1-700-700-655 חודש מתנה

קרן השתלמות - צד השכיר וצד המעסיק

איזה צד יותר נהנה מקרן השתלמות?

במדינת ישראל אין חוקים או תקנות המחייבים את המעסיק לפתוח קרן השתלמות לשכיר, אך במקומות עבודה רבים המעסיקים נוהגים להציע קרנות השתלמות לעובדים, לעיתים מכוח הסכם קיבוצי ולעיתים כחלק אינטגרלי או כהטבה בתנאי ההעסקה. כדאי לדעת כי קרן השתלמות היא מכשיר חיסכון חשוב ואטרקטיבי מאוד לשכירים (גם לעצמאים), לכן כדאי לכל שכיר לבקש מהמעסיק שלו לפתוח עבורו אפיק חיסכון זה בגלל היתרונות הגלומים בקרנות ההשתלמות.

מהי קרן השתלמות? מי זכאי לאפיק חיסכון זה? למה כדאי לבקש מהמעסיק לפתוח קרן השתלמות לשכיר והאם המעסיק חייב בכך? מה היתרונות בקרנות ההשתלמות לעובדים שכירים ומדוע זה משתלם גם למעסיק? איך לבחור נכון את קרן ההשתלמות לשכיר? המומחים של UCAN2, מערכת הנהלת חשבונות אונליין, הכינו עבורנו מדריך מפורט ועדכני בנושא יתרונות בקרן השתלמות.

 

מהי קרן השתלמות?

ישנם אפיקי חיסכון שונים לטווח בינוני עד ארוך, ואחר ממכשירי החיסכון המשתלמים ביותר לשכירים וגם לעצמאים הוא הפקדה לקרן השתלמות. זהו מכשיר חיסכון לטווח בינוני המקנה פטור ממס, והמדינה מעודדת את המעסיקים והשכירים להפריש כספים לקרנות ההשתלמות בתמורה להטבות מס אטרקטיביות.

במקור, קרן השתלמות נועדה לשמש את ציבור העובדים למימון לימודים והשתלמויות מקצועיות, אך כיום היא משמשת בעיקר לצורכי חיסכון לטווח הבינוני, ולמעשה זהו אפיק החיסכון היחידי שאינו לטווח הארוך שנותר עדיין פטור ממס לאחר הרפורמה שבוצעה במיסוי שוק ההון במדינת ישראל.

השכיר יכול ליהנות מהרווחים שהוא צבר בקרן ההשתלמות שלו ללא חבות מס הכנסה, וניתן לאחר 6 שנים להשתמש בכסף לכל צורך וללא כל הגבלה. לכן, הרפורמה במיסוי שוק ההון הפכה את קרנות ההשתלמות לאפיק חיסכון פופולרי בגלל הפטור ממס, וברוב המקרים השכירים מפקידים כסף בקרן שלא לצורך מימון השתלמות מקצועית.

 

מי זכאי לקרן השתלמות?

באופן כללי, עובדים שכירים ועובדים עצמאים זכאים לקרנות השתלמות, כאשר עובד עצמאי יכול להחליט בעצמו להפריש כספים לקרן ייעודית והוא זכאי להטבות מס בגין הפרשות אלה עד לתקרה שנקבעה בתקנות. עובדים שכירים זכאים לקרן השתלמות במקרים הבאים:

  • עובד שכיר זכאי לקרן השתלמות מתוקף הסכמים קיבוציים וצווי הרחבה במגזרים השונים בהם חלה חובה על המעסיק להפריש כספים לקרן השתלמות על פי בחירת העובד.
  • עובד שכיר שהוא גם עצמאי ומעוניין להפריש כספים לקרן השתלמות לעצמאים דרך העסק.
  • עובדי קבלן וחברות כוח אדם מתוקף הסכם קיבוצי, ההפרשות לקרן ההשתלמות יתחילו לאחר 6 חודשי עבודה אצל המעסיק.
  • שכירים העובדים בחברות ניקיון ואחזקה.
  • שכירים עובדי חברות שמירה ואבטחה.
  • עובדי הוראה זכאים להפרשות מוגדלות לקרן השתלמות לעובדי הוראה.
  • עובדים שכירים בענף הבנייה והשיפוצים.

 

למה היא חשובה?

כפי שציינו, קרן השתלמות היא מאפיקי החיסכון הנפוצים והמשתלמים ביותר במדינת ישראל בגלל הטבות המס הייחודיות, לרבות פטור ממס על רווחי הון. בנוסף, קרנות השתלמות הן חיסכון גמיש ונזיל לטווח בינוני, והשכיר יכול לקבל הלוואה נוחה ובריבית אטרקטיבית כנגד הכספים שנצברו לזכותו באפיק החיסכון ללא פגיעה בזכויות ובתשואות העתידיות.

ההפרשה החודשית לקרן ההשתלמות נעשית על ידי המעסיק ועל ידי השכיר, כאשר המעסיק מפריש עד 7.5% משכר העובד והשכיר מפריש עד 2.5% מהשכר החודשי שלו. יש לציין כי ההפקדה של המעביד פטורה ממס עבור העובד השכיר מאחר ואין זה חלק מהמשכורת של העובד.

 

האם מעסיק חייב לתת קרן השתלמות?

אין חוק שמחייב את המעסיק להפריש כספים אל קרן השתלמות לשכיר, אלא אם קיים הסכם קיבוצי בעניין זה או שהדבר הוסדר במסגרת הסכם העבודה בין העובד למעסיק. במקומות עבודה רבים מקובל להציע לעובדים השכירים הטבה להפרשת כספים לקרן השתלמות לבחירת העובד, הדבר נפוץ מאוד בחברות ההייטק ובמגוון חברות גדולות נוספות במשק הישראלי. אגב, כל עוסק מורשה או עוסק פטור המעסיק עובדים יכול להציע לשכירים הטבה זו, וההפרשות לקרנות ההשתלמות הן הוצאה מוכרת למעסיק וניתן לנצל את הטבת המס בהפקדה.

 

קרן השתלמות מצד המעסיק

מעסיקים רבים מציעים קרן השתלמות לשכיר כהטבה משתלמת, אך חשוב לזכור כי ההפרשות למכשיר חיסכון זה טובות גם עבור המעסיק (עוסק או חברה בע”מ) ובעזרת הנהלת חשבונות נכונה ניתן לתכנן מס בצורה יעילה וטובה יותר לעסק מאחר וזו הוצאה מוכרת למעסיק וההפרשה עד לתקרה פטורה ממס. כאשר מציעים לעובד קרן השתלמות השכיר יהיה מרוצה יותר מתנאי ההעסקה שלו ובנוסף לא פעם המעסיקים משתמשים בקרנות ההשתלמות כחלופה משתלמת להעלאת שכר.

 

יתרונות צד המעסיק בקרן השתלמות

המעסיק זוכה לפטור ממס עבור ההפרשות לקרן ההשתלמות של העובד השכיר, באפשרותו לשפר את תכנון המס בעסק שלו, ובנוסף זו הטבה משתלמת לעובדים, לכן המעסיק זוכה לעובדים מרוצים ונאמנים יותר. בנוסף, המעסיק יכול להציע הפרשות לקרן השתלמות לשכיר לעובד המבקש העלאת שכר, זו אופציה המשתלמת מאוד לעובדים וגם למעסיקים מאחר שהעובד מרוויח יותר כסף ונהנה מחיסכון גמיש ונזיל לטווח בינוני, בעוד המעסיק מנצל את הטבות המס.

 

חסרונות צד המעסיק בקרן השתלמות

אם מפקידים כסף מעל התקרה הקבועה בתקנות יוטל מס הכנסה על חלק ההפרשה החורג מהתקרה, כאילו זו הכנסה ששולמה לעובד. התעסקות נוספת במערכת הנהלת חשבונות מבחינת דיווחים לרשויות המס, הפרשות בזמן ועוד.

 

קרן השתלמות מצד השכיר

סעיף 3(ה) וסעיף 9(16א) לפקודת מס הכנסה קובעים את הפטור מתשלום מס הכנסה על הפרשות המעסיק לקרן השתלמות ועל הרווחים שנצברו בקרן, כמו גם פטור ממס על הרווחים שנצברו על חלקם של העובדים.

 

יתרונות צד השכיר בקרן השתלמות

יש לא מעט יתרונות בקרן השתלמות לשכירים, היתרונות המרכזיים הם השתתפות משמעותית של המעסיק בחיסכון זה, הטבות מס על ההפקדה לקרן, פטור ממס על רווחי הון בעת משיכת הכסף, אפיק חיסכון גמיש ונזיל המאפשר משיכת כספים גם לאחר 3 שנות חיסכון, אפשרות לקחת הלוואה בריבית נמוכה כנגד הכסף שהצטבר בקרן בכפוף למדיניות החברה שמנהלת את הקרן, דמי ניהול נמוכים בהשוואה לאפיקי חיסכון אחרים, אפשרות לשמור את הכסף בקרן גם לאחר 6 שנים כדי ליהנות מפוטנציאל תשואה נוסף בעתיד ועוד.

 

חסרונות צד השכיר בקרן השתלמות

חובה להפקיד מדי חודש, הפקדה מעל התקרה חייבת במס.

 

האם קיימים סוגים שונים?

לאחר שהבנו שיש הרבה יתרונות בקרן השתלמות חשוב לבחור נכון את מכשיר החיסכון ויש מגוון רחב של קרנות השתלמות שניתן לבחור בהן. יש מגוון סוגים של קרנות השתלמות לשכירים לכן כדאי לעקוב אחר התשואה וביצועי מנהלי הקרן בשנים האחרונות, להשוות את דמי הניהול בין הקרנות הייעודיות השונות, לבדוק מהם תנאי ההלוואה כנגד הקרן, וחשוב לקרוא מידע על המסלולים הקיימים. ניתן להפקיד כספים לקרן השתלמות במסלולים הנבדלים ביניהם מבחינת סוג ההשקעה ורמת הסיכון, ויש אפשרות לבחור בקרן שבה ניתן לנהל לבד את מסלול ההשקעות.

חשוב לציין כי לעובד יש אפשרות לבחור היכן תיפתח קרן ההשתלמות על שמו, הקרן נפתחת על שמו לכן גם כאשר הוא מפסיק לעבוד במקום עבודתו הכסף בקרן שייך אך ורק לו. העובד יכול לבחור את הקרן והמסלול הרצוי והמתאים לו מבחינת סיכון והשקעות, וניתן להיעזר באנשי מקצוע כדי לקבל החלטה נכונה.

 

נכתב ע”י:

יורם שיפר –  רו”ח, מבעלי משרד רו”ח זיו, שיפר ושות’,
יזם אינטרנט בלתי נלאה, מפתח המערכת UCAN2
ועוד כמה וכמה מערכות אחרות שנועדו לעזור לבעלי עסקים לעוף אל עבר הזריחה.
הוא גם מנגן על חצוצרה, מופיע עם תזמורת כלי הנשיפה כלים שלובים ובסך הכל ממש שמח בחלקו.

לקבלת הסבר ופרטים מיועץ מקצועי