים, עומדת לו האפשרות לנסות לשכנע אותו או את פקיד השומה או את סגנו, כי יש סיבה מספקת לאי הרישום. במקרים מסוימים נוטים להקל על הנישום, במיוחד אם הוא ידוע כמצהיר סביר.
את התהליך הזה רצוי מאד לעבור בליווי רואה חשבון או עורך דין, שמכיר את המערכת מבפנים ומומחה בייצוג נישומים מולל הרשויות.

לקבלת הסבר ופרטים מיועץ מקצועי