1-700-700-655 חודש מתנה

פטור ממס הכנסה על פנסיה

כל הפרטים בנושא - פטור ממס הכנסה על פנסיה

האם המדינה מעניקה פטור ממס הכנסה על פנסיה? איך נקבע גובה הפטור מתשלום מס הכנסה על פנסיה? מה התנאים למשיכת הכספים שנצברו בקרן פנסיה לפני הזמן? מה השינוי שחל לאור תיקון 190 לפקודת מס הכנסה? המומחים שלנו הכינו מדריך בנושא מס הכנסה על פנסיה חודשית.

 

קבלת פטור ממס הכנסה על גמול מפנסיה

מדינת ישראל מעודדת את האזרחים לחסוך לגיל הפרישה מהעבודה, כלומר לפנסיה. כדי לעודד חיסכון לפנסיה המדינה מעניקה הטבות מס שונות, ובהן הטבת מס בפרישה. עם זאת, ההטבה לקבלת טופר ממס הכנסה על גמול מפנסיה אינה ניתנת באופן אוטומטי לכן חלק מהפורשים שאינם מודעים לזכויות המגיעות להם על פי חוק, ורבים מהפנסיונרים אינם מנצלים את הטבת המס המשתלמת שיכולה לחסוך עבורם מס בשווי של עשרות אלפי שקלים.

חשוב לציין כי גמלת הפנסיה היא הכנסה החייבת במס רגיל, לפי שיעור המס השולי של הפנסיונר, בדיוק כי שמבצעים חישוב מס בגין יגיעה אישית מעבודה, וזאת ללא תלות בגיל הפורש. בישראל הונהגה שיטת המס הפרוגרסיבית לפי מדרגות מס, וככל שההכנסה גבוהה יותר כך משלמים מס גבוה יותר.

תיקון 190 לפקודת מס הכנסה שינה את כללי המשחק וכיום ניתן לקבל פטור ממס הכנסה על פנסיה לאחר שמגיעים לגיל הזכאות ומתחילים לקבל קצבה, או במקרה של נכות לצמיתות בשיעור 85% לפחות, כמובן בכפוף להחלטת הוועדה הרפואית במוסד לביטוח לאומי. תיקון 190 קובע כי ניתן להפקיד כספים לביטוח הפנסיוני ולשלם רק 15% מס רווח הון במקום מס בשיעור של 25% לפני התיקון. כדי לקבל החזרי מס יש למלא טופס 135 ולצרף אליו טופס 106 לשנת המס שבה מושכים את כספי הפנסיה.

 

איך נקבע גובה הפטור ממס הכנסה על פנסיה?

גובה הפטור ממס הכנסה על קצבת הפנסיה שניתן לקבל כיום עומד על 52% מתקרת הקצבה המזכה, ונכון לשנת 2023 התקרה היא 9,120 ₪. לכן, ניתן לקבל פטור ממס הכנסה על פנסיה בשיעור מקסימלי של 4,742 ₪, והפטור מוענק מעבר לנקודות הזיכוי שמגיעות לגברים (2.25) ולנשים (2.75).

 

כדאי לדעת כי גובה הפטור צפוי להשתנות במהלך השנים הבאות לפי המדרגות הבאות:

שנה% פטורפטור לקצבה (₪)תקרה פטורה (₪)
2023-202452%4,752853,632
2025 והלאה67%6,1101,099,872

 

חישוב מס הכנסה על קצבת פנסיה מבוססת על שיטת המיסוי הפרוגרסיבי, ואחוז המס עולה ככל שקצבת הפנסיה גבוהה יותר, על פי מדרגות מס.

 

תשלום מס על משיכת כספי פנסיה

כל עוד הזכויות נצברות בביטוח הפנסיוני ומושכים את הכסף כקצבה, התקנות קובעות כי קצבה שאינה פטורה ממס, כמו חלק מקצבאות הביטוח הלאומי, תהיה חייבת במס הכנסה כמו כל הכנסה מיגיעה אישית. בגיל הפרישה מהעבודה אפשר לממש את הזכאות לקבל פטור ממס הכנסה לפנסיונרים בשיעור של 52% מהקצבה המזכה, יתרת סכום הקצבה תהיה חייבת במס. כאמור, בשנת 2025 הפטור יעמוד על 67%.

 

מהם התנאים למשיכת כספי קרן פנסיה לפני הזמן?

אם מושכים את כספי הפנסיה לפני הזמן ולא עומדים בתנאי הזכאות לקבלת הפטור חייבים בתשלום מס בשיעור של 35%. במקרים מסוימים, אנשים שיצאו לפנסיה נאלצים למשוך את הכספים שנצברו לזכותם לפני הזמן, בדרך כלל בגלל אילוצים כלכליים. מומלץ להימנע מפעולה זו בגלל המס הגבוה, ואם אין ברירה וחייבים למשוך את כספי קרן הפנסיה לפני הזמן חשוב לפנות ליועץ מנוסה ולנסות לקבל בעזרתו החזר מס.

 

התנאים למשיכת קרן פנסיה לפני הזמן ללא תשלום מס:

  • הכנסה נמוכה משכר המינימום למבוטח שגר ללא בן זוג.
  • נכות בשיעור 75% ומעלה.
  • הוצאות רפואיות חריגות בעלות גבוהה ממחצית ההכנסה השנתית.
  • שארים המושכים את כספי העמית כקצבה חודשית.
  • גיל 67 (גברים) כל עוד הסכום הצבור נמוך מ-94,000 ₪.

לקבלת הסבר ופרטים מיועץ מקצועי