1-700-700-655 חודש מתנה

פתיחת תיק עוסק פטור

כל הפרטים הנחוצים לפתיחת תיק עוסק פטור

פתיחת תיק עוסק פטור - מה חשוב שתדעו?

פתיחת תיק עוסק פטור מאפשרת לך להפוך לעצמאי ולהגשים חלום. כדי לפתוח תיק עוסק פטור מומלץ להיעזר ברואה חשבון מנוסה. המומחים של UCAN2 מתמחים בין היתר בסיוע הנדרש לפתיחת תיק ולרישום עוסק פטור ברשויות המס, ובנוסף החברה מציעה מערכת מתקדמת להנהלת חשבונות באינטרנט, בליווי מלא וצמוד של רואי חשבון מהשורה הראשונה בארץ.

רגע לפני שאנחנו צוללים לתוך הכתבה ולמידע הנדרש לפתיחת תיק לעוסק פטור ברשויות המס השונות – חשוב לזכור כי רבים מהישראלים מעוניינים להפוך לעצמאים ולנהל עסק קטן ורווחי המאפשר להם להתקיים בכבוד. ההחלטה להפוך לעצמאי אינה פשוטה, לרוב היא מלווה בפחד וחשש מהעתיד, בעיקר חשש מפגיעה בהכנסות ומהתמודדות מול רשויות המס, לכן רבים מעדיפים למזער סיכונים ולפתוח עוסק פטור כדי לבדוק האם העסק שלהם יצליח.

כדי להירשם בקלות כעוסק פטור, ובלי שתהליך הרישום יהיה תיק, מומלץ לפנות לצוות המנוסה של UCAN2. הצוות שלנו כולל רואי חשבון, מנהלי חשבונות ויועצי מס, ומעבר לתמיכה ולתפעול המערכת המקוונת להנהלת חשבונות, המומחים שלנו מציעים שירותים נלווים, ביניהם גם פתיחת תיק ברשויות המס עבור עוסק פטור, עוסק מורשה וחברות בע”מ.

 

מהו תיק עוסק פטור?

עוסק פטור הוא עצמאי בעל מחזור עסקאות שנתי קטן יחסית. בעבר הוא נקרא עוסק זעיר. העצמאי הפטור אינו רשאי לגבות מס ערך מוסף מלקוחותיו, למעט מקרים מסוימים שנקבעו בתקנות. מאחר והוא לא רשאי לגבות מע”מ עליו להפיק רק קבלות ולא חשבוניות מס, ובנוסף הוא אינו רשאי לקזז מע”מ בגין הוצאות ורכישות שונות עבור העסק שלו.

המעמד של עוסק פטור נקבע בהתאם למחזור העסקאות הצפוי עליו מכריזים בעת פתיחת התיק בלשכת מע”מ. נכון לשנת 2022, כדי להיות עוסק פטור, מחזור העסקאות השנתי חייב להיות עד לסכום של 102,292 ₪. אם מחזור העסקאות השנתי צפוי להיות גדול מסכום זה יש לפתוח תיק עוסק מורשה או להקים חברה בע”מ. עם זאת, יש מקצועות וסוגי עיסוק המחייבים רישום כעוסק מורשה.

 

מי יכול להיות עוסק פטור?

כל אדם כשיר, מעל גיל 18, יכול להפוך לעצמאי בישראל. החוק בישראל מגדיר עוסק כאדם שמוכר מוצרים (נכס מסוים כלשון החוק) או שהוא נותן שירות במסגרת העסק שלו. העוסק לא יכול להיות מוסד ללא כוונת רווח (מלכ”ר) או מוסד כספי כמו בנקים, והמושג עוסק אינו כולל עסקה אקראית וחד פעמית.

כדי להיות עוסק פטור יש להגיע ללשכת מע”מ הקרובה ביותר למקום בו מתכננים להקים את העסק החדש, ויש להצהיר על מחזור העסקאות השנתי הצפוי. כל עוד מצהירים על מחזור עסקאות שנתי הנמוך מסכום של 102,292 ₪, נכון לשנת 2022, ניתן לפתוח תיק עוסק פטור (בעבר נקרא עוסק זעיר). יחד עם זאת, יש עיסוקים ומקצועות המחייבים פתיחת תיק עוסק מורשה, למשל מקצועות חופשיים כגון: אגרונומים, אדריכלים, מהנדסים, עורכי דין, רופאים, רואי חשבון, יועצי מס, בעלי בית ספר לנהיגה, בעלי גן פרטי ועוד.

 

מהם השלבים לפתיחת תיק עוסק פטור?

כדי לפתוח תיק כעוסק פטור יש לבקר בשלוש תחנות, כלומר יש לפתוח תיק בכל אחת מרשויות המס – מס ערך מוסף, מס הכנסה, ביטוח לאומי. התחנה הראשונה בדרך להיות עוסק פטור מתחילה במע”מ.

 

פתיחת תיק עוסק פטור במע”מ

כדי לפתוח תיק במע”מ יש להתייצב פיזית בלשכה הקרובה ביותר לכתובת העסק החדש, אלא אם פותחים את התיקים בעזרת רואה חשבון מייצג ומוסמך ובאופן מקוון. במשרד מע”מ יש למלא ולהגיש טופס 821 ולהצהיר על מחזור העסקאות השנתי הצפוי.

חשוב לצרף מסמכים נוספים לטופס 821 כמו צילום תעודת זהות וספח, חוזה שכירות לעסק אם יש, צ’ק מבוטל או אישור על ניהול חשבון בנק ומסמכים רלוונטיים נוספים בהתאם לצורך או על פי בקשת הפקיד במע”מ.

 

פתיחת תיק עוסק פטור במס הכנסה

לאחר פתיחת התיק במע”מ ממשיכים למשרד מס הכנסה, ויש למלא טופס 5329. יש למלא את הטופס במלואו, לחתום עליו ולצרף מסמכים נלווים כמו תעודת זהות וספח, מספר תיק שנקבע במע”מ, חוזה שכירות או קניה אם יש ועוד. אם מתכננים להעסיק עובדים בעסק החדש יש לפתוח תיק ניכויים.

 

פתיחת תיק עוסק פטור במוסד לביטוח לאומי

לאחר השלמת הרישום במע”מ ובמס הכנסה, יש להגיע למוסד לביטוח לאומי ולמלא טופס 6101 (טופס דין וחשבון רב שנתי). ניתן לשלוח את הטופס גם בדואר או למלא אותו בעזרת רואה חשבון מייצג ובאופן מקוון.

לאחר פתיחת התיק בביטוח לאומי מקבלים פנקס לתשלום מקדמות בדואר ויש לשלם בזמן.

 

האם ניתן לפתוח תיק עוסק פטור באופן מקוון?

רשויות המס בארץ מעוניינות להקל ולפשט את שירות הניתן לעצמאים, וכחלק מהמגמה לשירות המשופר ניתן כיום להגיש בקשה לפתיחת התיקים ברשויות המס באופן מקוון. למעשה, יש שתי אפשרויות לפתיחת התיק באופן מקוון:

 

מילוי והגשת הבקשה באמצעות האינטרנט

הדרך המהירה, היעילה והנוחה ביותר לפתיחת תיק עוסק פטור ברשויות המס היא מקוונת, כלומר באמצעות האינטרנט. באתר רשות המיסים ניתן למצוא את כל הטפסים הנדרשים למילוי על מנת לפתוח עסק חדש, וניתן לצרף מסמכים על פי דרישה ובהתאם לצורך.

 

מילוי והגשת הבקשה בדואר אלקטרוני

אפשרות מקוונת נוספת היא להוריד ולמלא את הטפסים הנדרשים לפתיחת תיק ברשויות המס, באתר רשות המיסים ניתן למצוא טופס 5329 וטופס 821. יש להדפיס את המסמכים, למלא ולחתום עליהם, לצרף מסמכים ואישורים ולשלוח למשרדי מע”מ והשומה באמצעות דואר אלקטרוני.

 

האם ההליך לפתיחת התיק ברשויות המס כרוך בתשלום?

פתיחת תיק עוסק פטור ברשויות המס השונות אינה כרוכה בתשלום כלשהו, למעט תשלום אגרות לפתיחת התיק. כל אחד יכול לפתוח את התיקים השונים ברשויות המס באופן עצמי, וללא צורך לשלם למייצג מנוסה או לחברה המציעה שירות לפתיחת תיק ברשויות המס.

למעשה, ניתן לחסוך עלויות אם מחליטים לפתוח עוסק פטור לבד וללא ייצוג. את הבקשה המקוונת לפתיחת התיק ברשויות המס השונות ניתן לשלוח אונליין או במייל, כל עוד עומדים בתנאים הבאים:

  • מחזור העסקאות השנתי נמוך מהסכום הקבוע בהוראות חוק מע”מ לענייני עוסק פטור, כלומר מחזור עסקאות שנתי קטן מסכום של 102,292 ₪.
  • העסק לא נמנה על העיסוקים הכלולים בתקנה 13 לתקנות מס ערך מוסף.

יש לצרף לבקשה את כל המסמכים הנדרשים אחרת התהליך יתעכב ויהיה מתיש ומסורבל. כדי להימנע מטעויות כאלו או אחרות מומלץ להיעזר ברואי חשבון מנוסים, מאחר רואה חשבון מייצג ומוסמך יכול לפתוח את התיקים השונים ישירות מהמחשב שלו במשרד, ללא הגעה פיזית למע”מ ולשאר רשויות המס. עם זאת, רואה חשבון גבוה תשלום בעבור השירות, בדרך כלל כמה מאות שקלים, ותוך כ-48 שעות מסתיים השלב הבירוקרטי וניתן לעבוד בעסק ולהפיק קבלות ללקוחות. למרות התשלום כדאי להיעזר ברואה חשבון מייצג כדי למלא נכון את הטפסים ולסיים את הליך הרישום בקלות וללא סיבוכים ועיכובים מיותרים.

 

סיכום

פתיחת תיק עוסק פטור מאפשרת לך להפוך לעצמאי (או עצמאי שכיר), למכור מוצרים ולהציע שירות כלשהו, לגבות תשלום מהלקוחות, להפיק קבלות רגילות או דיגיטליות ולנהל עסק רווחי.

לקבלת הסבר ופרטים מיועץ מקצועי