1-700-700-655 חודש מתנה

רווח גולמי - כל מה שחשוב לדעת

מה חשוב שתדעו?

בעלי עסקים וחברות הנדרשים להכין ולשלוח דו”ח רווח והפסד חייבים להכיר מהו רווח גולמי, רווח תפעולי וסוגי רווח נוספים המהווים סעיפים מרכזיים בדו”ח זה. מה זה בדיוק רווח גולמי? איך מחשבים אותו? מדוע כדאי לכל עצמאי להבין את סוגי הרווח השונים המופיעים בדו”ח המוגש בין היתר למס הכנסה? המומחים של מערכת UCAN2 הכינו כתבה בנושא ועונים על כל השאלות הנפוצות שלכם.

 

מה זה רווח גולמי?

כל עצמאי ובעלי חברות שמנהלים בית עסק חייבים לעקוב אחר ביצועי החברה שלהם על מנת לזהות מגמות ושינויים בפעילות העסקית. בדיוק לשם כך מכינים דו”ח רווח והפסד לסיכום התוצאות הכספיות של העסק במהלך תקופת זמן מוגדרת, לרוב תקופת זמן של רבעון או שנה. את הדו”ח הייעודי מכינים לפי כללי החשבונאות בישראל, ומטרתו היא לפרט את כלל ההכנסות וההוצאות של העסק במסגרת זמן מוגדרת וכך ניתן להשוות את התוצאות של העסק לתוצאות התקופה המקבילה בשנה החולפת (או ברבעון).

בדו”ח רווח והפסד, באנגלית Profit and Loss, מחשבים סוגי רווח שונים ובהם גם את הרווח הגולמי. מהו רווח גולמי? ובכן זהו רווח המשקף את ההפרש בין ההכנסה ממכירות לבין עלות המכר. אם התוצאה היא רווח שלילי, כלומר הפסד גולמי, יש פער שלילי בין הכנסות העסק ממכירת מוצרים לבין ההוצאות של העסק. את הרווח הגולמי מבטאים בדרך כלל באחוזים והתוצאה יכולה ללמד על מגמות שונות בהתאם לאופי העסק בדרך הבאה:

  • בחברה מסחרית הרווח הגולמי משקף את הפער בין ההכנסות ממכירת מוצרים בשוק הקמעונאי לבין עלות המוצרים בשוק הסיטונאי.
  • בחברה למתן שירותים הרווח הגולמי משקף את הפער שבין ההכנסות שנובעות מתן שירותי העסק לבין עלויות אספקת שירותים אלו.
  • בחברה יצרנית הרווח הגולמי משקף את הפער שבין המכירות בניכוי העלויות הקשורות באופן ישיר לייצור המוצר, כלומר עלויות כגון: חומרי גלם, שכר עבודה וכדומה.

באופן כללי, שיעור הרווח הגולמי יכול ללמד האם העסק רווחי על בסיס הפעילות העסקית הבסיסית ביותר שלו, ללא ניכוי עלויות כמו שיווק, מכירות, הנהלה והוצאות כלליות, וכך ניתן להבין האם יש כדאיות בפעילות העסקית.

 

כיצד מחשבים רווח גולמי?

כדאי לכל עצמאי לבצע חישוב רווח גולמי אחת לרבעון או אחת לשנה כדי לזהות מגמות בפעילות העסקית ובתוצאות העסק שלו. אגב, חברות ועסקים שונים חייבים להגיש דוח רווח והפסד במסגרת הדוח השנתי שמוגש למס הכנסה.

הנוסחה לחישוב הרווח הגולמי הינה: הכנסה ממכירות העסק בניכוי עלות המכר, כלומר מנכים מהכנסות העסק את עלויות ייצור המוצר או את עלות קנייתו.

 

מה ההבדל בין רווח גולמי ורווח תפעולי?

עצמאים רבים מתבלבלים בין רווח תפעולי לרווח הגולמי, לכן חשוב לדעת כי הרווח התפעולי הוא הרווח או ההפסד הגולמי בניכוי הוצאות התפעול השוטף של העסק ובהן הוצאות מכירה, שיווק ופרסום, הוצאות הנהלה והוצאות אחרות (למשל הוצאות פיתוח עסקי, שכר דירה וכד’).

 

איך מחשבים שיעור רווח גולמי?

את הרווח הגולמי מחשבים בניכוי עלויות המכר, כלומר זהו שיעור הרווח של העסק לאחר ניכוי עלויות הייצור של המוצר או העלות של יצירת השירותים שהעסק משווק. שיעור הרווח הגולמי מאפשר לדעת האם העסק רווחי בתקופת זמן מוגדרת וזאת לפני ניכוי הוצאות מימון ותשלום מיסים על ההכנסה. לאחר חישוב הרווח הגולמי אפשר להסיק תובנות על הפעילות העסקית, לתמחר נכון מוצרים ושירותים ולקצץ עלויות כדי לשפר את הרווחיות.

לשאלות בתחום תוכלו לפנות למקצוענים של UCAN2.

לקבלת הסבר ופרטים מיועץ מקצועי